Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Roetfilter HELP!!!! 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Klaverblaadje schreef:
Uit berichten van de RDW maak ik op dat nu alleen de 2.2 173 pk diesel aan die eisen voldoet en daarom de vermelding roetfilter af fabriek krijgt.


weet Citroen het niet? De mijne heeft nog steeds een roetfilter af fabriek....gaan ze dat wijzigen? Overigens is mijn break ook een "sedan met achterklep" .....


25 okt 2007 12:01
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Zover heb ik mij er niet in verdiept, het gaat mij op dit moment alleen om mijn auto, en waarom die geen vermelding heeft van "roetfilter af fabriek" terwijl de 2.2 HDI van de ph1 dat wel heeft.

Verder dient het geen wezelijk belang, want tegen de tijd dat al die maatregelen inderdaad zijn/worden uitgevoerd zal het ook wel tijd worden om mijn Ph2 in te ruilen voor een Ph4.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


25 okt 2007 12:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Klaverblaadje schreef:
Zover heb ik mij er niet in verdiept, het gaat mij op dit moment alleen om mijn auto, en waarom die geen vermelding heeft van "roetfilter af fabriek" terwijl de 2.2 HDI van de ph1 dat wel heeft.

Verder dient het geen wezelijk belang, want tegen de tijd dat al die maatregelen inderdaad zijn/worden uitgevoerd zal het ook wel tijd worden om mijn Ph2 in te ruilen voor een Ph4.


OK, even sloeg de schrik mij om het hart dat de motor die het roetfilter pionierde (zij het in een Peugeot 607) ineens op de schroothoop zou moeten...maar ik herinner me dat jij inderdaad een specifiek probleem had. Ben benieuwd of VROM alle huidige filter autos op die 5 mg gaat narekeken....


25 okt 2007 12:21
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Nee hoor, er zijn nog zoveel echt "vuile" diesels, voordat ze die allemaal opgeruimd hebben valt de bodem ook wel onder de laatste C5's vandaan.

Mijn Bora 1.9 TDI was van een recent bouwjaar, een fijne auto, met een hele zuinige motor, maar schoon was hij beslist niet, als je in het donker een helling opging en je zag dan in het schijnsel van je achterligger wat er allemaal uit de uitlaat kwam, dan valt het bij de C5 erg mee, ik heb daar nog nooit zoiets gezien.

Ik heb trouwens geen specifiek probleem, het betreft alle 2.2 HDI(F) van de Ph2

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


25 okt 2007 12:28
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Klaverblaadje schreef:
Ik heb trouwens geen specifiek probleem, het betreft alle 2.2 HDI(F) van de Ph2


daar zijn er zo weinig van, dat is haast specifiek :D

(overigens mis ik in de C5 de mogelijkheid om vervelende achterliggers eens flink in de wolken te zetten....)


25 okt 2007 12:36
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33403
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
pieter melissen schreef:

(overigens mis ik in de C5 de mogelijkheid om vervelende achterliggers eens flink in de wolken te zetten....)


FAP filter in de BSi uitzetten ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 okt 2007 12:45
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Menno schreef:
pieter melissen schreef:

(overigens mis ik in de C5 de mogelijkheid om vervelende achterliggers eens flink in de wolken te zetten....)


FAP filter in de BSi uitzetten ;-)


zit daar een knopje voor????


25 okt 2007 13:03
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33403
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Nee , jammer hé ( zo kun je nog geen vervelende achterliggers meteen in een rookgordijn gooien ) , gaat alleen via de Lexia ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 okt 2007 13:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Menno schreef:
gaat alleen via de Lexia ...
na BSi (gekke koeien ziekte) alweer zoiets geheimzinnigs, is dat het meervoud van Lexus?


25 okt 2007 13:09
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33403
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
De computer bij de dealer waar je de C5 aan kan hangen ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 okt 2007 13:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
pieter melissen schreef:
ik neem aan de de uitstoot van een HDiFAP onder de 5mg/km ligt?


De uitstoot van alle HDi+FaPs ligt onder de 5mg/km. Het probleem is dat er nog geen eis is om daar ver onder te zitten, dus geeft Citroen gewoon 6 of 4 of 1mg/km op.

Dat is niet gebaseerd op de echte uitstoot (die ligt onder de 1mg/km)

Volgens de datbase van de KBA (de duitse rdw) zit de 2.2HDi136 op 1mg/km (p221-p222)
http://www.kfztech.de/Unterricht/downlo ... 05_int.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

helaas zit er ook daar voor de BVA4 een foute waarde in van 6mg/km

let erop dat zij wel een database entry hebben voor roetfilter (12) in duitsland zul je dus geen problemen hebben, totdat de EURO V norm vastgelegd wordt.

Citaat:
Ben benieuwd of VROM alle huidige filter autos op die 5 mg gaat narekeken....


Dat hoeft dus niet, de fabrikant geeft een waarde op. Daarop wordt getest voor de officiële typegoedkeuring. Als je 6mg/km opgeeft en je haalt <1mg dan is dat ok, je had dus ook 1mg op kunnen geven, maar die noodzaak is er niet. Het is pas een probleem als ambtenaren zonder kennis van zaken die 5mg als heilig gaan bechouwen, terwijl EURO V nog niet officiëel is.

NB Voor de HDi zonder Fap werd 40mg/km opgegeven later 20mg/km.

Citaat:
Ik heb trouwens geen specifiek probleem, het betreft alle 2.2 HDI(F) van de Ph2


Dat klopt, het geldt ook voor de p607 met dezelfde motor/bak, maar ook voor de C5 Ph.II 1.6HDiF break bvm5, die wordt ook als 6mg/km opgegeven, het ligt dus niet aan de BVA4.

