Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 401 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Volgende
 Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ... 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Klaverblaadje schreef:
Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt.


:cit2
Geen enkel probleeem :smt193
Niet te vaak doen :smt198


26 aug 2009 18:04
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10
Berichten: 520
Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak?


26 aug 2009 18:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Xiphy schreef:
ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak?


Nee is niet goed voor de bak. :smt017
:smt193


26 aug 2009 18:20
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Klaverblaadje schreef:
Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt.


Ik zou het niet durven. :oops:

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


26 aug 2009 18:51
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2009 19:55
Berichten: 139
Woonplaats: Enschede
Auto: C6; 2.7 V6 HDI AUTO
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Gris Perle


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Bij mij ging het goed, heb het een keer gehad toen ik de snelweg opreed +/-100km :smt190

Dacht dat ik moest schakelen :shock:

Er gebeurde niets toen, alleen was dat wel even schrikken :D


27 aug 2009 07:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
In het kader van tips voor de automaat rijders:
Naar aanleiding van mijn "vage problemen met de automatische bak" ben ik een weekje met de hand aan het schakelen, meer in de "S" rijden en wat meer gas aan het geven. Niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk :mrgreen:
Maar het scheelt echt in het "gevoel" over de bak. Nooit geweten dat de lockup zelfs in de 3e versnelling kan werken. Bij ons schakelde de bak altijd van de 2 naar de 3 en zat dan gelijk in de lockup. Echt te weinig toeren in de 3, dan koppelt de lockup nu los. Kun je voelen en zien aan de toerenteller. De lockup koppelt dus los en dat geeft niet meer kort dat gevoel van remmen en vergeten de koppeling in te trappen(manuele bak). Zelfs, of juist, de remmen grijpen ook eerder/feller aan nu. Weer remmen zoals het bij een C5 hoort.
Kortom, de dame af en toe op haar staart trappen omdat ze anders "inslaapt"??
Denk ook binnenkort maar weer eens de olie te verversen. Is welliswaar een tijd geleden gebeurt, maar kan geen kwaad denk ik.
johan


27 aug 2009 09:15
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2009 19:55
Berichten: 139
Woonplaats: Enschede
Auto: C6; 2.7 V6 HDI AUTO
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: F
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Gris Perle


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Volgens mij heeft het te maken dat de bak ook leert om te schakelen (past zich aan aan de aan de bestuurder) :smt198 :smt017

En aangezien de C5 zich niet echt leent om mee te gaan crossen (ook niet bij mij :P ) zal de bak altijd zo snel mogelijk de hoogste versnelling kiezen :smt193

Dus als je gaat crossen zal de bak denk ik ook vlotter reageren :mrgreen:


27 aug 2009 23:58
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Autrans noemt dat : de schakelprogramma's zijn zo dat ze kiezen voor een zuinige rit. Misschien zelfs wel de zuinigste mogelijkheid. Er zijn, dacht ik, een 6tal verschillende instellingen mogelijk.
Maar d ebak voelt nu echt anders aan. Ook het loskoppelen van de Lockup bij snelheid minderen, in de 2 bij een 1200-1300 toeren is niet of nauweljks meer te voelen. Moet echt op de toerenteller kijken daarvoor. En bij gasgeven gaat het toerental snel omhoog om daarna te zakken en in overeenstemming te komen met de snelheid. De koppelomvormer kun je zo bijna zien/voelen werken zeg maar.
Johan


28 aug 2009 08:41
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Ploffie schreef:
Xiphy schreef:
Mare even iets anders. Als ik op een helling sta dan kan je soms de rem los laten en blijf je gewoon staan.
Schadelijk of niet? lijkt mij het zelfde als handrem/rem.


Is ook hetzelfde.


Ik had dat eerder ook opgemerkt.. dat de wagen dan stil blijft staan. Maar.. laatst was ik op een redelijk stijle helling, van een vuilstort in Hoorn/enkhuizen, en toen reed ie toch gewoon achteruit de helling af in de D stand. Is dat normaal??? Vond het een beetje creepy, dus heb het niet verder toe gestaan, maar omdat ik dit had gelezen, dacht ik dat het wel kon :S


15 sep 2009 12:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Er is evenwicht tussen de kracht die de auto de helling af wil trekken (zwaartekracht) en de drijvende kracht door de motor de helling op.
Omdat er een niet-vaste (want vloeistof-) koppeling in zit, kan dat gebeuren.

Ik weet echter niet hoe het zit met de warmteontwikkeling en de schade die dit kan veroorzaken.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


15 sep 2009 13:25
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Ok.. dan neem ik aan dat dat normaal is :) De helling was ook wel pittig schuin hoor..

Nog 1 dingetje wat me te binnen schiet. De 2de versnelling.. die gaat met mijn rijstijl tot de 50km/u. Tussendoor is het net alsof ie schakelt, maar hij staat in zijn twee.. het is dus net alsof ie heel lang slipt. Dat doet hij niet met terug schakelen of in de andere versnellingen. Dat is gewoon netjes doorschakelen.

Enig idee? Iemand die dat ook heeft?


15 sep 2009 14:23
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
eeehhh, ja... is normaal... Had iets met wel of geen slip en wel of niet een of andere overbrenging te maken.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


15 sep 2009 14:35
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
Heeft ie bij mij ook, in twee lijkt hij te blijven slippen en over te schakelen naar 3 om toch nog in 2 te staan, in 3 lijkt de lock-up direct in te gaan.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


15 sep 2009 15:50
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
ploffie,
herkenbaar, doet de onze ook. Met name het blijkbaar direct in de lock-up in de 3.
Johan


15 sep 2009 16:55
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...
dit is al eens eerder in een draadje beschreven. Ik heb het destijds met mijn ph1 eens goed uitgezocht. Het blijkt dat-ie in 2 eerst zonder lock-up rijdt en dan met lock-up. Op die manier creëert de bak een soort tussenversnelling. Je kunt het ook zien. Als je in het begin van de 2e versnelling een beetje speelt met het gaspedaal (niet te heftig) zie je aan de verhouding tussen snelheidsmeter en toerenteller dat er geen lock-up is. Als dat extra schakelmoment er is geweest is er wel een vaste verhouding tussen snelheid en toerental. Als je je pook naar links beweegt zie je dat de bak nog steeds in 2 staat.


16 sep 2009 22:05
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 401 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.