Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

automaat rijden
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10418
Pagina 1 van 2

Auteur:  bo363 [ 17 okt 2011 17:12 ]
Berichttitel:  automaat rijden

Goedemiddag,

Ik ben zoals jullie kunnen zien in bezit van een automaat, voorheen alleen handgeschakeld gereden.
Tja even wennen zegt men en dat klopt ook wel :)
Maar zo nu en dan als ik weg rij, vooral vanaf mijn werk vind het toerental vreemd doen.
Wegrijden en "normaal "dan rond de 2500 toeren schakeld hij door naar volgende versnelling. Echter zo nu en dan blijft hij hoger in zijn toeren hangen terwijl hij dan al in zijn 4 zit ( 90 km 2900 toeren) en paar honderd meter verder valt hij pas terug naar normaal ( 90 en ca 2500 toeren)

Ook wel eens dat hij toeren maakt tot bv 3000 valt even terug 2600 en dan pas voel ik hem schakelen.
Ik lees hier over "de bak inleren" rij nu week of 6 en geen idee of bovenstaande normaal is.
Het is ook niet elke dag of zo ...zo nu en dan dus en als ik weg rij dus koud is.

Lees ook wel eens wat over slippen van de automaat, geen idee wat je dan moet zien/voelen.
Afijn snapt iemand mijn verhaal :lol: dat is al best knap.

groetjes en alvast bedankt voor de reaktie

Auteur:  Menno [ 17 okt 2011 17:16 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Kan ook aan de stand van je gaspedaal liggen, mocht je die net even dieper intrappen dan normaal kan de bak blijven "hangen" in de versnelling omdat hij denkt dat je vlot wil versnellen , komt voornamelijk voor als je daarvoor even flink hebt gas gegeven.

Verder is bij koude motor de AL-4 en ZF4HP20 bak wel vaker "chagrijnig"... , te snel opschakelen om zo de olie van de bak snel op te warmen, in zette hem s'ochtends regelmatig in manueel stand. ( zoek er maar eens op meerdere topics over )

Of bedoel je iets anders ?

Auteur:  bo363 [ 17 okt 2011 17:39 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Nou lijkt er wel een beetje op ja...ik kom vrij snel na 3 minuten bij de oprit naar de auto weg.
Zodra ik die neem is het dus 1,2,3,4 en dan blijft toeren soms hangen en pas na aantal honderdmeter zakt deze pas naar de "normale waarde"
Maar moet dus ochtend mijn (v) echtgenote erin laten rijden dan samen last van ochtendhumeur :smt203
Moet erg wennen aan de automaat en rij ook wel eens op de hand. Maar goed heb een automaat dus moet ik ook zo rijden ... :?

Maar alvast bedankt.
Groet

Auteur:  garfield [ 17 okt 2011 18:11 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Ik begrijp niet goed hoe je variaties in toerental kunt hebben bij ongeveer 90 km/u in de vierde versnelling. Ik heb dezelfde automaat, en bij mijn auto merk ik dat bij ongeveer 40 km/u in de tweede versnelling de koppelomvormer wordt overbrugd. Dan is er dus een vaste verbinding tussen motor en wielen. In de derde en de vierde versnelling is dat altijd het geval, dus het toerental kan niet varieren als de snelheid gelijk blijft.

Als dat bij jou wel zo is, dan klopt er iets niet. Merk je het wanneer de koppelomvormer wordt overbrugd? Je kunt dat merken doordat bij lage snelheden snelheid en toerental niet helemaal gelijk op lopen (alsof er ergens iets slipt). Bij hogere snelheden (vanaf 40-50) gaan snelheid en toerental precies gelijk op.

Bij mijn auto, bij rustig optrekken:
- bij ongeveer 25 km/u overschakelen van 1 naar 2.
- bij ongeveer 40 km/u wordt de overbrugging ingeschakeld. Dat voelt een beetje als overschakelen, maar dat is het dus niet.
- bij ongeveer 50 km/u overschakelen van 2 naar 3.
- bij ongeveer 70 km/u overschakeline van 3 naar 4.
Terug altijd in omgekeerde volgorde, bij andere snelheden, maar in 3 en 4 is de overbrugging altijd ingeschakeld.

Auteur:  bo363 [ 12 nov 2011 15:28 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Sorry carfield, jou bericht helemaal gemist. :oops:

Ja wat je verteld over de lage snelheden en toerental klopt.
Verder jou schakelmomenten is bij mij net zo iets.
De laatste weken ook geen last ( nou ja last) gehad.

Het was zoalsik probeerde te vertellen, dat hij van 3 naar 4 schakelde maar nog zeker een paar honderd meter op hogere toeren bleef hangen, plakken. Dan viel toreental terug naar " normaal"
Ben al geen ster op auto gebied, met automaat helemaal geen ervaring dus vond het vreemd.
Maar goed ben ook een type wat dan van alles hoort bij een auto als ik hem pas heb, gevalletje van vertrouwen in krijgen denk ik.

