Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Schakelgedrag BVA4 in M of automaat.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1320
Pagina 2 van 3

Auteur:  Wimmie [ 30 mei 2007 21:20 ]
Berichttitel: 

Ik zeg al ik ben niet technisch :oops: , maar het zal dan misschien, wat F ook zegt, te maken hebben met de rijstijl en het zelflerende karakter van de bak misschien? :?:

Verder zal ik me er maar niet meer mee bemoeien.

Auteur:  The F Mister [ 30 mei 2007 21:32 ]
Berichttitel: 

Nee dat doe ik ook maar niet meer.... :?

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 mei 2007 21:48 ]
Berichttitel:  Koken

Ga het eerst maar eens proberen, ook als de bak in de handstand staat leidt hij een eigen leven en gaat op of neer als hij over of onder bepaalde grenzen komt.

Als je in 1 handstand met de kickdown weggaat schakelt hij echt door, en als je vergeet bij het stoplicht terug te schakelen gaat hij echt vanzelf terug naar 1, probeer het maar.

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 mei 2007 21:59 ]
Berichttitel:  koken

Het is meer dat het mij ongewild overkomt.

Als ik ergens op een lang stuk met lagere snelheid rij schakel ik altijd de cruisecontrol in, en probeer door handmatig naar 3 of 4 te gaan het toerental en daarmee het verbruik te drukken.

Ook bv in Frankrijk waar je meestal 90 mag met lichte heuvels, maar dan om te voorkomen dat de bak bij een licht heuveltje terug gaat naar 3.

Ik vergeet dan (heel) vaak dat ik in manual rij, rem dan keurig af voor de rotonde, stop om voorrang te verlenen en vergeet vervolgens om terug te gaan, maar de bak gaat braaf naar 1 en daarna verwonder ik mij elke keer dat die ***bak niet opschakelt.

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 22:02 ]
Berichttitel:  Re: koken

Jongens, lees nou even mijn stukkie: onder- en overtoerenbescherming is geadresseerd, dat is normaal in zo´n moderne elektronische bak, maar daar gaat het dus niet over.

Gr. Ronald

Auteur:  The F Mister [ 30 mei 2007 22:03 ]
Berichttitel: 

Eh ja..... dat zeg ik toch, onder/boven grens van de toeren ter beveiliging. Echt plank in de handstand kan ik me zo niet herinneren dat ik dat gedaan heb maar ik weet wel dat als ik goed intrap in de handstand hij hem gewoon laat staan in de huidige versnelling waarbij hij in de D en zeker in de S al een trap terug zou gooien.

Goed misschien snap ik die van mij wat beter want ik kan er echt mee lezen en schrijven. Enige dat me opvalt soms is het schokkerig terugschakelen.

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 mei 2007 22:11 ]
Berichttitel: 

The F Mister schreef:

Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.


Ik rij ook regelmatig in een audi A6, en in de handstand hoeft die maar even iets lager of hoger in toeren te komen en dan maakt het weinig verschil of je op automaat of manual rijdt, een beetje ergerlijk zelfs.

Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling

Auteur:  Harm [ 30 mei 2007 22:17 ]
Berichttitel: 

Klaverblaadje schreef:

Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling

Dat is juist de essentie van de M-stand.... Jij bepaalt wat-ie moet doen, niet de bak....

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 22:22 ]
Berichttitel: 

Klaverblaadje schreef:
The F Mister schreef:

Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.


Ik rij ook regelmatig in een audi A6, en in de handstand hoeft die maar even iets lager of hoger in toeren te komen en dan maakt het weinig verschil of je op automaat of manual rijdt, een beetje ergerlijk zelfs.

Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling


Klaverblaadje, hoor ik hier nu een soort van beklag over het feit dat de manueel gekozen stand van de bak NIET in stand wordt gehouden, anders dan door over- of ondertoerenbegerenzing ? Dit in tegenstelling tot een A6 ?
Ik hoop het, want dat zou verklaren waarom ik een automaat, zelfs met handbediening, nooit kan begrijpen. Als deze gedachte gemeengoed onder de automaatrijders is, zal ik dus ook hen nooit kunnen begrijpen.

hihi, Beheerder, misschien afsplitsen dit draadje ?

