Koelventilator of relais? (met foto's)
Auteur |
Bericht |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Koelventilator of relais? (met foto's)
Dag C5ers, Ik heb een probleem met mijn C5 break 2.0 HDi exclusive PH1 uit 2003. Vorige week stond ik in de file en na een kwartier ging het STOP lampje aan met melding "temperatuur koelvloeistof te hoog" Na stoppen en afkoelen was alles weer normaal en kon ik via een andere route gewoon doorrijden en bleef de temperatuur op normaal niveau. Thuisgekomen meteen even het forum opgezocht en veel topics gelezen over de koelventilator en temperatuursensor maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten. Vandaag Maar even onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan: 1) Warme Motor stationair laten draaien met airco aan: koelvin draait niet 2) stekker van de temp.sensor losgetrokken, motor gestart, meteen melding STOP en temperatuurwijzer in het rood en melding temperatuur te hoog op het scherm. Maar, vin draait nog steeds niet! 3) stekker van koelvin losgetrokken en gekeken of hier stroom door komt: Nee! geen stroom. 4) Kastje naast de twee relais open gemaakt en daar op beide stekkers stroom gemeten: Ja deze geven stroom. 5) Bovenste grijze relais losgehaald en geïnspecteerd (visueel) erg roestig spiraal en geoxideerde aansluitingen en weerstandje. ..Euh de onderste is BRUIN en niet Blauw, sorry Mijn conclusie; de ventilator draait niet, ook niet als temp. sensor er uit ligt dus hij is stuk of de relais zijn stuk. Klopt deze aanname? En dan de relais, deze zien er erg slecht uit. Deze eerst maar vervangen dus? En: Het zwarte kastje naast de relais heeft stroom dus ergens tussen dat kastje en de ventilator zit het fout. De stekker van de ventilator heeft geen stroom, ook niet bij draaiende motor met airco aan. Dan rest dus alleen nog het relais tussen zwart kastje en stekker naar ventilator, conclusie; dan moet het wel aan de relais liggen toch? Ojja, natuurlijk eerst de zekeringen onder de motorkap gecheckt maar deze zijn in orde En; de koelvin heeft een nummerplaatje, moet ik dit nummer gebruiken om evt. een nieuw te bestellen als dat nodig is? of is elke compatible koelvin voor c5 met airco geschikt? prijzen verschillen nogal namelijk...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
07 mei 2015 18:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
De 460W fan 1253K1, met als vervanger de 1253Q8 wordt, als ik het goed zie in de DB, bij alle PH1's gebruikt, muv van de 2.2 HDi en de V6. Die moet dus wel te vinden zijn Verder zie je op dit plaatje die weerstanden en de relais Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 mei 2015 18:56 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
- er zit nog een maxi zekering op van 50A - de weerstanden kun je meten of ze onderbroken zijn - de koelventilator testen door er spanning op te zetten - de relais kun je ook testen
|
07 mei 2015 19:12 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Bedankt voor de snelle reacties. Die afbeelding verduidelijkt in elk geval de boel. Die weerstanden (nr. 5 en 6) zijn dus flink gecorrodeerd bij mij maar aangezien alles gesoldeerd zit denk ik dat ze toch nog wel hun werk doen. Geen idee hoe ik het relais moet doormeten want ik kan niet omgaan met een multimeter.. ik kan alleen kijken of er stroom in gaat en evt. weer uit komt. van wat ik begrepen heb uit eerdere berichten is dat juist het relais nogal eens stuk wil gaan. zit die 50A zekering in dezelfde zekeringenkast onder de kap, voor de accu? En dan de laatste vraag; hoe kan ik het beste stroom op de ventilator krijgen? beide draden zijn blauw en even dik, wat als ik + en - verwissel? blaas ik de ventilator dan op of draait ie alleen de verkeerde kant om?
