Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Zó zien het alubusje en het kerntje van het kapotte groene monster van harmjan er uit: Bijlage: alubusje en kern.jpg In de rode cirkel zie je waar het busje beschadigd is, en in het midden daarvan zit een klein gaatje. Dat is met de vingers voelbaar, het is naar buiten uitgestulpt. Het kerntje, dat iets van 3mm heen en weer beweegt bij het bedienen van de kleppen, heeft ook een lichte onregelmatigheid op die plek, helemaal aan het eind van het kerntje. Aan de binnenkant van het busje zie ik geen echte slijtsporen. Nader onderzoek bij IHC levert hopelijk een oorzaak op van het ontstaan van dat gaatje. Het ziet er anders uit dan bij het plaatje op pagina 1 van dit draadje: waarbij duidelijk zichtbaar is dat het alubusje "dun als zilverpapier" geworden is op de plek waar hij kapot gegaan is. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 dec 2014 14:15 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Opvallend dat de ventielen in zo'n andere toestand zijn. De een stuk en de ander weliswaar aan het achteruit gaan maar van binnen nog niet stuk. Waar zou dat verschil vandaan komen? Opvallend dat het kerntje niet mooi gepolijst is. Als ik mij het goed herinner was een ander kerntje ook ruw en onregelmatig gevormd. Is dat dan de doorslaggevende reden dat ze stuk gaan? Zou het wat uitmaken dat de productie nu naar Polen verplaatst is. Als het goed is heb ik over 4 jaar weer twee nieuwe nodig en dan weten we misschien meer. Ik weet helaas niet welke de voorste of de achterste is en of dat verschil zou maken. Ik kan me niet voorstellen dat er niet ergens op een hoofdkantoor van Citroën mensen zijn die precies weten wat hier aan de hand is. Eigenlijk verpest dit slechte ventiel, een relatief klein onderdeel een hele fijne motor. Ik ben heel blij met het goede werk JW. Chapeau
|
12 dec 2014 00:03 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Met je eens, lullig dat zo'n klein onderdeeltje verantwoordelijk is voor zooooveel ongemakken bij een verder zó fijne motor. Ik zit er over te denken een gloednieuw ventiel, made in Polen aan te schaffen en dat open te maken om te zien of er wat veranderd is in de constructie dan wel de afwerking van de onderdelen. Dat zou een indicatie kunnen geven hoe het met de houdbaarheid van díe ventielen gesteld zou kunnen zijn. Even kijken of er nog wat geld over is, ná de Kerst Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 dec 2014 00:15 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Vandaag was de auto naar de garage om te zien waar het olielek zat. Eerst was mijn gedachte dat het een ventiel was, maar dat bleek niet zo te zijn. Het compartement van de distributieriem moest daarvoor open, men dacht eerst dat het misschien een keerring was. Ook dat blijkt het niet te zijn. De monteur denkt dat het de verstelbare nokkenassen zijn. De enige plek waar olie zit is in de gedeelten achter de plastic afdichtkappen waar de nokkenassen zitten. Ik heb een foto maar daar zie je eigenlijk niks op. Alle andere gedeeltes van het compartiment zijn droog en zonder olieresten. Op het uiteinde van de nokkeassen zit een soort deksel met vier schroeven en daar lijkt het langs uit te komen. En alleen naar voren toe, aan de achterkant is het weer droog. Hij gaat nou de boel verder uit bouwen om beter te kunnen zien wat er nou aan de hand is. Eventueel worden de nokkenassen vervangen. Die kosten tegen de € 750. Het kan ook niet van de ventielen komen want tussen de ventielen en de "deksel" is het droog. Zou dit vervolgschade kunnnen zijn van de ventielen? Ik zal hem vragen de onderdelen te bewaren, misschien interesseren die iemand.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
12 dec 2014 23:19 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Als er sprake was van olie lekkage bovenop de kop was het tot nu toe bijna altijd een groen monster dat dit veroorzaakte. Bij wat oudere motoren lekte er ook nog wel eens wat langs de pakking van een kleppendeksel. Wat ook voorkomt is lekkage langs een keerring van een nokkenas, achter de tandwielen. Dat zijn de keeringen #5 op dit plaatje: Bijlage: NOKKENAS AANDRIJFR TANDWIEL.jpg Maar uit je verhaal begrijp ik dat hij dáár niet lekt. Daar is ook iets te zien van de inlaatnokkenas tandwielen #13, samengesteld uit de delen A en B. Wat je ook ziet is dop #17. Daarover wordt gesproken in document B1BG0109P0 Montage : Motor ES9 : Mij lijkt het verstandig die te (laten) demonteren en te kijken hoe dat zit. En vervolgens te vervangen door een nieuwe. Dat zou ik eerst doen, pas daarna besluiten om het complete tandwiel te vervangen. Om het over het er helemaal uit te halen van de nokkenas nog maar niet te praten, dat is geen simpele klus Van al deze zaken heb ik PDF's, die kan ik je sturen. Geef dan even je Emailadres via een PB. Daar kan ik ook een document bij doen dat ik over de VTC heb van de Renault V6, dat was bij de ES9J4S dezelfde motor. In dat document kun je zien hoe die verstelling werkt. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 dec 2014 13:58 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
PB gestuurd en ik breng de documentatie morgen direct naar de garage.
