Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Standverwarming 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19
Berichten: 264
Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ronald schreef:
Ik zal een poging doen om wat verstandigs te zeggen :wink:
Olietemperatuur is van belang voor de ´koude slijtage´aan de motor.

dat geld volgens mij alleen voor lagers en niet voorcylinder wand en zuiger veren.

daar bij geldt bij benzine dat je ook geen koudestart verrijking hebt (verbuikt minder, mileu vrindelijer, en je kat gaat waarschijnlijk langer mee). maar of dit nu alles gunstiger is in verhouding met standver warming is weet ik niet.

_________________
C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002


25 nov 2006 22:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Johan memoreerde dat het gewoon beter was voor de motor...

Kortom, beneden de 37,6°C op verwarmen, daarboven op ventileren... :wink:

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


25 nov 2006 22:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm van Beek schreef:
Johan memoreerde dat het gewoon beter was voor de motor...

Kortom, beneden de 37,6°C op verwarmen, daarboven op ventileren... :wink:


:smt102
Stel jij staat ´s-morgens om 7 uur op om een half uurtje later naar je werk te gaan. Je kijkt naar Piet Paulusma op TV en die zegt dat de temperatuur nu al 35 graden is en dat het een hete dag wordt :smt077. Steunend en kreunend om wat de dag aan hiite gaat brengen zet jij de standverwarming aan omdat Johan gezegd heef dat het goed voor de motor is ? :smt127
Volgens mij heeft iemand van ons drie te lang in de sauna gezeten :smt156

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


26 nov 2006 18:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Read it carefully.

Nee, met vallende mussen heeft het geen zin.

Ik ga de grens maar ergens bij de 10°C (of zo, zoals de pet staat) leggen, dezelfde temperatuur waarbij ik kies om mijn hoed weer op te zetten.

Gisteren voor een rit de standverwarming aangezet, koelwater was idd direct warm bij het wegrijden, maar de olie niet.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


26 nov 2006 21:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ronald schreef:
:smt102
Stel jij staat ´s-morgens om 7 uur op om een half uurtje later naar je werk te gaan. Je kijkt naar Piet Paulusma op TV en die zegt dat de temperatuur nu al 35 graden is en dat het een hete dag wordt :smt077. Steunend en kreunend om wat de dag aan hiite gaat brengen zet jij de standverwarming aan omdat Johan gezegd heef dat het goed voor de motor is ? :smt127
Volgens mij heeft iemand van ons drie te lang in de sauna gezeten :smt156

Gr. Ronald


Nog een keer lezen: je kunt er vaak de klimaatregeling mee aansturen (alleen de airco doet het niet)

Een auto die in de volle zon heeft staan bakken doet al gauw 60 graden binnenin.
Als dan een halfuurtje de ventilator heeft gedraaid is het al gauw nog maar 45 graden en heeft de airco het veel sneller aangenaam.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


26 nov 2006 23:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
EW schreef:
Ronald schreef:
:smt102
Stel jij staat ´s-morgens om 7 uur op om een half uurtje later naar je werk te gaan. Je kijkt naar Piet Paulusma op TV en die zegt dat de temperatuur nu al 35 graden is en dat het een hete dag wordt :smt077. Steunend en kreunend om wat de dag aan hiite gaat brengen zet jij de standverwarming aan omdat Johan gezegd heef dat het goed voor de motor is ? :smt127
Volgens mij heeft iemand van ons drie te lang in de sauna gezeten :smt156

Gr. Ronald


Nog een keer lezen: je kunt er vaak de klimaatregeling mee aansturen (alleen de airco doet het niet)

Een auto die in de volle zon heeft staan bakken doet al gauw 60 graden binnenin.
Als dan een halfuurtje de ventilator heeft gedraaid is het al gauw nog maar 45 graden en heeft de airco het veel sneller aangenaam.

Ronald: Er zit ook nog zoiets van een temperatuurregeling op die verwarming...

Eric Willem: Plus dat het niet de klimaatregeling aanzet, maar de ventilatie.

Kortom, welke temperatuur ook door mij gehanteerd, het ding werkt gewoon goed...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


27 nov 2006 10:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Wat ik begreep van mijn collega is dat die van hem wel degelijk de klimaatregeling aanstuurde. Als de temperatuur in de auto laag is, stookt ie, als de temperatuur hoog is niet. Voor jou als koeltechnicus misschien lastig te bevatten, maar je hebt geen airco nodig voor een klimaatregeling.

Maar natuurlijk heb je geen airco: daarvoor moet in het algemeen de motor draaien.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


27 nov 2006 22:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoho EW, ik heb ook wat aan klimaatregeling gedaan....een hoop freon de lucht ingeblazen en zie...tot bijna in december is het boven de 10°C.... :oops:

Klopt allemaal wat je zegt. Mijn standverwarming moet via de AB verteld worden of hij moet stoken of moet beluchten, ventileren dus.
Hij is niet zo snugger, het is maar een Webasto, dat-ie dat zelf uitdoktert...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


27 nov 2006 23:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Tja, die van mijn excollega zal iets slimmer zijn geweest.....

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


27 nov 2006 23:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 sep 2006 17:41
Berichten: 100
Woonplaats: leiden
Auto: C5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
als je het klimaat in de auto wil regelen dan moet je zowel kunnen koelen als verwarmen
bij een hoge buiten temperatuur is de koeling noodzakelijk en bij een lage juist de verwarming
voor een goede klimaat regeling moet je ook de luchtvochtigheid sturen, dit kan daar er een koelcompressor (airco) aanwezig is voor het ontvochtigen van de lucht (kijk maar eens hoe snel de voorruit schoon wordt)
het bevochtigen wordt moelijker daar er geen stoom of vernevelaar aanwezig is dus dat wordt in de auto sprenkelen met water voor het juiste rv
(relative vochtigheid)
maar aangezien we geen schilderijen of antiek hoeven te conserveren (misschien de inzittende) is de klimaat regeling van de C5 ruim voldoende

hg kees


29 nov 2006 00:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Harm, heb je hem al aan gehad, we zijn natuurlijk wel nieuwsgierig hoe snel jij nu op temperatuur bent ´s-morgens ?

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


18 dec 2006 20:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 
Eerlijk gezegd, vanochtend had-ie best aangemogen, maar dom dom dom, ik ben het vergeten. Ik moest dus krabben en met de handschoenen aan achter het stuur...

Morgen is mijn laatste werkdag dit jaar, dus hopen dat het koud is... :oops:

Update van een minder koude ochtend:
Yes, standverwarming aangezet ongeveer een half uur voor ik instapte.
Auto was zelfs van buiten bijna droog (eerst nat van het dauw) en van binnen zelfs bijna te warm...

Heerlijk :D

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


18 dec 2006 23:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.