Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Nadelen C5
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=187
Pagina 3 van 4

Auteur:  m.a. trilsbeek [ 06 jul 2006 17:26 ]
Berichttitel:  Re: Nadelen C5

Ronald schreef:

Nou je vraagt een hoop, en terecht.
Ik denk laat het maar betijen voor een paar dagen, komt vast wel een zinnege reatie op.

Ik ga het niet hebben over de audio kwaliteit, doe of doe het er niet mee.
Ik ga het ook niet hebben over de veerkwaliteit van de C5 tov een Xsara, Morgan, luchtgeveerde Audi of wat dan ook, doe of doe het er niet mee. Idem voor de zitpositie.
Ik wil wel wat zeggen over je beoogde koop van een 1.8 op G3. Gas kan een probleem zijn. Gas lijkt bij een C5 een meer dan gemiddeld voorkomend probleem. Erger nog, als gas een probleem is is het zeer moeilijk oplosbaar.
Gas in een 1.8 is net zo beroerd als gas in een 2.0, zeggen de zwartkijkers.
Als het dan toch potentieel beroerd moet zijn dan maar in een 2.0, zeg ik.
Tevreden met de Xsara 1.4 prestaties, dan kan die 1.8 best hoor.

Ik rij gas, en ik rij probleemloos, maar ben zo'n beetje de enige lijkt het. Speur de historie op van elke gasauto die je koopt, vraag naar gasproblemen, vraag door.
Is het een goede, dan rij je fluitend voor heel wat centen minder, is het slechte dan is en blijft het drama.

Gr. Ronald


Nou, je bent niet de enige die probleemloos rijd. Ik heb nu in totaal zo'n 120.000 km op gas gemaakt (met een Xantia en met een C5) en ik heb ooit iets stuk gehad aan de C5. Dat was de druksensor en de schakelaar voor gas/benzine keuze. Van dit laatste was alleen het diagnoselampje defect. Dit probleem konden ze niet vinden bij Citroen, maar een gasspecialist hier in Leeuwarden had het in 2 tellen gezien. Kosten........305,24 euro. Dast zijn de enige extra kosten in 120.000km.

Verder ben ik uiterst tevreden over mijn 1.8 op gas. Is niet super snel, maar ik heb ook wel in een 2.0 benzine gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een groot verschil merk. Misschien wel bij snelheden van 140 km/uur en hoger, maar die rij ik toch zelden.

Verder zou ik de auto goed uittesten. Een lang stuk proef rijden kan nooit kwaad, zowel op benzine als op gas!

Succes met je zoektocht.

En ooh ja, ik heb je ook een PB'tje gestuurd :wink:

Auteur:  Arjan Verkade [ 06 jul 2006 18:11 ]
Berichttitel: 

oldenhage op CF schreef:
Moderne auto's werken gewoon niet goed op LPG, dat heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste oorzaak ligt bij de LPG leveranciers. De systemen zijn niet doorontwikkeld. Dat de systemen niet doorontwikkeld zijn is het gevolg van de steeds minderwordene LPG markt.. geen verkoop geen geld voor ontwikkeling...

Ook de euronorm doet een aardige duit in het zakje, auto's moeten in de opstartfase al een schoon mengsel leveren. (vroeger ging de choke lekker ver open). Gebeurd dat niet, dan geeft de computer een foutmelding.

Verder zorgt de algehele constructie van de motor ook voor problemen. De boel wordt steeds lichter geconstrueerd, terwijl de verbrandingstemperatuur hoger ligt.

Ik ben dan ook geen voorstander van LPG in een moderne auto, ik betwijfel het ook of er nu echt heel veel financieel voordeel te behalen is voor/door iemand die een tweedehands C5 op LPG koopt. als eerste eigenaar heb je wel wat voordeel. Tot 100-150.000 km heb je meestal weinig problemen, en dat is meestal ook precies de kilometerstand dat de auto's van eigenaar wisselen. Maar als de auto's wat ouder worden kilometers hebben gereden.... zie hier dit draadje..


Bron

daarom twijfel ik dus zo, omdat er zoveel tegenspraak is :wink:

er is best nog een redelijke kans dat ik lekker in mijn Xsara blijf rijden 8)

Auteur:  Harm [ 06 jul 2006 18:18 ]
Berichttitel: 

Een moderne HDi, heeeerlijk... :wink:

Zag in de autoweek de nieuwe 2,2 HDi van Citroen, Ford etc.: 173 ouderwetsche Paardenkrachten...Heerlijk, en 6,1 op 100!

