Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Auteur |
Bericht |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Ik heb enkel maanden geleden een vraag gepost over de weerstandsmodule van de niet altijd werkende kachelventilator. Ik kreeg als antwoord dat voor mijn PH2 uit 2006 een motor met module zit. Ging de motor ook weer eens draaien, nu is hij sinds 3 weken gestopt. Ik heb een nieuwe motor gekocht en ingebouwd. Maar helaas niets. Deze doet het ook niet. Dus het moet iets anders zijn. Er is op dit forum gesproken over slechte contacten bij de 40 A zekering. Volgens Haynes zou die in een doos moeten zitten met een relais daarachter. En die doos zou achter de accu moeten zitten. Maar daar zit geen 40 A zekering. Bijkomend probleem is dat Haynes een schema heeft van een ander type C5. Bij mij komt de foto niet overeen en ook niet de kleurenschema's. Ik ben elektronicus, maar ik kan hier geen chocolade van maken. Heeft iemand of weet iemand hoe ik een schema kan krijgen wat wel klopt? Dan wel info heeft hoe ik bij dat relais kan komen dat op het schema staat? Bij voorbaat erg veel dank.
|
04 jan 2025 19:11 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7498 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Gaat dit over de motorventilator of over de interieurventilator?
Bij de eerste, die box met relais zit voor de radiateur naast de ventilator. Even de bumper eraf.
|
04 jan 2025 23:15 |
|
 |
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 173 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Misschien zit er voor een C5 phase 2, een 30 Amp zekering om de aanjager te beveiligen!
|
05 jan 2025 00:31 |
|
 |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Het gaat om de interieur ventilator.
In Haynes staat dat in de 'engine fusebox' een zekering zit F18 40 Amp Heater Blower. De tekening over de plaats van de zekeringen op een plaat, die kan ik niet vinden in mijn C5. Er is geen F18 op de zekeringen box net achter de accu. Volgens het schema zouden vanaf het relais (achter de F18) twee blauwe draden moeten gaan naar de 'Heater Control Panel'. Vandaar vertrekt er 1 blauwe draad -die na een junction bruin moet worden- naar de motor. De andere aansluiting van de motor moet een witte zijn. Maar bij mij zit er een zwarte en een rode (dikkere) draad op de motor, met een aantal dunnere draden daartussen.
Op mijn display reageert de blower van uit naar max. Je hoort ook de kleppen regelen. Maar geen blower. Vandaar dat mijn idee sinds gisteren is, dat de voeding niet altijd op de unit komt.
|
05 jan 2025 11:07 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7498 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
In het handboek hier op de site staat dat je f11 op de bsm moet hebben. Zie download sectie. De bediening krijgt via een andere zekering zijn spanning
|
05 jan 2025 11:49 |
|
 |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Als ik de F11 van 15 A eruit neem (tenminste ik denk dat ik de BSI heb, achter het opberg vakje bij de bestuurder) dan komt er geen verlichting op het paneel en de auto start niet meer. (ook hier klopt de afbeelding niet in Haynes)
Ik had intussen een meter gezet op de aansluitdraden van de motor (motor niet aangesloten) Dat geeft 0 V. Bij contact aan iets van 10,7 V Als motor gestart is gaat het naar 14,2 V. Contact af dan de spanning terug naar 10,7 V Na ongeveer een 1/2 tot 1 minuut gaat de spanning naar nul (er schakelt dan een relais hoorbaar). Ik zal nog een belasting aansluiten ter controle, maar ik denk nu dat de voeding goed is maar de aansturing niet in orde.
Overigens kan ik nergens handleidingen of schema's of download zien. Moet ik dat bij beheerder vragen of aanmelden?
|
05 jan 2025 13:09 |
|
 |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Ik heb een lamp aangesloten op de aansluiting van de connector. Dan komt er geen spanning te staan. Dus toch iets mis met de voeding.