|
14 dec 2014 15:21 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Gister auto bij de garage opgehaald. Het was allemaal begonnen met het preventief vervangen van de nokkenas-verstelventielen. Om olielekkages te vermijden. Een ervan bleek na 110.000 km al stuk en lekte olie, de andere nog niet. Maar er was meer olielekkage en net op een andere plek dan dat het stukke ventiel daar verantwoordelijk voor was. Ik was bang dat er weer olie bij de distributieriem was gekomen. En het bleek inderdaad dat in het distributieriemgedeelte gelekte olie te zien was. Dat bleek na demontage uit de nokkenas verstel tandwielen te komen. De rest van het compartiment was schoon en het was ook niet de krusas keering. De monteur zei dat hij dit nooit eerder gezien had. Wel ‘opgevreten’ nokkenassen bij b.v. Volkswagen, maar dit niet. Ik heb ze meegenomen en kan ze opsturen naar de liefhebber. Op de foto's is met wat turen te zien dat aan de binnenkant van het tandwiel olie zit Ook zat de spanner van de multiriem vast en hij spande niet meer. Het werd een forse rekening alles bij elkaar. Twee verstel ventielen twee nieuwe winterbanden voor Draagarmrubbers nokkenas tandwielen distributieriemset Multiriem opspanner
Totaal: € 3195,-
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
17 dec 2014 15:46 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Wat een bak geld
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
17 dec 2014 15:54 |
|
|
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
AU!
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
17 dec 2014 16:49 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dat is inderdaad een stevig bedrag Voor welk bedrag staan die nokkenas tandwielen op de rekening? En zeker, ik zou geïnteresseerd zijn dat eens nader te bekijken, dan snap ik de werking wellicht beter en kan dan zien waar die olie nou langs komt. Heeft geen haast uiteraard Overigens, zo'n vastzittende omlooprol van de multiriem had ik ook bijna. Ik hoorde 'm gonzen, en hij is toen preventief vervangen. Dat was bij km-stand 171.000, ruim voor de termijn waarop de D-riem volgens het schema vervangen moet worden. Dat spul is ook stevig aan de prijs, een setje M-riem plus omlooprollen kostte toen € 320 ex ex. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 dec 2014 17:03 |
|
|
harmjan
V.I.P.
Geregistreerd: 21 nov 2009 15:46 Berichten: 48 Woonplaats: hilversum
Auto: C5 berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 183000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Nou hoop ik waarachtig maar dat zij na deze operatie zonder problemen tot dik boven de 3 ton komt. Behalve dan een setje bobines en op het eind de nokkenasverstelventielen waarmee dit draadje begon. Die ventielen waren ieder € 163 excl. Ik heb een scan gemaakt van de rekening.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
17 dec 2014 18:32 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Jouw dealer werkt met een zeeeeeer schappelijk uurtarief: €57,50 ex BTW Dat is lang geleden dat ik zo'n laag tarief zag En ja, het is bij elkaar een boel geld, en dat zo vlak voor de Kerst. Maar er is ook een boel voor gedaan, veel daarvan is overigens "regulier" bij zo'n km-stand. Ook bij mijn V6 zijn de draagarmrubbers inmiddels vervangen, net als de motorsteun. En bij jou is dat er nog maar eentje, bij mij zijn ze inmiddels aan beide zijden allemaal vervangen. Met een V6 rijden is een groot genoegen, maar je moet er wel een redelijk gevulde buidel voor hebben Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 dec 2014 19:33 |
|
|
wiebe12
C5club Rookie
Geregistreerd: 03 sep 2014 17:53 Berichten: 14
Auto: c5 break
Opties: pakeersensor en Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 18990
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
hmm blijf niet telang met deze storing door rijden 2 liter verlies op 7,5 km is veel geloof me ik heb met me oude c5 er niks aan gedaan 2 jaar mee om gerden en het was einde auto GR Wiebe
|
06 apr 2015 10:21 |
|
|
Koning Bolo
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 sep 2014 19:56 Berichten: 18
Auto: C6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 401000
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Hallo Jw, Je had me verteld over de (bekende) olie lekkage door het nokkenas-verstel-ventiel. Nou bij mij gebeurde het net voor de 200.000 km. Ik parkeerde de auto wat schuin en dacht bij terugkomst 'wat ligt er nu onder' en inderdaad stroomde de olie van de bodemplaat. Dankzij jou melding kon ik het voorval wel gelijk duiden en de juiste conclusie trekken. In plaats ven een kapotte krukaskering gewoon gelijk de beide ventielen vervangen en alles is was weer OK. Bedankt !!!
_________________ rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
|
19 jul 2015 11:30 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Kan je de eerste twee cijfers van de serienummers van de oude ventielen geven? Dat geeft het productiejaar weer Ik ben benieuwd wanneer die geproduceerd zijn, ik kan me niet goed voorstellen dat het nog de originele zijn..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 jul 2015 13:24 |
|
|
|