Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

apk
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=21953
Pagina 1 van 2

Auteur:  marchris [ 28 aug 2020 22:42 ]
Berichttitel:  apk

Goedendag

Apk komt er aan voor de dame.
zijn er nog een aantal punten waar ik even extra aandacht aan moet besteden voor de apk of ????/

Auteur:  xclus [ 28 aug 2020 23:10 ]
Berichttitel:  Re: apk

Happy APK.

Eigenlijk is het merk onafhankelijk de keuring. De keurmeester weten vaak niks van de hydrauliek onder de c5. Kan een voordeel zijn maar ook een nadeel.
Voor punten kijk hier maar eens naar.

https://www.apkinfo.nl/keuringspunten

http://apkexperts.nl/faq-2/faq-apk-vragen/

https://apk-handboek.rdw.nl/

Auteur:  xclus [ 30 aug 2020 11:44 ]
Berichttitel:  Re: apk

Hier nog een aantal punten voor de c5 en keruing.

https://www.autoadviezen.nl/Citroen.htm

Of heb je hem er al door?

Auteur:  c5jan [ 30 aug 2020 14:17 ]
Berichttitel:  Re: apk

Handrem zit op de voorwielen...
Scheelt soms schade aan een muur in de garage...

Staat van de kabels daarvan is overigens een notoir aandachtspunt.

Auteur:  richard 2 [ 30 aug 2020 16:55 ]
Berichttitel:  Re: apk

marchris schreef:
Goedendag

Apk komt er aan voor de dame.
zijn er nog een aantal punten waar ik even extra aandacht aan moet besteden voor de apk of ????/
Handrem hevel en handrem kabels....

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk

Auteur:  marchris [ 30 aug 2020 19:43 ]
Berichttitel:  Re: apk

dank voor alle antwoorden maar zit eigenlijk meer te doelen op de dingen die niet normaal zijn voor een ander merk auto
bv het bolsysteem of van dat soort dingen
remmen, verlichting, carrosserie is voor mij standaard qua controle maar aangezien ik niet eerder een citroen voor de apk heb hoeven doen zit ik meer met de niet normale dingen

Auteur:  xclus [ 30 aug 2020 23:18 ]
Berichttitel:  Re: apk

https://www.autoadviezen.nl/Citroen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Aandachtspunten voor de citroen.
Staat ook de buitenmantel van de handrem in als aandachtspunt. Indien het bij jouw het geval is kun je dat met een krimpkous weer herstellen/dichten of eerst nog vulcaniserend tape gebruiken op de plek van de breuk en daarna de kous erom. Het gaat erom dat het dicht en weer één geheel wordt.
Verder geeft de site veel info en tips.

Zit zelf net in de apk (afkeur)fase.
Vering is bij veel keurmeesters onbekend en vergelijken het gewoon met zweten en lekken van schokdempers. Dit zijn geen afkeurpunten al denkt men soms van wel. Slechts adviespunten AC2. Het HA systeem valt onder het kopje ophanging (5.27 en 5.28) van de RDW. Niet onder hydrauliek van de remmen.. Eventueel onder Reparatieadviespunten namelijk RA2.
Met ...of ..... dingen, zou ik zo niet weten wat je daar onder bedoelt. Verder is volgens mij citroën vergelijkbaar met andere merken.

Zie onderstaande link bij twijfel. Hier is alles op gebasseerd.
https://www.autoadviezen.nl/Downloads/K ... 6-2018.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Sterkte.

Auteur:  xclus [ 30 aug 2020 23:31 ]
Berichttitel:  Re: apk

Het blijft altijd een onzekerheid, die APK.
Vraag of bij de prijs een voorkeuring zit. Dan kun je haar er gewoon heen brengen en kijken wat ze er van vinden. Belangrijke dingen gewoon herstellen als het kan. Het kan ook best meevallen.

Auteur:  c5jan [ 31 aug 2020 00:24 ]
Berichttitel:  Re: apk

Zoals gezegd, het bijzondere is dat de handrem op de voorwielen zit. Als je denkt dat dat er niet toe doet voor een keurmeester, prima, en zorg dan vooral dat je er niet in de buurt staat tijdens de test. Verlaat zelfs het gebouw als er met een rollenbank getest wordt.

Verder weten de meeste keurders niet hoe zonder lexia of testkast de vering drukloos te maken dus zal er vrijwel geen speling op draagarmen gevonden worden.

Het is verder een heel gewone auto.