Even geduld en met 3 jaar heb je daar een dijk van een auto aan, hoop ik...
Of als ruilmotor als mijn 2,2HDi het onverhoopt mocht opgeven?

Keep on dreaming, boy

Auteur:  Roman [ 06 jul 2006 18:20 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
Een moderne HDi, heeeerlijk... :wink:

Zag in de autoweek de nieuwe 2,2 HDi van Citroen, Ford etc.: 173 ouderwetsche Paardenkrachten...Heerlijk, en 6,1 op 100!

Even geduld en met 3 jaar heb je daar een dijk van een auto aan, hoop ik...
Of als ruilmotor als mijn 2,2HDi het onverhoopt mocht opgeven?

Keep on dreaming, boy


pot verdikke in belgie wordt die geknepen naar 166 pk :cry:

Auteur:  Harm [ 06 jul 2006 18:23 ]
Berichttitel: 

Meen je dat? Wetgeving? Of vertrouwt men de Belgen niet met dat vermogen? :wink:

Auteur:  Arjan Verkade [ 06 jul 2006 18:26 ]
Berichttitel: 

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.foto?p_spr_id=27840531&p_type_lijst=RL&o_id=2905823

kan leuk zijn 2.2 HDi :wink:

net even gekeken, je zit eigenlijk altijd wel boven de 18.000 euro (minder dan 100.000 km gelopen hebben ze dan)

Auteur:  Harm [ 06 jul 2006 18:29 ]
Berichttitel: 

Gevoelsmatig een hoop geld.
Heb de mijne met 197500 kilometers voor ongeveer de helft op de kop getikt. Zonder eigenlijk grote mankementen, heb er wel ca. 1000€ zelf aan onderhoud en leuke dingen aan verspijkerd (o.a. demontabele trekhaak).
Leeftijd en specs: zie sig.

Auteur:  Menno [ 06 jul 2006 18:33 ]
Berichttitel: 

belachelijk duur zeg :shock:

Auteur:  Ronald [ 06 jul 2006 18:43 ]
Berichttitel: 

arjan_verkade schreef:
oldenhage op CF schreef:
Moderne auto's werken gewoon niet goed op LPG, dat heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste oorzaak ligt bij de LPG leveranciers. De systemen zijn niet doorontwikkeld. Dat de systemen niet doorontwikkeld zijn is het gevolg van de steeds minderwordene LPG markt.. geen verkoop geen geld voor ontwikkeling...

Ook de euronorm doet een aardige duit in het zakje, auto's moeten in de opstartfase al een schoon mengsel leveren. (vroeger ging de choke lekker ver open). Gebeurd dat niet, dan geeft de computer een foutmelding.

Verder zorgt de algehele constructie van de motor ook voor problemen. De boel wordt steeds lichter geconstrueerd, terwijl de verbrandingstemperatuur hoger ligt.

Ik ben dan ook geen voorstander van LPG in een moderne auto, ik betwijfel het ook of er nu echt heel veel financieel voordeel te behalen is voor/door iemand die een tweedehands C5 op LPG koopt. als eerste eigenaar heb je wel wat voordeel. Tot 100-150.000 km heb je meestal weinig problemen, en dat is meestal ook precies de kilometerstand dat de auto's van eigenaar wisselen. Maar als de auto's wat ouder worden kilometers hebben gereden.... zie hier dit draadje..


Bron

daarom twijfel ik dus zo, omdat er zoveel tegenspraak is :wink:

er is best nog een redelijke kans dat ik lekker in mijn Xsara blijf rijden 8)


Hoi, ik ben de schrijver van Bron

Er is veel tegenspraak. Natuurlijk heb je mensen die bijna per definitie voor of tegen gas zijn.
Na 7 Citroens op Diesel heb ik de gok maar eens een keer genomen en naar het lijkt heb ik een lot uit de loterij.
Voor mijn volgende Citroen weet ik het nog niet hoor, ik denk dat ik dan toch op veilig ga, HDI dus, inmiddels weet ik wat er allemaal mis kan gaan met LPG in een C5 en hoe moeilijk het is om als je problemen hebt de boel opgelost te krijgen.
Ik wil je toch wel verleiden om de Xsara 1.4 te verruilen voor een C5 hoor, diesel of LPG, HP/HA rijden is zo heerlijk !