Groetjes

Auteur:  JW-C5 [ 13 nov 2011 14:56 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Doet 'ie dat altijd? Of alleen als de motor en bak nog koud zijn?

Bij mijn Xant met dezelfde AL4 bak had ik met enige regelmaat hetzelfde verschijnsel, een lock-up die pas laat in kwam in de vierde versnelling.
Dat was, als ik me goed herinner meestal alleen het geval bij koude motor en bak.
Maar het kwam af en toe ook voor bij warme motor en bak, op een doorgaande 70 km weg met veel stoplichten.....

De bak werkte verder normaal, ik heb er vanaf nieuw zo'n 180 kkm mee gereden tot ik de Xant ingeruild heb.

Groet,
JW

Auteur:  bo363 [ 15 nov 2011 19:16 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Ja klopt alleen als hij koud is en dan ook lang niet altijd. Nu weer al poos niet gehad en zoals ik al zei moet wennen aan het automaat rijden.
Is soms erg makkelijk dat je niet meer moet schakelen en soms niet dus :D Maar ga er langzaam aan wennen denk ik, net als aan heel de C5 ;)

Groet

Rob

Auteur:  GW-tje [ 15 nov 2011 22:33 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Dat "chagrijnig" is een perfecte omschrijving voor een koude AL4. Ik beleef nu ook de eerste koudere dagen met mijn C5 en merk dat ook zeer zeker. Soms al even stiekem naar 3 en dan rap weer terug naar 2 omdat ze voelt dat het nog niet lekker wil. Echt een eigenzinnige dame. :lol:

Die zgn. "overbrugingsfase" wat is daar eigenlijk het nut van?

Auteur:  JW-C5 [ 15 nov 2011 22:39 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Dat heeft te maken met de milieueisen.
Op die manier warmt de motor sneller op en doet de kat dan beter z'n werk.

Wat je kunt proberen is 's morgens weg te rijden in de sneeuw/winterstand.
Dan schakelt 'ie anders, probeer het eens uit.

Groet,
JW

Auteur:  breakie [ 15 nov 2011 23:21 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Had er ook last van maar na de bakolie 2x binnen 5000 km vervangen te hebben ben ik tot op heden van dit hinderlijke probleem af.

Auteur:  GManstein [ 14 dec 2011 23:34 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Misschien hebben we wat aan deze 2 linkjes?
http://www.amtgarageforum.nl/citroEBn/c ... k-337.html
http://www.youtube.com/watch?v=Qn7YmvfAVc4
`Tis wel interessant.....

Auteur:  voyagelibre [ 05 feb 2012 01:52 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Heb tot nu toe altijd 'handgeschakeld' gereden en loop er nu over te denken om bij een volgende C5 voor 'de automaat' te gaan. Maar schrik toch wel een beetje van de vele topics hier rondom automatische versnellingsbakken. En begin me zelfs af te vragen of het wel echt een betrouwbare optie is. Ik rij zo'n 35k à 40k per jaar en heb gewoon een 'vierwieler' nodig waar ik op kan rekenen! Graag jullie (onderbouwd) commentaar...

Verder zou ik er graag achter komen hoe de overbrengingsverhouding van de hoogste versnelling van de 4-traps-automaat (Ph1, 2.0i 16v) zich verhoudt tot de overbrenging van 'de 5' van de handbak. Heeft iemand die gegevens? Of een tip waar ik ze kan vinden?

Ofwel: hoeveel toeren draait de motor bij 120kmpu met de automaat? (bij voorkeur gemeten bij échte 120kmpu, bijvoorbeeld op basis van navigatie)

:smt198

Auteur:  Klaverblaadje [ 05 feb 2012 12:27 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Ik rij al tijden "automaat" en ben er zeer tevreden over.

Ik zou zeggen kom een keer langs dan kun je het zelf beleven.

Auteur:  Menno [ 05 feb 2012 12:36 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

Een 2.2hdi met zf bak is niet bepaald hetzelfde in vergelijk met een 2.0 benzine met al4 :oops:
Ik zou echt een 2.0 benzine aanraden om mee proef te rijden, want dat kan na een ritje in een 2.2 met zf knap tegenvallen.
Door het hoge koppel is de diesel veel meer geschikt voor een 4bak , draait ook netjes lage toeren zeker tov de 2.0 benzine.

Verder ben ik groot liefhebber van een automaat, heerlijk, zou niet meer zonder willen :smt023

Auteur:  exroosje [ 05 feb 2012 22:38 ]
Berichttitel:  Re: automaat rijden

De 4e versnelling van de automaat bij de 2l is een stukje langer als de 5e hand versnelling. Draait de handbak iets boven de 140 4000 toeren, bij de automaat is dat bereikt ie de 4000 toeren pas richting de 160.

Gemiddeld zal je in een automaat veel lagere toeren draaien omdat ie zelf sneller opschakelt als jij zou doen (hij kan immers ten alle tijden weer terugschakelen als je vermogen nodig hebt). Een automaat is dus veel rustiger aan boord.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/