Auteur:  xclus [ 31 aug 2020 10:42 ]
Berichttitel:  Re: apk

Beste Jan,
Ik bedoel niet dat de handrem niet belangrijk is bij de apk, integendeel.
Ik probeer altijd bij de auto te blijven als deze gekeurd wordt, observeer mee en weet hoe ze te werk gaan.
APK is vervelend maar terecht voorval voor de veiligheid, maar het blijven moment opnames.
Wat ik probeerde duidelijk te maken gisteravond voor de marchris;
als de handrem op de testbank naar behoren functioneert, kan het op visuele inspectie alsnog worden afgekeurd op scheurenvorming in de buitenmantel tpv van de overgang wielkast draagarm is een zwak punt.
Bij het lossen van de remklauw of handrem kabel van de kleuw, kan de buitenkabel daar niet soepel buigen omdat die daar aan de draagbalk is bevestigt.
Scheur in de buitenmantel staat toch niet gelijk aan een vastlopende binnenkabel. Het kan maar hoeft niet.

Volgens mij zeg ik daar niks verkeerds mee, ook niet ten nadele van de keurmeester(s).

Auteur:  c5jan [ 31 aug 2020 12:45 ]
Berichttitel:  Re: apk

Ik reageer niet op jou maar op ts die de relevantie van onze opmerkingen over de handrem niet helemaal op waarde lijkt te schatten.
Eigenlijk is dat het enige bijzondere aandachtspunt. Verder is het gewoon een auto met hp vering. Maar daar is zowat nooit wat mee.

Auteur:  JanSr [ 31 aug 2020 13:33 ]
Berichttitel:  apk

xclus schreef:
Hier nog een aantal punten voor de c5 en keruing.

https://www.autoadviezen.nl/Citroen.


Hier lees ik dit:
28-12-2015 (Ingezonden tip en foto's)
C5 2005. Speling/uitslijten lagerbussen van achteras.

Op het oog is wel te zien dat het lager van de achteras uit het midden zit maar erg moeilijk te bepalen hoeveel de slijtage precies is. Wil je weten hoeveel de speling is moet je de as onbelast laten hangen en de 4 bouten van de torsiestang oplossen. De as op de foto's had op het lager zeker 5 mm speling en dat is dan bij het wiel al gauw 4 cm speling.


In de eerste plaats zitter er geen lagerbussen in de ADALS maar kegellagers.
Tegen de tijd dat je speling ziet is het leed al een stuk groter: dan zijn de kamers waar de binnenlagers in zitten al ver uitgesleten: dus nieuwe draagarmen.
Bij een C5 is simpel te zien of het al mis is: als de binnenste lagers vettig zijn, zijn de lagers al kapot.
Het probleem zit hem in de stabilisatorstang. Bij de C5 loopt dat ding rechtdoor van draagarm naar draagarm en dat is vrij bijzonder. Daardoor houdt die stang ook een versleten ADAL in het spoor als de auto onbelast is of op de brug staat, je voelt niet dat er iets versleten is.

Het eerste waar je het aan merkt is wazig stuurgedrag en zijwingevoeligheid. Op de brug zie je dan nattigheid aan de binnenste lagers. Dus ook een tip bij aankoop: nooit kopen als hij niet even op de brug kan, of €250 per kant van de prijs af.
Tegen de tijd dat je kloenkgeluiden hoort is de boel al verregaand versleten.

Auteur:  xclus [ 31 aug 2020 20:43 ]
Berichttitel:  Re: apk

c5jan schreef:
Ik reageer niet .............. een auto met hp vering. Maar daar is zowat nooit wat mee.


Ohhh, dacht al :smt017 :D

Auteur:  boes [ 01 sep 2020 08:59 ]
Berichttitel:  Re: apk

snap je bericht niet zo goed,....want inderdaad met Jan eens:
in al mijn kilometers met HP Citroëns geen enkel probleem gehad met het veersysteem.
Rijd nu al een tijdje weer met wokkels en heb daar al meer werk aan gehad. :!:

Op een verdroogt retour slangetje en een kapotte veerleiding na. Maar dat mag na 400kkm.
En de handrem (buitenkabel mantel en vast zittende remhevel) is inderdaad een punt dat wel bij elke C5 meer dan gemiddelde aandacht verdient dan elke C5.

Auteur:  marchris [ 02 sep 2020 22:36 ]
Berichttitel:  Re: apk

heeft iemand een artikelnummer van de handremkabel waar men het over heeft

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/