Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Jacques Limpens stelt zich voor
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=22535
Pagina 1 van 1

Auteur:  Jacques Limpens [ 09 jul 2021 22:10 ]
Berichttitel:  Jacques Limpens stelt zich voor

Beste medeforummers,

Voordat ik een bericht plaats over mijn C5 zal ik me eerst even netjes voorstellen, zoals dat gevraagd wordt, zoals ik dat ook gewoon ben en ook gedaan heb op andere fora van auto's die ik hiervoor heb gehad.
Ik ben 70 jaar en gepensioneerd ICT-manager, al lang trouwens, ik ben op mijn 57ste, onder andere om gezondheidsredenen en ook door omstandigheden, gestopt met werken. De laatste 14 jaar van mijn werkzaam leven werkte ik als zzp'er, waarbij ik mezelf aan bedrijven en instellingen, veelal in de financiële sector, verhuurde, die een interim- of projectmanager nodig hadden.

Mijn grote hobby was als navigator het rijden van kaartleesrally's met klassieke auto's, zoals, om meteen de grootste te noemen, de Tulpenrallye (20 keer gereden, hoogste notering tweede in de Sportklasse), de Scheveningen - Luxemburg - Scheveningen, de Winter Trial (zes of zeven keer gereden, hoogste notering tweede in de Trial Class, maar dat was wel met een professioneel coureur als bestuurder). Ik durf te beweren dat ik tot de subtop van Nederland behoorde. Een jaar of vijf geleden ben ik daarmee gestopt; als gepensioneerde werd het me te duur én ik merkte dat de flexibiliteit van mijn geest achteruit ging, waardoor ik niet meer zo scherp was als voorheen en de nieuwe lichting navigatoren voor moest laten gaan in de klassering. Ik ben daarnaast ongeveer vijftien of zestien jaar bestuurslid geweest van de Dutch Historic Rally Club, waar ik als "ritmeester" verantwoordelijk was voor de organisatie van de zes of zeven rally's die de club organiseerde. Maar na zoveel jaren vond ik het tijd om het stokje een keer over te dragen aan een jonger bestuurslid. Ik zet nog wel steeds zo'n twee tot vier rally's per jaar uit.

Ik heb nu een aantal weken een C5 (2.0 berline phase deux uit 2005) en het is mijn 24ste min of meer eigentijdse auto, daarnaast heb ik vijftien klassiekers gehad (niet allemaal tegelijk! Meestal één of twee naast mijn normale auto). Ik heb echt van alles gehad, maar toch wel veel Italiaans (Lancia, Alfa Romeo) en Mercedes-Benz. Dit is mijn tweede Citroën, ik heb ook al eens een BX (1.6 Chic) gehad. En twee van het zustermerk Peugeot, een 106 (diesel) en een 504 GLD Berline (ook een diesel dus).

Mijn vorige auto (een Mercedes-Benz A-klasse van het eerste type) hield er plotseling mee op met een kapotte PCM (powertrain control module), die onder andere de automatische versnellingsbak aanstuurt. Reparatie van de PCM was niet mogelijk, er moest een nieuwe in, eentje van de sloop halen en die inleren schijnt niet te werken. Zoiets ging meer dan twee mille kosten en dat was onderhand meer dan dat het hele autootje waard was, al had ik er meer voor betaald. De sloper gaf er nog 200 euro voor :( . Op zich reed het autootje best goed en was zeker voor een Mercedes-Benz zeer rijk uitgerust, maar de korte wielbasis in combinatie relatief kleine wielen zorgde voor een behoorlijk springerig weggedrag en dus in Nederland drempelland voor toch een oncomfortabele ervaring. Het verhaal gaat overigens dat Mercedes-Benz zoveel geld in de ontwikkeling van de auto heeft moeten steken dat er te weinig geld overbleef voor een kwaliteit eigen aan Mercedes-Benz. Wat daarvan waar is weet ik niet, ik had er in ieder geval een negatieve ervaring mee. Mijn partner/vriendin rijdt al jaren een C-klasse (van het eerste type, na de 190, S202 voor de kenners) en ze heeft er nooit problemen mee; hij rolt elk jaar weer zonder opmerkingen door de apk.

Eerst heb ik een lange lijst gemaakt van mogelijke opvolgers (Saab 9-3, Peugeot 306 cabrio, 307, Renault Mégane, Mercedes-Benz CLK, Fiat Bravo, Croma, Opel Vectra GTS, en de C5 dus). Na wat rondgekeken te hebben is het de Citroën geworden. Op aanraden van mijn garage (die vroeger monteur bij een Citroën dealer is geweest) gekeken voor een phase deux, omdat die volgens hem betrouwbaarder is dan de eerste serie. Hij is wel wat zwaarder dan de eerste serie, waardoor hij net in een klasse hoger van de motorrijtuigenbelasting valt. En zeker vergeleken met de A-klasse, waar ik maar 33 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting kwijt was. Maar goed, daar krijg ik wel enorm veel comfort voor terug. Dat is ook de reden dat de keuze tenslotte op de C5 is gevallen: veel auto voor relatief weinig geld. Hoewel ik liever een automaat had gehad heb ik bewust toch weer voor een handbak gekozen, omdat de automaat van de C5 niet als erg betrouwbaar bekend staat en ik wilde de ellende niet nog een keer hebben. Ik heb eens een Alfa Romeo 156 met Selespeed gehad, die ik ook kon wegdoen omdat de Selespeed het had begeven. Bijkomend voordeel van een handbak is dat hij natuurlijk wat zuiniger is dan een automaat; ik zit nu op 1 op 11,3.

Het is een heel verhaal geworden. Ik houd het er hier maar bij.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 10 jul 2021 00:12 ]
Berichttitel:  Re: Jacques Limpens stelt zich voor

Welkom Jacques. Leuke intro.

Auteur:  Menno [ 10 jul 2021 06:53 ]
Berichttitel:  Re: Jacques Limpens stelt zich voor

Welkom !

Zeker een mooi intro :smt023
Een automaat van een C5 is niet echt onbetrouwbaar hoor, maar icm een 2 liter benzine wel hopeloos antiek ;-)

Auteur:  willy4 [ 10 jul 2021 09:52 ]
Berichttitel:  Re: Jacques Limpens stelt zich voor

Welkom !

Auteur:  WilC5 [ 10 jul 2021 10:10 ]
Berichttitel:  Re: Jacques Limpens stelt zich voor

Welkom Jacques, mooi verhaal, gaaf dat zo'n redelijke autokenner lekker voor een C5 heeft gekozen. Veel rijplezier gewenst.

Auteur:  C5HDI110 [ 11 jul 2021 09:41 ]
Berichttitel:  Re: Jacques Limpens stelt zich voor

Welkom hier en mooie introductie :smt023
Veel rijplezier met je C5.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/