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 mei 2007 22:22 ]
Berichttitel:  koken

Harm van Beek schreef:
Klaverblaadje schreef:

Mijn eigen automaat (vindt ik) doet eigenlijk het omgekeerde, die is bijna niet te bewegen om zelfstandige beslissingen te nemen in manual en houd krampachtig vast aan de gekozen versnelling

Dat is juist de essentie van de M-stand.... Jij bepaalt wat-ie moet doen, niet de bak....


Ja maar dat is nu het probleem, als de bak in automaat staat en mijn verstand ook, dan gaat alles goed.

Als de bak in manual staat, en mij verstand ook gaat ook alles goed.

Het probleem begint als de bak op manual staat en mijn brein nog steeds op automaat staat, hetgeen bij voorkeur s'morgens vroeg of sávonds laat is.

Auteur:  Harm [ 30 mei 2007 22:37 ]
Berichttitel: 

In het laatste geval beschermt de bak de motor: boven de 4500-4800 toeren opschakelen, beneden de 1000 of zo terugschakelen....

Auteur:  Menno [ 31 mei 2007 08:18 ]
Berichttitel: 

Mijn bak in M blijft gewoon in de versnelling die ik kies , ... klaar :) , uiteraard met de onder/boventoeren bescherming :wink:

Kickdown in automaatstand gaat maar een terug ( gelukkig ) , 2 is teveel voor een dieseltje , ik heb nu al soms dat ik niet wil dat hij terugschakelt omdat dat enkel toeren oplevert en geen versnelling , zou hij in de versnelling blijven zitten en geen kickdown geven was de versnelling veel groter , conclusie .... kickdown in een diesel heeft niet altijd zin , zeker boven de 120 heb ik liever dat de auto z'n Nm's aanspreekt i.p.v. een tandje terug gaat , daar biedt dus de M stand uitkomst :lol:

Verder rij ik 98% van de tijd in auto stand omdat ik tevreden ben met het gedrag van de bak , soepele automaat die de bestuurder over het algemeen prima aanvoelt zeker als je een beetje weet hoe en wanneer , wat, waar en waarom de bak schakelt :P

Voor mij geen schakelbak meer :wink: , enige minpunt van de automaat is wanneer de bak koud is gaat hij mij te rap door de versnellingen heen , gedaan om de boel vlot warm te stoken , maar dat levert soms een te hoge versnelling op bij een te lage snelheid waardoor hij te weinig toeren draait naar mijn zin .... ook hier even terug zetten met de M stand .

Auteur:  Harm [ 31 mei 2007 08:26 ]
Berichttitel: 

Exact zo voor mij, ware het niet dat die 98% van Menno bij mij 99,5% is. Ik ben nog luier met schakelen...

Auteur:  exroosje [ 31 mei 2007 09:03 ]
Berichttitel: 

Mijn BVA4 is boven de 120 echt niet te verleiden om terug te schakelen, tenzij je het gas helemaal lift en dan in 1 keer vol gas geeft. In de praktijk werkt dan een manuele actie beter. Heb de M stand nog nooit op iets anders kunnen betrappen als toerenbeveiliging. En hooguit 1 versnelling terugschakelen.

Wat ik ook nog wel eens doe is dan even het s knopje gebruiken, maar na enige tijd irriteerd mij dat ook weer omdat ie dan ook af en toe helemaal niet opschakelt maar 3000 rpm vasthoudt.

Ik zou dus zeggen dat mijn automaat errug lui is. Misschien toch eens de software updaten, al is Johan daar erg terughoudend in.



Menno's probleem zie ik dus niet zo.

Auteur:  Menno [ 31 mei 2007 09:11 ]
Berichttitel: 

Jij rijdt een V6 ik een diesel ... V6 leeft op bij toeren , diesel ziet dat liever niet ... maar geen kickdown bij 120 :shock: , dan rij jij zelf ook niet echt vlot , anders had de auto dat inmiddels wel 'aangeleerd' :wink:

Mijn Xantia V6 ( zelfde bak ) ging zelfs bij 150 in kickdown :oops: , zonder moeilijk doen , had hij netjes aangeleerd !

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/