Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Koppige klepstoter(s)
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10345
Pagina 1 van 1

Auteur:  Dirck [ 03 okt 2011 17:05 ]
Berichttitel:  Koppige klepstoter(s)

De laatste weken heeft mijn C5 een vervelende tik ontwikkeld, duidelijk één klepstoter, want je kunt , bij stationair lopen, de tik duidelijk meetellen. Het vervelende is dat vorig jaar de klepstoters allemaal zijn vervangen. JO heeft vandaag de motor met Forte gereinigd, dat heeft wel iets geholpen, maar ze blijft luidkeels tikken. Opnieuw stoters vervangen is natuurlijk een optie, maar dat loopt, gezien de kmstand van 272000, aardig in de papieren.
Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat bij ongeveer hetzelfde probleem iemand hydraulische olie, a la graafmachine, bij de motorolie deed en daar een tijdje mee rond reed. 1000km dacht ik. , maar de juiste post kan ik niet terug vinden. Wie weet raad?
:smt198

Dirck

Auteur:  Edjec5 [ 03 okt 2011 17:35 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Vorig jaar vervangen?? Klinkt als garantie in mijn oren.

Auteur:  Paljas [ 04 okt 2011 09:45 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Ik heb goede ervaringen met toevoegen van Wynn's HVC ( Hydraulic valve cleaner) met olie OW30.

Auteur:  Rene [ 04 okt 2011 10:07 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Edjec5 schreef:
Vorig jaar vervangen?? Klinkt als garantie in mijn oren.


Dit zegt toch niets over de klacht? Je kunt ze nog wel een keer vervangen, maar die dingen gaan niet zomaar tikken lijkt me.

Auteur:  Peebee [ 04 okt 2011 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Klopt, hydraulische olie heb ik ook over gelezen,
er word zo'n 1000 tot 1500 km mee gereden
en dan alles weer verversen...
Heeft goed geholpen als ik het me goed herinner,
zal eens speuren op het forum :smt198

Auteur:  Klaverblaadje [ 04 okt 2011 13:13 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Dirck schreef:
.Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat bij ongeveer hetzelfde probleem iemand hydraulische olie, a la graafmachine, bij de motorolie deed en daar een tijdje mee rond reed. 1000km dacht ik. , maar de juiste post kan ik niet terug vinden. Wie weet raad?


Dit is een bekende truc voor de MX5 van Mazda, maar ook toepasbaar voor de C5.

Olie vervangen door dunne hydraulische olie en de motor een uurtje versneld stationair laten draaien.
Niet mee rijden, want je wilt alleen spoelen.

Auteur:  Edjec5 [ 04 okt 2011 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Rene schreef:
Dit zegt toch niets over de klacht? Je kunt ze nog wel een keer vervangen, maar die dingen gaan niet zomaar tikken lijkt me.


Nee dat klopt, maar wat ik bedoel is, het zou onder garantie vallen dus auto terug brengen en dan is het het probleem van de garage. Die kunnen dan de oplossing zoeken, en mogelijk nogmaals vervangen.

Auteur:  Dirck [ 29 okt 2011 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Vraag http://www.olietekoop.nl/motorolie/product/157

is dit de juiste olie voor de hydraulische olie truc of toch iets anders. Ik ben wat huiverig, een vastloper is zo gemaakt tenslotte

Auteur:  rondegraaff [ 04 nov 2011 11:32 ]
Berichttitel:  @ dirck

Dat met die ATF is niet zo geweldig. Beter is Wijnn's Hydraulic valve lifter concentrate.
Kan er ook gewoon in blijven. Werkt echt goed en is goed voor de stoters.
mvg Ron

Auteur:  JHV [ 04 nov 2011 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Ik heb die truuk jaren gelden met onze Subaru legacy 2.0 gedaan.
-Maar dan wel met spul van Forte en 30 minuten stationair draaien.
-Dan olie en Forte eruit en de goedkoopste olie erin.
-Weer even stationair laten draaien of een klein rondje rijden.
-Weer de olie aftappen en dan de goeie olie erin.
Bij de Subaru dealer waren ze er van overtuigd dat we 2 nieuwe koppen met kleppen moesten op de boxer. Dat zou "normaal" zijn omdat we op LPG reden. Ik ben toen naar een motorrevisie bedrijf gegaan om een offerte te vragen. Maar die specialist wilde de motor horen draaien.
En gaf aan dat het niet klonkt als revisie noodzakelijk. En gaf de Forte tip.
Bij Koke, kennis automaterialen en werkplaats, heb ik toen 2 uur op de brug gestaan met stationair draaien en een klein stukje rijden.

Tot mijn grote verbazing ging na een 15 minuten stationair draaien de motor minder tikken, en regelmatiger lopen. Na de behandeling liep het blok weer als nieuw!!! :smt038 :smt038
Vervolgens nog 100000km mee gereden zonder problemen.

Ik ben na de behandeling langs de dealer gereden om hem het resultaat te laten horen.
Ze geloofden het eigenlijk niet. Toen ze het vertelden dat een revisie nodig was geloofde ik hen eigenlijk niet, en hun prijs :smt089 :smt089 :smt089 :smt089 :smt089 :smt089 :smt089

Ze namen het maar aan maar eigenlijk dus gewoon niet! Probleem met 2 uur "werken" en een 150 gulden opgelost ipv een dikke 2 duizend guldens.


Kijk, de klepstoters zijn een bekend probleem van de C5, ik probeer zeer zeker niet de eerdere reparatie als "niet noodzakelijk" weg te zetten!! dat moet duidelijk zijn!
Waar ik wel op wil wijzen is mijn ervaring met Forte in die ene situatie waarbij reparatie niet noodzakelijk was en schoonspoelen de oplossing bleek. En dit niet alleen op mijn gevoel gedaan maar op advies van een revisie specialist met tig jaar ervaring.

Auteur:  Dirck [ 24 nov 2011 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Omdat ik schoon genoeg had van Forte spulletje, hydro olie en andere wilde ideeën heb ik maar op de sloop een tweedehands cylinderkop gekocht met 100.000km ervaring en 3mnd garantie en die bij JO gebracht. Vandaag hebben ze hem er opgezet, het uitlaatspruitstuk ook nog gelast. Nu is ze stil. Er bleken in de oude kop klepjes in oliekanaaltjes kapot te zijn, maar of dat nu al dat getik veroorzaakte.
In ieder geval loopt ze nu rustig en regelmatig.

De kop kostte me 225 euro,
de koppakking 60
Kopbouten 42
4 uur werk 275
en nog wat ander werk was ik minder kwijt als nieuwe klepstoters met nog steeds het risico dat na korte tijd het gezeur weer begon, tenslotte is het vervuiling in de oliekanalen en -stoters.

ben helemaal tevreden.

JO gaat een kennis de oude kop voor een deel open laten frezen/ zagen. Kan iedereen mooi zien hoe de klepstoters etc hun activiteiten ontplooien.

Dirck

Auteur:  Rene [ 24 nov 2011 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Top!

Halve kop, halve prijs? :lol:

Auteur:  Dirck [ 25 nov 2011 08:37 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

een nieuwe klepstoter kost zo ongeveer 50 euro, maal 16 en dan nog 3 uur werk minstens. En nog steeds verstopte kanaaltjes. Vond het risico van een sloopkop te doen, ben nu voor de helft klaar inderdaad. :citrofiel

Auteur:  Rene [ 25 nov 2011 08:59 ]
Berichttitel:  Re: Koppige klepstoter(s)

Precies! Doe je goed :smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/