Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...
Auteur |
Bericht |
C5vanMatti
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Klaverblaadje schreef: Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt. Geen enkel probleeem Niet te vaak doen 
|
26 aug 2009 18:04 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak?
|
26 aug 2009 18:17 |
|
 |
C5vanMatti
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Xiphy schreef: ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak? Nee is niet goed voor de bak. 
|
26 aug 2009 18:20 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Klaverblaadje schreef: Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt. Ik zou het niet durven. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
26 aug 2009 18:51 |
|
 |
onlyjos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 21 maart 2009 19:55 Berichten: 139 Woonplaats: Enschede
Auto: C6; 2.7 V6 HDI AUTO
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Gris Perle
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Bij mij ging het goed, heb het een keer gehad toen ik de snelweg opreed +/-100km Dacht dat ik moest schakelen Er gebeurde niets toen, alleen was dat wel even schrikken 
|
27 aug 2009 07:09 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
In het kader van tips voor de automaat rijders: Naar aanleiding van mijn "vage problemen met de automatische bak" ben ik een weekje met de hand aan het schakelen, meer in de "S" rijden en wat meer gas aan het geven. Niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk Maar het scheelt echt in het "gevoel" over de bak. Nooit geweten dat de lockup zelfs in de 3e versnelling kan werken. Bij ons schakelde de bak altijd van de 2 naar de 3 en zat dan gelijk in de lockup. Echt te weinig toeren in de 3, dan koppelt de lockup nu los. Kun je voelen en zien aan de toerenteller. De lockup koppelt dus los en dat geeft niet meer kort dat gevoel van remmen en vergeten de koppeling in te trappen(manuele bak). Zelfs, of juist, de remmen grijpen ook eerder/feller aan nu. Weer remmen zoals het bij een C5 hoort. Kortom, de dame af en toe op haar staart trappen omdat ze anders "inslaapt"?? Denk ook binnenkort maar weer eens de olie te verversen. Is welliswaar een tijd geleden gebeurt, maar kan geen kwaad denk ik. johan
|
27 aug 2009 09:15 |
|
 |
onlyjos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 21 maart 2009 19:55 Berichten: 139 Woonplaats: Enschede
Auto: C6; 2.7 V6 HDI AUTO
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Gris Perle
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Volgens mij heeft het te maken dat de bak ook leert om te schakelen (past zich aan aan de aan de bestuurder) En aangezien de C5 zich niet echt leent om mee te gaan crossen (ook niet bij mij  ) zal de bak altijd zo snel mogelijk de hoogste versnelling kiezen Dus als je gaat crossen zal de bak denk ik ook vlotter reageren 
|
27 aug 2009 23:58 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Autrans noemt dat : de schakelprogramma's zijn zo dat ze kiezen voor een zuinige rit. Misschien zelfs wel de zuinigste mogelijkheid. Er zijn, dacht ik, een 6tal verschillende instellingen mogelijk. Maar d ebak voelt nu echt anders aan. Ook het loskoppelen van de Lockup bij snelheid minderen, in de 2 bij een 1200-1300 toeren is niet of nauweljks meer te voelen. Moet echt op de toerenteller kijken daarvoor. En bij gasgeven gaat het toerental snel omhoog om daarna te zakken en in overeenstemming te komen met de snelheid. De koppelomvormer kun je zo bijna zien/voelen werken zeg maar. Johan
|
28 aug 2009 08:41 |
|
 |
The_M
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Ploffie schreef: Xiphy schreef: Mare even iets anders. Als ik op een helling sta dan kan je soms de rem los laten en blijf je gewoon staan. Schadelijk of niet? lijkt mij het zelfde als handrem/rem. Is ook hetzelfde. Ik had dat eerder ook opgemerkt.. dat de wagen dan stil blijft staan. Maar.. laatst was ik op een redelijk stijle helling, van een vuilstort in Hoorn/enkhuizen, en toen reed ie toch gewoon achteruit de helling af in de D stand. Is dat normaal??? Vond het een beetje creepy, dus heb het niet verder toe gestaan, maar omdat ik dit had gelezen, dacht ik dat het wel kon :S
|
15 sep 2009 12:39 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Er is evenwicht tussen de kracht die de auto de helling af wil trekken (zwaartekracht) en de drijvende kracht door de motor de helling op. Omdat er een niet-vaste (want vloeistof-) koppeling in zit, kan dat gebeuren.
Ik weet echter niet hoe het zit met de warmteontwikkeling en de schade die dit kan veroorzaken.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
15 sep 2009 13:25 |
|
 |
The_M
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Ok.. dan neem ik aan dat dat normaal is  De helling was ook wel pittig schuin hoor.. Nog 1 dingetje wat me te binnen schiet. De 2de versnelling.. die gaat met mijn rijstijl tot de 50km/u. Tussendoor is het net alsof ie schakelt, maar hij staat in zijn twee.. het is dus net alsof ie heel lang slipt. Dat doet hij niet met terug schakelen of in de andere versnellingen. Dat is gewoon netjes doorschakelen. Enig idee? Iemand die dat ook heeft?
|
15 sep 2009 14:23 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
eeehhh, ja... is normaal... Had iets met wel of geen slip en wel of niet een of andere overbrenging te maken.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
15 sep 2009 14:35 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Heeft ie bij mij ook, in twee lijkt hij te blijven slippen en over te schakelen naar 3 om toch nog in 2 te staan, in 3 lijkt de lock-up direct in te gaan.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
15 sep 2009 15:50 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
ploffie, herkenbaar, doet de onze ook. Met name het blijkbaar direct in de lock-up in de 3. Johan
|
15 sep 2009 16:55 |
|
 |
Citroentje
|
 Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
dit is al eens eerder in een draadje beschreven. Ik heb het destijds met mijn ph1 eens goed uitgezocht. Het blijkt dat-ie in 2 eerst zonder lock-up rijdt en dan met lock-up. Op die manier creëert de bak een soort tussenversnelling. Je kunt het ook zien. Als je in het begin van de 2e versnelling een beetje speelt met het gaspedaal (niet te heftig) zie je aan de verhouding tussen snelheidsmeter en toerenteller dat er geen lock-up is. Als dat extra schakelmoment er is geweest is er wel een vaste verhouding tussen snelheid en toerental. Als je je pook naar links beweegt zie je dat de bak nog steeds in 2 staat.
|
16 sep 2009 22:05 |
|
 |
|