Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 automaat rijden 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2011 18:46
Berichten: 33
Woonplaats: Middelburg
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht automaat rijden
Goedemiddag,

Ik ben zoals jullie kunnen zien in bezit van een automaat, voorheen alleen handgeschakeld gereden.
Tja even wennen zegt men en dat klopt ook wel :)
Maar zo nu en dan als ik weg rij, vooral vanaf mijn werk vind het toerental vreemd doen.
Wegrijden en "normaal "dan rond de 2500 toeren schakeld hij door naar volgende versnelling. Echter zo nu en dan blijft hij hoger in zijn toeren hangen terwijl hij dan al in zijn 4 zit ( 90 km 2900 toeren) en paar honderd meter verder valt hij pas terug naar normaal ( 90 en ca 2500 toeren)

Ook wel eens dat hij toeren maakt tot bv 3000 valt even terug 2600 en dan pas voel ik hem schakelen.
Ik lees hier over "de bak inleren" rij nu week of 6 en geen idee of bovenstaande normaal is.
Het is ook niet elke dag of zo ...zo nu en dan dus en als ik weg rij dus koud is.

Lees ook wel eens wat over slippen van de automaat, geen idee wat je dan moet zien/voelen.
Afijn snapt iemand mijn verhaal :lol: dat is al best knap.

groetjes en alvast bedankt voor de reaktie

_________________
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.


17 okt 2011 17:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Kan ook aan de stand van je gaspedaal liggen, mocht je die net even dieper intrappen dan normaal kan de bak blijven "hangen" in de versnelling omdat hij denkt dat je vlot wil versnellen , komt voornamelijk voor als je daarvoor even flink hebt gas gegeven.

Verder is bij koude motor de AL-4 en ZF4HP20 bak wel vaker "chagrijnig"... , te snel opschakelen om zo de olie van de bak snel op te warmen, in zette hem s'ochtends regelmatig in manueel stand. ( zoek er maar eens op meerdere topics over )

Of bedoel je iets anders ?

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


17 okt 2011 17:16
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2011 18:46
Berichten: 33
Woonplaats: Middelburg
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Nou lijkt er wel een beetje op ja...ik kom vrij snel na 3 minuten bij de oprit naar de auto weg.
Zodra ik die neem is het dus 1,2,3,4 en dan blijft toeren soms hangen en pas na aantal honderdmeter zakt deze pas naar de "normale waarde"
Maar moet dus ochtend mijn (v) echtgenote erin laten rijden dan samen last van ochtendhumeur :smt203
Moet erg wennen aan de automaat en rij ook wel eens op de hand. Maar goed heb een automaat dus moet ik ook zo rijden ... :?

Maar alvast bedankt.
Groet

_________________
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.


17 okt 2011 17:39
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Ik begrijp niet goed hoe je variaties in toerental kunt hebben bij ongeveer 90 km/u in de vierde versnelling. Ik heb dezelfde automaat, en bij mijn auto merk ik dat bij ongeveer 40 km/u in de tweede versnelling de koppelomvormer wordt overbrugd. Dan is er dus een vaste verbinding tussen motor en wielen. In de derde en de vierde versnelling is dat altijd het geval, dus het toerental kan niet varieren als de snelheid gelijk blijft.

Als dat bij jou wel zo is, dan klopt er iets niet. Merk je het wanneer de koppelomvormer wordt overbrugd? Je kunt dat merken doordat bij lage snelheden snelheid en toerental niet helemaal gelijk op lopen (alsof er ergens iets slipt). Bij hogere snelheden (vanaf 40-50) gaan snelheid en toerental precies gelijk op.

Bij mijn auto, bij rustig optrekken:
- bij ongeveer 25 km/u overschakelen van 1 naar 2.
- bij ongeveer 40 km/u wordt de overbrugging ingeschakeld. Dat voelt een beetje als overschakelen, maar dat is het dus niet.
- bij ongeveer 50 km/u overschakelen van 2 naar 3.
- bij ongeveer 70 km/u overschakeline van 3 naar 4.
Terug altijd in omgekeerde volgorde, bij andere snelheden, maar in 3 en 4 is de overbrugging altijd ingeschakeld.

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


17 okt 2011 18:11
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2011 18:46
Berichten: 33
Woonplaats: Middelburg
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Sorry carfield, jou bericht helemaal gemist. :oops:

Ja wat je verteld over de lage snelheden en toerental klopt.
Verder jou schakelmomenten is bij mij net zo iets.
De laatste weken ook geen last ( nou ja last) gehad.

Het was zoalsik probeerde te vertellen, dat hij van 3 naar 4 schakelde maar nog zeker een paar honderd meter op hogere toeren bleef hangen, plakken. Dan viel toreental terug naar " normaal"
Ben al geen ster op auto gebied, met automaat helemaal geen ervaring dus vond het vreemd.
Maar goed ben ook een type wat dan van alles hoort bij een auto als ik hem pas heb, gevalletje van vertrouwen in krijgen denk ik.

Groetjes

_________________
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.


12 nov 2011 15:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Doet 'ie dat altijd? Of alleen als de motor en bak nog koud zijn?

Bij mijn Xant met dezelfde AL4 bak had ik met enige regelmaat hetzelfde verschijnsel, een lock-up die pas laat in kwam in de vierde versnelling.
Dat was, als ik me goed herinner meestal alleen het geval bij koude motor en bak.
Maar het kwam af en toe ook voor bij warme motor en bak, op een doorgaande 70 km weg met veel stoplichten.....

De bak werkte verder normaal, ik heb er vanaf nieuw zo'n 180 kkm mee gereden tot ik de Xant ingeruild heb.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 nov 2011 14:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 sep 2011 18:46
Berichten: 33
Woonplaats: Middelburg
Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Ja klopt alleen als hij koud is en dan ook lang niet altijd. Nu weer al poos niet gehad en zoals ik al zei moet wennen aan het automaat rijden.
Is soms erg makkelijk dat je niet meer moet schakelen en soms niet dus :D Maar ga er langzaam aan wennen denk ik, net als aan heel de C5 ;)

Groet

Rob

_________________
Voetganger is een chauffeur die een parkeerplaats heeft gevonden.


15 nov 2011 19:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Dat "chagrijnig" is een perfecte omschrijving voor een koude AL4. Ik beleef nu ook de eerste koudere dagen met mijn C5 en merk dat ook zeer zeker. Soms al even stiekem naar 3 en dan rap weer terug naar 2 omdat ze voelt dat het nog niet lekker wil. Echt een eigenzinnige dame. :lol:

Die zgn. "overbrugingsfase" wat is daar eigenlijk het nut van?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


15 nov 2011 22:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Dat heeft te maken met de milieueisen.
Op die manier warmt de motor sneller op en doet de kat dan beter z'n werk.

Wat je kunt proberen is 's morgens weg te rijden in de sneeuw/winterstand.
Dan schakelt 'ie anders, probeer het eens uit.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 nov 2011 22:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39
Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Had er ook last van maar na de bakolie 2x binnen 5000 km vervangen te hebben ben ik tot op heden van dit hinderlijke probleem af.


15 nov 2011 23:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 dec 2011 00:46
Berichten: 12
Woonplaats: Valkenburg (L) en Noord en Zuid Frankrijk
Auto: C5 Break 2.0 16V Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Misschien hebben we wat aan deze 2 linkjes?
http://www.amtgarageforum.nl/citroEBn/c ... k-337.html
http://www.youtube.com/watch?v=Qn7YmvfAVc4
`Tis wel interessant.....


14 dec 2011 23:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2010 18:03
Berichten: 19
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Berline 2.0-16v Exclusive
Opties: leder interieur, comfort-bollen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09984
Productienummer: 10246
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305902
Kleur: EYPC**
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Heb tot nu toe altijd 'handgeschakeld' gereden en loop er nu over te denken om bij een volgende C5 voor 'de automaat' te gaan. Maar schrik toch wel een beetje van de vele topics hier rondom automatische versnellingsbakken. En begin me zelfs af te vragen of het wel echt een betrouwbare optie is. Ik rij zo'n 35k à 40k per jaar en heb gewoon een 'vierwieler' nodig waar ik op kan rekenen! Graag jullie (onderbouwd) commentaar...

Verder zou ik er graag achter komen hoe de overbrengingsverhouding van de hoogste versnelling van de 4-traps-automaat (Ph1, 2.0i 16v) zich verhoudt tot de overbrenging van 'de 5' van de handbak. Heeft iemand die gegevens? Of een tip waar ik ze kan vinden?

Ofwel: hoeveel toeren draait de motor bij 120kmpu met de automaat? (bij voorkeur gemeten bij échte 120kmpu, bijvoorbeeld op basis van navigatie)

:smt198


05 feb 2012 01:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Ik rij al tijden "automaat" en ben er zeer tevreden over.

Ik zou zeggen kom een keer langs dan kun je het zelf beleven.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


05 feb 2012 12:27
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Een 2.2hdi met zf bak is niet bepaald hetzelfde in vergelijk met een 2.0 benzine met al4 :oops:
Ik zou echt een 2.0 benzine aanraden om mee proef te rijden, want dat kan na een ritje in een 2.2 met zf knap tegenvallen.
Door het hoge koppel is de diesel veel meer geschikt voor een 4bak , draait ook netjes lage toeren zeker tov de 2.0 benzine.

Verder ben ik groot liefhebber van een automaat, heerlijk, zou niet meer zonder willen :smt023

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


05 feb 2012 12:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
De 4e versnelling van de automaat bij de 2l is een stukje langer als de 5e hand versnelling. Draait de handbak iets boven de 140 4000 toeren, bij de automaat is dat bereikt ie de 4000 toeren pas richting de 160.

Gemiddeld zal je in een automaat veel lagere toeren draaien omdat ie zelf sneller opschakelt als jij zou doen (hij kan immers ten alle tijden weer terugschakelen als je vermogen nodig hebt). Een automaat is dus veel rustiger aan boord.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


05 feb 2012 22:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClearChem en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.