Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

P1138 , P0191 en koppelregeling
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10671
Pagina 1 van 1

Auteur:  gromper [ 01 dec 2011 21:49 ]
Berichttitel:  P1138 , P0191 en koppelregeling

Hallo iedereen,

Sinds gisteren een probleem met de dame ,tijdens de koudstart ineens het motorstoringslampje aan met de melding uitlaatgasstoring.
Auto reed normaal tot ongeveer 2km verder ook de melding ESP/ASR defect werd weergegeven op het display,opeens geen vermogen meer max 3500tr/min en ong 90 km/u.
Langs de kant gaan staan en wagen stilgelegd ongeveer 5 min. Terug gestart,direct terug melding uitlaatgas maar wel vol vermogen tot 2 km verder.
Thuisgekomen de lexia eraan gekoppeld met als resultaat P1138 brandstofdrukregelaar en P0191 samenhang sensor/drukregelaar brandstof.Bij de ABS de vermelding koppelregeling defect permanenete storing.
De wagen gaat dus in noodloop waarschijnlijk door de storing van de brandstofregelaar .
Als ik vlug genoeg ben met de ESP/ASR uit te schakelen blijft die wel rijden als een trein(25 km woon/werk),natuurlijk is dit geen oplossing.
Nu is de vraag:heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt en wat is de oplossing? Drukregelaar te vervangen? Is dit zelf te doen? Prijs?

Auteur:  EvilTwin [ 01 dec 2011 22:36 ]
Berichttitel:  Re: P1138,P0191 en koppelregeling

Geen idee hoe lastig dit is, het onderhoud aan het HD gedeelte is sowieso iets voor experts vanwege de hoge druk, toleranties en risico op vervuiling. Maar het onderdeel kost zo'n 150eur en zit midden onder de common rail, die als geheel onder het inlaatspruitstuk zit.

Gezien de locatie zou het ook nog kunnen dat er iets op de connector is gelopen (olie? kvs?).

Het uitschakelen van het ESP/ASR zou niets moeten uitmaken, dus mogelijk is er een vreemd verband dat tot deze melding leidt. En dan is het dus niet de sensor (ondanks dat de foutcodes daar idd van zijn) maar bijvoorbeeld een zwakke accu. MN. in de eerste km lopen er nogal wat stroomverbruikers en het kan natuurlijk zijn dat een spanningsdip zich bij jou zo manifesteert.

Tenslotte is het ook nog zo dat een probleem elders eruit komt als een sensor fout, idd de drukregelaar van HD-pomp, maar ook de HD-pomp zelf, of de LD-opvoerpomp en het brandstoffilter (wanneer voor het laatst gedaan? vuile Diesel getankt?)

Auteur:  gromper [ 01 dec 2011 22:45 ]
Berichttitel:  Re: P1138,P0191 en koppelregeling

Inderdaad bizar, maar toch toen ik naar huis reed en al een kleine 23km had kunnen rijden met vol vermogen ,de esp terug opgezet en binnen de 2 km was het vermogen weg.
Wel even bij vermelden dat ik de esp/asr diect na de koudstart moet afzetten voordat hij de melding esp/asr defect weergeeft anders heeft het geen effect.

Auteur:  BJG [ 01 dec 2011 22:48 ]
Berichttitel:  Re: P1138,P0191 en koppelregeling

Ik zou me er inderdaad van verzekeren dat het brandstoffilter niet vervuild is.

De common rail-drusensor is een piƫzo element dat een zeer lage spanning afgeeft. Te weinig klemkracht van de stekker/en of slecht contact zorgen daarom wel eens voor problemen. Dit kun je zelf relatief eenvoudig controleren.

Is het dat niet dan zul je een aantal metingen moeten doen aan het brandstofsysteem, en dat is zoals ET ook al terecht aageeft meer werk voor een specialist.

Auteur:  gromper [ 03 dec 2011 16:46 ]
Berichttitel:  Re: P1138 , P0191 en koppelregeling

Gisteren nieuw brandstoffilter en luchtfilter gemonteerd,foutcodes gewist en de dame rijd tot hiertoe al een kleine 100 km storingsvrij :citrofiel .
bedankt voor het meedenken :smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/