44TTVD autoscout advertentie 1.6HDiF van jan 2007
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=ilamlqq4nzf" target="_blank" target="_blank" target="_blank
of deze
55TGDT
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=iqfnrrlznyg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Via RDW.nl
Code:
Voertuigsoort  personenauto
Merk   CITROEN
Handelsbenaming   C5; BREAK 1.6HDI 16V 5
Brandstof   Diesel
Roetfilter   Nee
CO2 uitstoot gecombineerd   145 g/km
Euroklasse   N.v.t.
Zuinigheidslabel   Niet geregistreerd


zoals eerder gezegd, laat je niet foppen door de aanwezigheid of afwezigheid van de term HDiF
87TNRV is een berline, heet ook 1.6HDI 16V 5 maar heeft wel
Code:
Roetfilter   Ja Affabriek

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


25 okt 2007 15:53
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
EvilTwin schreef:
Dat hoeft dus niet, de fabrikant geeft een waarde op. Daarop wordt getest voor de officiële typegoedkeuring. Als je 6mg/km opgeeft en je haalt <1mg dan is dat ok, je had dus ook 1mg op kunnen geven, maar die noodzaak is er niet. Het is pas een probleem als ambtenaren zonder kennis van zaken die 5mg als heilig gaan bechouwen, terwijl EURO V nog niet officiëel is.


als dat zo is kan Citroen toch alle problemen oplossen? En waarom zou Citroen dan een waarde opgeven die hoger ligt dan de werkelijke? Dat is dus vooral lastig als de ambtenaren niet zouden weten waarover het gaat.


25 okt 2007 22:38
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Kijk en dat is nu het hele probleem waarom ik Citroen gevraagd heb contact met de RDW op te nemen, maar als iets eenmaal vastligt op een stuk papier bij een ambtenaar dan is dit heilig en kan zomaar niet gewijzigd worden.
Ik denk dat bij de typekeuring zich nog niemand zich gerealiseerd had dat onze parkeer en rijtarieven op zo'n korte termijn afhankelijk zouden worden van een roetfilter.

De gevolgen van dat verhaal zie je dus terug in het antwoord dat ik van VROM ontving en dat ik hier nog maar even neerzet, anders weet niemand meer waar het over gaat.

-------------------
VROM schreef dus:
---------------------
Dank voor uw e-mail over het register van de RDW. Het duurt nog meer dan een jaar voordat gedifferentieerd betalen voor het parkeren mogelijk wordt, waarschijnlijk in Amsterdam, Nijmegen en Tilburg. Voor die tijd moet het register wel in orde gemaakt zijn, de gemeenten en het ministerie van VROM zullen daarop letten. De C5 voldoet niet aan het EU-criterium van een roetuitstoot kleiner of gelijk aan 5 mg/km en wordt door de RDW daarmee niet aangemerkt als auto met roetfilter. Voor de differentiatie van parkeertarieven moet nader worden bezien hoe met deze auto''s moet worden omgegaan. Mogelijk kan een oplossing worden gevonden door deze auto''s in de regelgeving aan te merken als auto met retrofit roetfilter, waardoor ze toch voor een lager parkeertarief in aanmerking komen. Hierover moet echter nog besluitvorming plaatsvinden.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


26 okt 2007 08:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Klaverblaadje schreef:
Kijk en dat is nu het hele probleem waarom ik Citroen gevraagd heb contact met de RDW op te nemen, maar als iets eenmaal vastligt op een stuk papier bij een ambtenaar dan is dit heilig en kan zomaar niet gewijzigd worden.
Ik denk dat bij de typekeuring zich nog niemand zich gerealiseerd had dat onze parkeer en rijtarieven op zo'n korte termijn afhankelijk zouden worden van een roetfilter.

De gevolgen van dat verhaal zie je dus terug in het antwoord dat ik van VROM ontving en dat ik hier nog maar even neerzet, anders weet niemand meer waar het over gaat.

-------------------
VROM schreef dus:
---------------------
Dank voor uw e-mail over het register van de RDW. Het duurt nog meer dan een jaar voordat gedifferentieerd betalen voor het parkeren mogelijk wordt, waarschijnlijk in Amsterdam, Nijmegen en Tilburg. Voor die tijd moet het register wel in orde gemaakt zijn, de gemeenten en het ministerie van VROM zullen daarop letten. De C5 voldoet niet aan het EU-criterium van een roetuitstoot kleiner of gelijk aan 5 mg/km en wordt door de RDW daarmee niet aangemerkt als auto met roetfilter. Voor de differentiatie van parkeertarieven moet nader worden bezien hoe met deze auto''s moet worden omgegaan. Mogelijk kan een oplossing worden gevonden door deze auto''s in de regelgeving aan te merken als auto met retrofit roetfilter, waardoor ze toch voor een lager parkeertarief in aanmerking komen. Hierover moet echter nog besluitvorming plaatsvinden.
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben


dank, en voor alle duidelijkheid, wat was het antwoord van Citroen toen je voorstelde contact op te nemen met VROM?


26 okt 2007 09:09
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter HELP!!!!
Van Citroen heb ik alle medewerking gehad, zij kennen het probleem en hebben schriftelijk contact opgenomen met de RDW, en daarin zo ongeveer hetzelfde verhaal als van Eviltwin uiteen gezet, en mij copieen gestuurd.

Dit was 3, bijna 4 maanden geleden en ondanks aandringen is er nog geen antwoord van de RDW.
Kortom, de RDW wacht af en waarschijnlijk geld hier de gouden ambtenaren regel, "als je niets doet kun je ook niets verkeerd doen".

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


26 okt 2007 09:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.