Nu wordt een juist schema erg belangrijk.
|
05 jan 2025 13:56 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 478 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Ik zou nu eerst 12V direct op de motor zetten, om te zien of hij dan gaat draaien. Je zegt, ik heb een nieuwe gekocht, of is het een andere? 2e hands dus.
|
05 jan 2025 14:15 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7498 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
MartiensC5 schreef: Als ik de F11 van 15 A eruit neem (tenminste ik denk dat ik de BSI heb, achter het opberg vakje bij de bestuurder) dan komt er geen verlichting op het paneel en de auto start niet meer. (ook hier klopt de afbeelding niet in Haynes)
Ik had intussen een meter gezet op de aansluitdraden van de motor (motor niet aangesloten) Dat geeft 0 V. Bij contact aan iets van 10,7 V Als motor gestart is gaat het naar 14,2 V. Contact af dan de spanning terug naar 10,7 V Na ongeveer een 1/2 tot 1 minuut gaat de spanning naar nul (er schakelt dan een relais hoorbaar). Ik zal nog een belasting aansluiten ter controle, maar ik denk nu dat de voeding goed is maar de aansturing niet in orde.
Overigens kan ik nergens handleidingen of schema's of download zien. Moet ik dat bij beheerder vragen of aanmelden? Ga dan ook naar de bsm, de zekering/relaiskast achter de accu onder de motorkap! Daar zit de 40A zekering die je zoekt
|
05 jan 2025 14:31 |
|
 |
WilC5
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 507
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Toegang tot de downloads aanvragen bij Menno via pb.
|
05 jan 2025 14:50 |
|
 |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
@ c5jan; je hebt gelijk, het is F11 op de motor service box. Als die eruit is geen spanning op de motoraansluiting. Dan zou een relais het probleem kunnen zijn, of ergens een slecht contact.
Ik heb de BSM eruit gehaald en zie de 80 A zekeringen met de dikke kabel aan de onderkant. Aan de bovenkant zitten 5 stekkerdelen (3x veelpolige, 1x 5 pins en 1x 2 pins). De stekkerdelen en alle componenten zitten ingegoten.
Nu zal ik de juiste schema's moeten vinden om te zien welke aansluiting ik moet hebben om te meten of het relais het probleem is of ergens een verbinding.
@ Kees5; Ik kon nergens een nieuwe vinden. Ik heb daarop een gebruikte gekocht. Ik zal de motoren nog testen, maar pobleem zal wel een slecht contact wezen.
|
05 jan 2025 16:57 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 478 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Soms zijn die 2 aansluitingen op de motor/schuifconnector de schuldige.. Kijk goed of deze niet zwart geoxideerd zijn.
|
05 jan 2025 17:30 |
|
 |
jean99
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 18 apr 2016 12:59 Berichten: 138 Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
De aansluitpolen van de 40A zekering kunnen gecorrodeerd zijn. Kun je zo niet goed zien, maar als je de hele box uit elkaar haalt, komt het hele metalen ding wat alle zekeringen houdt, tevoorschijn en kun je zo goed polijsten. Die van de fan is supergevoelig voor corrosie.
|
06 jan 2025 01:54 |
|
 |
MartiensC5
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 feb 2024 11:44 Berichten: 12
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 250.000
Kleur: ijsland grijs
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Alle heren die gereageerd hebben, zeg ik allereerst dank voor de suggesties en meedenken. Een klankbord is uitermate prettig en goed voor het begrip en een wijde blik te houden.
De ventilator doet het weer in alle standen. Ook de display doet het weer zoals vroeger -meteen aangaan bij contact- en de datum blijft weer staan. Kortom ik ben weer blij. Zolang het zal duren, want ik heb nog niets gevonden wat het probleem kan zijn. Dus het komt weer een keer terug.
Ik heb zowat alles los gehad en getracht door te meten met een belasting eraan i.p.v de motor. De BSM en BSI en de radio eruit en het bedieningspaneel van de klimaatregeling. Niets gevonden. Enkel een 2 polige stekker die langs de binnenconsole zit bij het gaspedaal in de buurt, die wel een warm geweest zou kunnen zijn, aan de draden te zien. Maar de stekker leek OK. Alles weer terug gebouwd, en een vertakking gemaakt op de plus kabel naar de ventilator. Dit om een voeding te kunnen maken naar de sigarettenaansteker. Maar die was niet nodig (tot nu toe).
Wat wel bevreemdend was, is dat de display helemaal niets deed toen ik de radio er nog niet ingezet had. Radio erin en de display gaat aan? Rare auto's die Franse. 't Is dat ze zo heerlijk rijden.
Nogmaals allen hartelijk dank.
|
06 jan 2025 18:24 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7498 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Nieuwe Kachelventilator doet het ook niet.
Goed om te horen dat het weer werkt! De auto heeft je op de proef gesteld, om te kijken of jij wel het juiste baasje bent.
|
06 jan 2025 19:43 |
|
 |
|