Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=6922
Pagina 1 van 4

Auteur:  maran [ 03 apr 2010 13:16 ]
Berichttitel:  LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

Heb pas mijn olievoorraad eens nagekeken van de hydrauliek. Vering op de laagste stand gezet en er moest 0,8 liter LDS olie bij gedaan worden. Vraag is nu waar is die 0,8 liter olie verloren gegaan er vanuit gaande dat het vorheen ged is bijgevuld). Ik zie geen lekken dus denk ik aan de bollen, dat die wellicht minder zijn. Vroeger kon je de bollen op laten pompen, maar hoe gaat dat met deze bollen? Hoe weet je of ze nog goed zijn?

Auteur:  willy4 [ 03 apr 2010 13:26 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

tot waar heb je de olie bijgevuld

Auteur:  Herman [ 03 apr 2010 16:32 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

willy4 schreef:
tot waar heb je de olie bijgevuld

Ik zeg niks hoor tot aan amsterdam? :smt190

Leg er eens snachts een stuk karton onder de auto bij de bollen en kijk of hij ergens lekt.

Auteur:  Hans47 [ 03 apr 2010 18:37 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

idd bij een probleem bij het begin beginnen: minimale niveau is felsrand hydrauliekvat in laagste stand vering.

Auteur:  EvilTwin [ 04 apr 2010 02:59 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

maran schreef:
Vroeger kon je de bollen op laten pompen, maar hoe gaat dat met deze bollen? Hoe weet je of ze nog goed zijn?


Je kunt ze laten nameten, maar ze horen praktisch geen druk te verliezen (<10% in 5jr) behalve als ze dooroverbelasting geperforeerd raken, maar dan zijn ze gelijk totaal plat en dat kun je ook zonder meting voelen.
Navullen is niet mogelijk.

Lekkage kan gebeuren via de plunjers, mn achter, maar ook via de leidingen van de stuurbekrachtiging.

Auteur:  maran [ 04 apr 2010 11:57 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

willy4 schreef:
tot waar heb je de olie bijgevuld


op het reservoir staan merktekens. bijgevuld tot tussen deze 2 merktekens met vering in laagste stand. Je ziet door de witte kunststof een donkere kleuring van de olie.

Nadien niet meer gecontroleerd of het niveau na een aantal duizend km is gezakt. Blijft het niveau zo dan trek ik de conclusie dat er geen lekkages zijn. Ook onder de auto zijn geen oliesporen op de grond zichtbaar ook niet als het geregend heeft en de ondergrond nat is.

Auteur:  maran [ 04 apr 2010 11:59 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

Hans47 schreef:
idd bij een probleem bij het begin beginnen: minimale niveau is felsrand hydrauliekvat in laagste stand vering.


Daar stond het peil voordien dus zeker een halve liter onder!

Auteur:  maran [ 04 apr 2010 12:03 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

EvilTwin schreef:
maran schreef:
Vroeger kon je de bollen op laten pompen, maar hoe gaat dat met deze bollen? Hoe weet je of ze nog goed zijn?


Je kunt ze laten nameten, maar ze horen praktisch geen druk te verliezen (<10% in 5jr) behalve als ze dooroverbelasting geperforeerd raken, maar dan zijn ze gelijk totaal plat en dat kun je ook zonder meting voelen.
Navullen is niet mogelijk.

Lekkage kan gebeuren via de plunjers, mn achter, maar ook via de leidingen van de stuurbekrachtiging.


Ik zal het oliepeil in de gaten houden. Ik ga ervan uit dat er nog maar 4 bollen op zo'n auto zitten. als ik op de trekhaak druk zit er goede afvering achter. Voor nog niet gecheckt. Wellicht zinvol om na bijna 10 jaar eens nieuwe bollen te plaatsen?

Auteur:  EvilTwin [ 04 apr 2010 13:23 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

maran schreef:
Ik zal het oliepeil in de gaten houden. Ik ga ervan uit dat er nog maar 4 bollen op zo'n auto zitten. als ik op de trekhaak druk zit er goede afvering achter. Voor nog niet gecheckt. Wellicht zinvol om na bijna 10 jaar eens nieuwe bollen te plaatsen?


Ik geloof niet dat er een termijn is voorzien, maar als het idd 10% verlies is in 5jr dan kun je na 10jr wel wat merken, als je daarvoor gevoelig bent.

Overigens heb je met je 2.0-16v toch Hydractive 3PLUS ? In dat geval heb je zes bollen. Te weinig LDS kan dan ook vreemde effecten opleveren mbt het HARD-ZACHT schakelen van de vering.

Er zijn verschillende niveaus LDS gespecificeerd afhankelijk van HA3 danwel HA3+.

