Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Kachel blijft koud
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=22074
Pagina 3 van 4

Auteur:  c5jan [ 13 okt 2020 13:04 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Ik kan daarover meepraten. Ik heb enkele lekkages, klein en groot, aan het koelsysteem gehad. Ondanks het handelen van deskundige monteurs bleek het verdraaid lastig de lucht te laten ontsnappen. En dan denk je alle lucht eruit te hebben, is na een rit het peil ineens een stuk lager, eenmalig.

Auteur:  willy4 [ 13 okt 2020 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

wat je ook kunt doen is , de motor goed wat toeren laten maken , dan zul je zien dat koelwater zakt in het vaatje , die moment iemand laten het vaatje vullen tot aan de rand en dan de dop erop .

Auteur:  Stinger01 [ 13 okt 2020 13:40 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

c5jan schreef:
Andere stomme vraag: hoe weet je zeker dat je een 89 graden thermostaat hebt?


Omdat ik de thermostaat vervangen heb toen de condensor van de airco vervangen is. Ik had toen al gezien dat er een "normale" mechanische thermostaat in zat en niet een elektronisch geregelde "originele" thermostaat. Lexia geeft ook vanaf het begin aan dat het circuit van de thermostaat open is, dus niet aangesloten en dat kon ook niet gezien de thermostaat die er uit kwam.

Peil van de KVS is overigens nooit "ineens" erg veel lager geworden...

@ JWC5 Ook de slangen naar de kachel worden dus heet in antwoord op je eerdere vraag.

Auteur:  Genem [ 13 okt 2020 17:15 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Werken de kachelkleppen wel?

Auteur:  Stinger01 [ 13 okt 2020 21:20 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

In mijn openingspost vraag ik me ook al af of het de kleppen niet zijn maar als ik ze test met de Lexia hoor ik wel wat bewegen maar dat zegt misschien niets.

Vandaag weer even gereden en de OBD scanner er aan gehangen voor live data.

De sensor is niet fris of de aansluiting niet...

De plaatjes zijn in een tijdsbestek van een paar minuten.

\Het is de meter rechtsonder...
Bijlage:
1.jpg

Bijlage:
2.jpg

Bijlage:
3.jpg


Even een vraag, zijn de KVS temperatuursensor en de olietemperatuursensor aan elkaar verbonden? Als de KVS temperatuur oploopt dan de olietemperatuur ook en andersom ook... :smt017

Auteur:  c5jan [ 13 okt 2020 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Ze zullen pendelen. Met 30 graden krijg je lucht niet erg warm, dat voelt koud of amper lauw.
Er zit een warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof, maar groot zou ik het effect niet verwachten.
Er staat toch juist niks qua olietemperatuur? Is dat altijd zo?

Auteur:  JW-C5 [ 14 okt 2020 00:41 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Waar zit de KVS-temperatuursensor in het blok bij deze auto?
Als dat hoog is, zou het kunnen zijn dat hij af en toe even "droog valt", dat zou die plotselinge daling op het tweede plaatje misschien kunnen verklaren. En dat zou dan weer gekoppeld zijn aan een luchtbel die in het kvs circuit zit.

Voor wat die gedachte waard is......

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 14 okt 2020 08:51 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

willy4 schreef:
als ik het zo allemaal lees , zou ik de kleppen met de hand is bedienen.
dan zul je de motoren is eraf moeten nemen.

Auteur:  c5jan [ 14 okt 2020 10:48 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Volgens mij zit de kvtemp sensor in het thermostaathuis.

Auteur:  Genem [ 14 okt 2020 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Dat je iets hoort bewegen zegt niets. De stelmotoren draaien wel zoals het moet, maar als de klep asjes gebroken zijn gebeurt er dus helemaal niets.
Het beste is om het motortje links boven bij het handschoenenkastje er eens uit te halen, dan zie je de klepas zitten, deze moet je voorzichtig kunnen draaien. Als die gebroken is zal het best kunnen dat je hem naar binnen duwt. Maar dan weet je gelijk waar het probleem zit.

Auteur:  Stinger01 [ 14 okt 2020 17:39 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Allen bedankt voor het meedenken, als ik ven het weekend wat meer tijd heb ga ik het handschoenenvak demonteren en kijken hoe de stand van zaken daar is. Vandaag overigens een rit gemaakt en temperatuur stond netjes op 9 uur zonder te bewegen. Nog steeds lauwe lucht overigens, ben toch bang dat het aan de kleppen ligt... :(

Wat ik wel bijzonder vindt is dat de meeste mensen dan aan 1 kant warm en aan 1 kant koude lucht hebben, ik heb aan beide kanten lauwe lucht... :o

Zou betekenen dat beide kleppen tegelijkertijd stuk zijn gegaan...?

OBD lezer vond waarschijnlijk de olietemperatuursensor niet, vandaar geen waarde want hij werkt wel.

Auteur:  c5jan [ 14 okt 2020 21:54 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Ik zou dat met een endoscoop bekijken.

Maar de aanvoertemperatuur klopt al niet. Hoe verwacht je dan warme lucht?

Auteur:  Stinger01 [ 14 okt 2020 22:19 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Ik ga eerst de simpele dingen verder controleren, de stekker van de KVS sensor opnieuw solderen, dan dashboardkastje demonteren en kijken of de kleppen überhaupt bewegen. Zal van het weekend worden, eerder niet echt tijd.

Als ik meer gedaan heb of meer weet meld ik me weer.

Auteur:  boes [ 14 okt 2020 22:35 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

GW'tje zou zeggen:"begin maar me vervangen van de KVS sensor..."
Die heeft in het verleden veel gezeik gehad met die groene dingen in benzine gevallen...
Het is niet autobiografisch aangezien ik al hessedeel lang geen stinkende benzine dingen heb gereden.

Auteur:  c5jan [ 14 okt 2020 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Kachel blijft koud

Daarom rij ik op lpg :smt190

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/