gr. Hans
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
07 mei 2015 21:21 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
zit die 50A zekering in dezelfde zekeringenkast onder de kap, voor de accu? die zit eronder hoe kan ik het beste stroom op de ventilator krijgen? beide draden zijn blauw en even dik, wat als ik + en - dat maakt niet uit,deze mag je verwisselen om te testen je kunt ze ook is omwisselen,in sommige uitvoeringen van verbruikers zit er een diode er tussen
|
07 mei 2015 22:37 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Hoi Willy (of was het nou Andre?) Vandaag even tijd gehad om wat snoerkes te fabrieken om de ventilator recht op de accu te testen en hoera! hij draait gewoon netjes rond En de polariteit maakt inderdaad niet uit, op beide polen van de stekker gaat hij draaien. Ik had verwacht op de ene harder dan op de andere maar hij doet het op beide even snel, d.w.z. niet super snel dus volgens mij in standje 1. Dus dan resten alleen nog beide relais als hoofdverdachten aangezien er tot de relais stroom is maar achter de relais niet meer. Maar wat te doen met die gecorrodeerde weerstanden? ook maar meteen vervangen uit voorzorg? Ik ben altijd wel heel erg van "als het werkt ,niet aankomen" (of zo je wilt; if it ain't broke don't fix it) Iemand een idee waar deze het makkelijkst te kopen zijn, ik bedoel zou elke automaterialen handel die moeten hebben? En kan ik met de info, de nummers uit de afbeelding van JW de juiste relais krijgen bij een materialen handel? In elk geval alvast weer reuze bedankt, deze hulp scheelt gewoon weer heel veel Euro's aan garagekosten. Gr. Hans
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
08 mei 2015 11:46 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Geef voor de zekerheid de laatste 8 cijfers van je VIN.
Dan zal ik even checken of die weerstanden en relais er ook bij jou zó inzitten, dan wel dat ze net iets anders zijn.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 mei 2015 11:54 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Als het goed is, heb ik nog een kabelset incl relais en weeerstanden liggen........in Eindhoven Doe even je gegevens in een PB, dan gooi ik ze strax even af. Ik moet alleen nog eerst even naar waalwijk voor mijn werk.
_________________ Zeg maar André
|
08 mei 2015 11:56 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
PB verzonden!! Echt super! Ben namelijk net terug van een rondje automaterialenhandels maar niemand heeft ze liggen. Adres en telefoonnummer zitten in je postvak. Het is het huis met een C5 automaat en een Xantia automaal voor de deur
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
08 mei 2015 13:48 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Koelventilator of relais? (met foto's)
En inmiddels afgeleverd. Benieuwd naar het resultaat.
_________________ Zeg maar André
|
08 mei 2015 19:33 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
|
08 mei 2015 19:39 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Nou... nieuwe setje met relais en weerstanden is gisteren persoonlijk door André afgeleverd (waarvoor nogmaals dank!) Vandaag er in gezet en aangesloten maar helaas de ventilator weigert nog steeds. Heb de sensorstekker nog een keer los getrokken maar ook dan gaat de ventilator niet draaien. Nu weet ik het even niet meer Het lijkt me sterk dat het zojuist geplaatste setje ook defect is maar het kan natuurlijk wel. Ik ga even op zoek naar een multiemeter en hoop met wat tips e.e.a. na te kunnen meten. Heb echt nog nooit met zo'n ding gewerkt... Iemand nog een idee? Gr. Hans
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
09 mei 2015 13:42 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Hans, het setje is uit een werkende auto gekomen, lijkt me stug dat het door het liggen ineens hetzelfde euvel vertoont. Helaas werkt mijn schema programma nu niet, maar ik weet dat er versies zijn waar een sensor de temp meter bediend, en een tweede sensor de ventilator. Misschien kan iemand anders het schema vinden. Voorlopig lijkt eens uitlezen met een Lexia ook wel aan te raden.
_________________ Zeg maar André
|
09 mei 2015 14:19 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3030 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Dat leek me inderdaad ook sterk ja. Ik heb nog even gekeken of ik een andere sensor of stekker kan vinden op de radiator zelf maar kan zo snel niets vinden wat er op moet lijken. Ik ga nu even op zoek naar een multimeter
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
09 mei 2015 15:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Koelventilator of relais? (met foto's)
Eerder schreef ik: JW-NHS schreef: Geef voor de zekerheid de laatste 8 cijfers van je VIN.
Dan zal ik even checken of die weerstanden en relais er ook bij jou zó inzitten, dan wel dat ze net iets anders zijn.
Via die weg kan ik het eea checken. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 mei 2015 16:24 |
|
|
|