Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Hardstikke dood https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10219 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Lange Henk [ 08 sep 2011 11:45 ] |
Berichttitel: | Hardstikke dood |
Helaas mag ik U allen mededelen, dat mijn C5 dood is. Hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een teveel aan olie in het blok. Tijdens vakantie in de Ardeche, Frankrijk, liep de temperatuur van zowel koelwater als motorolie heel hoog op en sloeg de motor spontaan af. Eerst werd gedacht aan de nokkenas, dat die het zou hebben begeven, maar na langdurig doorstarten, loopt de motor wel. daar is dus weinig mee aan de hand. de motor loopt dan ook niet rauw of onregelmatig. Ik heb wel zeker 5 keer koelwater bij moeten vullen, maar waar dat heen gaat is onduidelijk. Er zit wel olie in het koelwater, omgekeerd geen water in de motor olie. Trouwens, na soms maar 400 meter staat de temp alweer dik in het rood. Koelwater bijgevuld met de kachel links en rechts op 28 graden, maar de uitstroomlucht blijft ijskoud. Kortom, de auto wordt binnen, hopelijk, afzienbare tijd terug naar NL getransporteerd, door de ANWB, van welke ik ook een leenauto heb meegekregen. Een Volvo, V50. Helaas een benzine uitvoering met een redelijk hoog verbruik, ondanks de maar aangehouden snelheid van 95 km/u. Hopenlijk weten de knappe koppen onder jullie meer, en ben natuurlijk tegelijk opzoek naar een ruilmotor. Weet iemand iets? 2 liter hdi. |
Auteur: | Maarten [ 08 sep 2011 12:10 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Hè bah. Ruilmotor,... misschien is dat een erg grote investering in de auto. Zou een vervangende C5 niet verstandiger zijn....? |
Auteur: | TonK [ 08 sep 2011 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
waterpomp???? willy4 heeft een donorauto in de aanbieding. Heb je daar iets aan? Kijk bij " Toon active onderwerpen" bij Donor auto |
Auteur: | Klussie [ 08 sep 2011 12:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Hoe krijg je dan olie in je koelwater? |
Auteur: | GW-tje [ 08 sep 2011 12:31 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Koppakking, scheur in de kop.....noem ze maar op. Olie staat onder druk van een aantal bar en zal dus het koelsysteem ingeperst worden als die mogelijkheid er is. Koelwater in de olie nauwelijks. Koelwater staat onder iets verhoogde druk maar dringt bijna niet in het oliesysteem....... |
Auteur: | TonK [ 08 sep 2011 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Klussie, Is het wel olie? Hoe heeft hij dat in Frankrijk zeker gesteld? GW-tje, klopt niet helemaal je verhaal. Olie staat niet overal in de motor onder hoge druk zoals carter en cilinderkop afgezien van lagers, klepstoters en wat andere zaken. MaarLange Henk schrijft: Kachel wordt niet meer warm Verlies van koelwater Motor draait goed Na 400m rijden, temperatuur erg hoog Lijkt toch erg op een gebrekkige watercirculatie en waar denk jij dan aan als een mogelijk probleem? Het kan wel zo zijn dat door een defecte waterpomp en het niet tijdig opmerken daarvan nu ook de koppakking ter ziele is en het koelwater via de uitlaat verdwijnt maar dan zou de motor toch niet zo goed moeten lopen als hij zegt. Dat Lange Henk gelijk op zoek gaat naar een ruilmoter is wat voorbarig lijkt me, eerst maar eens kijken wat er nu werkelijk aan de hand is maar als er hoge reparatiekosten uitkomen dan is een ruilmotor gezien het aantal km´s mogelijk wel een betere optie. Inruilen met een defecte motor is ook niet erg aantrekkelijk denk ik. |
Auteur: | Lange Henk [ 08 sep 2011 15:07 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
@TonK, Laten we het zo zeggen, het is een vettige substantie aan de binnenkant van de koelwaterdop. De auto wordt eerst afgeleverd bij een bevriende garagist te Rotterdam, die gaat kijken. Tot die tijd krijg ik een VW Passat te leen. Als de kosten voor reparatie te hoog worden, bied ik de C5 in onderdelen aan of als donor voor deze of gene. Eerst nog ff 2 weken geduld, de ANWB is zo snel niet |