Afbeelding

Auteur:  maran [ 09 apr 2010 12:35 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

EvilTwin schreef:
maran schreef:
Ik zal het oliepeil in de gaten houden. Ik ga ervan uit dat er nog maar 4 bollen op zo'n auto zitten. als ik op de trekhaak druk zit er goede afvering achter. Voor nog niet gecheckt. Wellicht zinvol om na bijna 10 jaar eens nieuwe bollen te plaatsen?


Ik geloof niet dat er een termijn is voorzien, maar als het idd 10% verlies is in 5jr dan kun je na 10jr wel wat merken, als je daarvoor gevoelig bent.

Overigens heb je met je 2.0-16v toch Hydractive 3PLUS ? In dat geval heb je zes bollen. Te weinig LDS kan dan ook vreemde effecten opleveren mbt het HARD-ZACHT schakelen van de vering.

Er zijn verschillende niveaus LDS gespecificeerd afhankelijk van HA3 danwel HA3+.

Afbeelding


Ik heb op laagste stand tot HYD bijgevuld (waar het vor staat?) heb boven de veerpoten aan elke kant 1 bol en achter bij elke draagarm 1 bol en achter ook nog 1 in het midden (bij niveau afregeling) Dus dat zijn er 5. Zit er wellicht voor nog in het midden ergens 1 verborgen?

Auteur:  EvilTwin [ 09 apr 2010 13:46 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

HYD staat voor het niveau waarop een C5 met HA3+ moet staan.
BASE is het niveau voor HA3.

Jouw C5 heeft HA3+ vandaar zes bollen, de middenbol voor zit verstopt op het voorste subframe, bij (3)

Auteur:  theo[c5] [ 22 apr 2010 00:29 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

Ik vind de vering niet optimaal functioneren. Bij verkeersdrempels veert de wagen te veel door, korte hobbels bonken nogal (ten opzicht van mijn vorige C5). Nu is het niveau van de LDS met de wagen in de laagste stand op het minimum niveau = ter hoogte van de flens. Het zichtbare deel van het reservoir is dus half vol. Ik wil daarom bijvullen. Het reservoir vertoont geen duidelijke markeringen in letters BASE/HYD/MAX. Maar als ik de foto's hier goed bestudeer kom ik er wel uit denk ik. Even ter controle. Het verschil in volume LDS tussen MIN en BASE lijkt groot tov het verschil tussen BASE en HYD. Klopt dat?

Auteur:  EvilTwin [ 22 apr 2010 13:35 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

theo[c5] schreef:
Even ter controle. Het verschil in volume LDS tussen MIN en BASE lijkt groot tov het verschil tussen BASE en HYD. Klopt dat?


Daar lijkt het wel op, waar dat verschil precies vandaan komt is mij ook niet helemaal duidelijk. Op de Ph.II zijn die markeringeen zelfs verdwenen, alleen maar tandjes in het netje wat in je reservoir hangt.

Auteur:  hegema [ 22 apr 2010 13:57 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

EvilTwin schreef:
theo[c5] schreef:
Even ter controle. Het verschil in volume LDS tussen MIN en BASE lijkt groot tov het verschil tussen BASE en HYD. Klopt dat?


Daar lijkt het wel op, waar dat verschil precies vandaan komt is mij ook niet helemaal duidelijk. Op de Ph.II zijn die markeringeen zelfs verdwenen, alleen maar tandjes in het netje wat in je reservoir hangt.



Als er te weinig olie in zit kan de auto dan ook gaan zakken achter na ca.2 uur stil te hebben gestaan ??
Heb net even gekeken maar kan helaas geen min. of max. vinden op het reservoir,als ik tegen de auto aandruk zie ik halverwege het reservoir de olie heen en weer gaan,moet ik er wat bij gooien of heeft dit geen zin ? ook de mijne lekt nergens zover ik weet en kan zien,wanneer je de dop er af draaid zie je een soort filter,ook daar is geen olie te zien,moet ik hem vullen totdat ik de olie wel kan zien of is het dan al teveel ?

Beetje lastig hoor om te zien wat goed of niet goed is ff,,

ps. heb een break van 2003 20.ltr 110 pk Hdi

Auteur:  maran [ 25 apr 2010 19:01 ]
Berichttitel:  Re: LDS olie bijvullen van vering en stuurbekrachtiging

Bij mij is het zo: als je de dop eraf draait van het hyd reservoir zit er een zeefje met bovenin een rond gaatje aan de zijkant. Met de vering op de laagste stand is bij mij de olie gevuld tot net onder dat gaatje. Dan staat het op het schuine gedeelte van het reservoir totiets over de helft. Iets over de HYD merkteken. In het totaal heb ik er dus 1 liter in gedaan. Houd het nu gewoon in de gaten.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/