Gr. Ronald

Auteur:  Harm [ 06 jul 2006 20:25 ]
Berichttitel: 

En eerlijk gezegd, een C5 heeft geen nadelen.... :wink:

Auteur:  Arjan Verkade [ 07 jul 2006 15:35 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
En eerlijk gezegd, een C5 heeft geen nadelen.... :wink:


haha, leuke uitspraak :wink:
uiteraard ben ik het hier niet mee eens :wink:
alleen Citroenen hebben wel een nadeel, anders reed ik namelijk in de ideale Citroen en deed die die nooit meer weg.
voor alle andere merken gelden ook veel nadelen, en komt nog eens bij dat ze allemaal niet het veercomfort van een Citroen kunnen halen.
Zelfs niet van mijn Xsara op normale vering :!: want dat veert toch echt stukken beter als zijn concurenten 8)

als je wil kan ik wel even een paar nadelen van de C5 opnoemen :wink:

Auteur:  Arjan Verkade [ 09 jul 2006 11:31 ]
Berichttitel: 

gister bij de C5 wezen kijken en een proefrit gemaakt.

eerste indruk
donker grijze metalic lak, niets spannends dus.
extrieur was gewoon gebruikt niet de mooiste maar in goede staat af en toe wel krasjes die kaal waren.
interieur was beter, dit was nog heel netjes. en dit was een licht interieur.
dat had ik nog niet eerder gezien :) nadeel was wel dat zitvlak van de bestuurdersstoel flink viezer was dan de rest :wink:
even in de achterbak gekeken en gelukkig lag daar geen LPG tank, dus dat was netjes een onderbouw :)

proefrit
bij het wegrijden viel me op de dat koppeling na zo'n km stand nog niet zwaar ging. het sturen ging ook erg licht zoals dat hoort
bij de drempels voel je goed dat je in een HP geveerde Citroen zit, maar zoals bekend stugger dan de oudere modellen :wink:
verder geen bijgeluiden of rammels :)
motor vond ik maar suf :? je voelt er goed dat het een zware auto is.
bij het optrekken op de snelweg nog eens bevestigd. maar toen ik rond de 120 a 130 kwam wist ik niet wat ik mee maakte zo erg trilde het stuur :shock: uiteraard is dit te verhelpen dus verder geen probleem.
verder viel het me op de de auto in ze 4 tussen de 50 en 65 constant schokte, ook bij constante snelheid. hier maakte ik me meer zorgen om :wink: kan uiteraard ook iets kleins zijn :)

eindoordeel
om eerlijk te zijn had ik vrijdag al besloten :wink:
de rede dat ik naar een C5 op LPG zocht is dat ik er kosten mee kon bespraren. zoals het er nu uitzag moest ik een flink bedrag bijleggen met inruil van mijn Xsara.
verder schiet mijn verzekering omhoog + een C5 is duurder in onderhoud, zeker met deze km stand kan je wat zaken verwachten.
verder komt deze ook nog eens uit 2001 en die staan ook niet bekend om de betrouwbaarste :wink:
oftewel de kosten die ik bespaar op LPG gaan eigenlijk zeker weten aan andere dingen op.

toen ik terug reed in mijn eigen Xsara had ik er ook geen spijt van 8)

en als ik nu eens naar deze 2 foto's kijk vind ik de kleur en de lijn van de Coupe ook nog steeds wel erg gaaf 8)

Xsara foto

C5 foto

(foto is een 2.0 exclusive automaat waar ik eerder mee had gereden)

Auteur:  Harm [ 09 jul 2006 12:23 ]
Berichttitel: 

Alles is subjectief, Arjan, ook mijn uitspraak dat een C5 geen nadelen heeft.

Ik ben tevreden met de C5, ik vind het een heerlijke automobiel. En ja, onderhoud heb je overal aan.

En iedereen mag gelukkig zelf kiezen waarin hij rijdt in dit land. :wink:

Auteur:  Ronald [ 10 jul 2006 17:46 ]
Berichttitel: 

arjan_verkade schreef:
gister bij de C5 wezen kijken en een proefrit gemaakt.


Leuk verslag en ik herken er wel dingen in hoor. En de Xsara in jouw kleur is best wel een looker.

gr. Ronald

Auteur:  Menno [ 11 jul 2006 16:53 ]
Berichttitel: 

Ik vind deze anders niet verkeerd , en je weet wat je er aan hebt :wink:

klik ...

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/