Auteur: | CitroFrance [ 08 sep 2011 15:22 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Vettige substantie ![]() Hebben we het dan over een dun vettig laagje of zit er een beige/gele mosterdachtige dikkere smurrie op? Op jou verhaal, olie in koelwater, denk ik inderdaad ook aan de koppakking. Het verwarmingsverhaal echter doet me denken aan de thermostaat. Waar al dat koelwater blijft (anders dan een grotere externe lekkage) is een goede vraag, zeker omdat de auto verder goed blijft lopen, toch?! Succes, klinkt in alle gevallen duur ![]() |
Auteur: | willy4 [ 08 sep 2011 15:33 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
de cilinderkop kan ook gescheurd zijn ,naar een uitlaatklep maar dat is ook allemaal gissen,men moet dat allemaal ter plaatse bekijken |
Auteur: | TonK [ 08 sep 2011 17:03 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
@citrofrance, thermostaat lijkt niet waarschijnlijk aangezien de kachel vóór de thermostaat is afgetakt van het koelsysteem en dus gewoon warm zou moeten worden. Het is zoals willy4 zegt: het blijft allemaal gissen op deze informatie aangezien er toch wel een paar vreemde dingen gebeuren. Verstanding Lange Henk om eerst de auto te laten onderzoeken alvorens ruilmotoren of andere zaken aan te schaffen. |
Auteur: | Lange Henk [ 08 sep 2011 19:15 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken. Mijn garagist dacht ook aan de cylinderkop of een pakking. De termostaat is het zeker niet, want die is gecontroleerd. Verder had ik al gezien dat er vermogensverlies optrad door een gedeeltelijk gescheurde turboslang. Dat kan er dus ook nog mee te maken hebben. als je vermogen vraagt en er komt niets, druk je automatisch het gaspedaal verder in dan nodig. Dan krijg je mijns inziens ook een hogere temperatuur dan nodig. Correct me if I'm wrong. mvg Henk |
Auteur: | Lange Henk [ 08 sep 2011 19:20 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Oh ja, vergeten te vertellen dat er ergens in juni eens een blikje van dat lekspul in is gegaan om lekken dicht te stoppen. Bearsleak? Van Wynns? Misschien heeft dit wel voor een verstopping ergens gezorgd. Dit middel heb ik in het koelsysteem gedaan, omdat ik zo af en toe eens wat koelvloeistof moest bijvullen. (Op advies van mijn buurman, monteur bij de Nissan/BMW) |
Auteur: | Ronald [ 08 sep 2011 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Sluit me aan bij vorige posters, onderzoek zal het moeten uitwijzen. Maar oververhitting door te weinig koelwater geeft uitzetting van het metaal van het blok. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken of erger een scheuring in het metaal van de cylinderkop. Dat heeft als gevolg dat olie en koelwater niet langer geheel gescheiden zijn en dat heeft weer andere nare gevolgen. Wat de oorspronkelijke oorzaak ook moge zijn, het klinkt als game over voor de motor. Gr. Ronald |
Auteur: | Peebee [ 08 sep 2011 19:30 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Citaat: Oh ja, vergeten te vertellen dat er ergens in juni eens een blikje van dat lekspul in is gegaan om lekken dicht te stoppen. Misschien wat mosterd na de maaltijd maar is er toen niet gekeken wáár de lekkage zat? Ik neem aan van wel maar toch.... |
Auteur: | TonK [ 08 sep 2011 19:35 ] |
Berichttitel: | Re: Hardstikke dood |
Een dichtingsmiddel. tja dat kan heel goed de oorzaak zijn. Deze middelen werken altijd maar korte tijd en mogelijk is het gedurende je vakantierit weer gaan lekken en de motor temperatuur fliink opgelopen zonder dat je dit hebt opgemerkt. Dan is het risico dat de motor gedeeltelijk droog is komen te staan. Met cilinderkopschade tot gevolg. Heb je er veel koelwater in moeten gooien? Zo ja dan is het mogelijk dat het tot onder het kachelniveau is gekomen als je dan weer bijvult dan doet je kachel het niet meer want die moet dan eerst weer ontlucht worden. Leuke puzzel al met al. Toch maar goed laten onderzoeken. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |