Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 







Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Jacques Limpens stelt zich voor 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2021 14:57
Berichten: 6
Woonplaats: Odijk
Auto: 2.0-16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10489
Productienummer: 0141
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 207.000
Kleur: Blauw (EYLC)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Jacques Limpens stelt zich voor
Beste medeforummers,

Voordat ik een bericht plaats over mijn C5 zal ik me eerst even netjes voorstellen, zoals dat gevraagd wordt, zoals ik dat ook gewoon ben en ook gedaan heb op andere fora van auto's die ik hiervoor heb gehad.
Ik ben 70 jaar en gepensioneerd ICT-manager, al lang trouwens, ik ben op mijn 57ste, onder andere om gezondheidsredenen en ook door omstandigheden, gestopt met werken. De laatste 14 jaar van mijn werkzaam leven werkte ik als zzp'er, waarbij ik mezelf aan bedrijven en instellingen, veelal in de financiële sector, verhuurde, die een interim- of projectmanager nodig hadden.

Mijn grote hobby was als navigator het rijden van kaartleesrally's met klassieke auto's, zoals, om meteen de grootste te noemen, de Tulpenrallye (20 keer gereden, hoogste notering tweede in de Sportklasse), de Scheveningen - Luxemburg - Scheveningen, de Winter Trial (zes of zeven keer gereden, hoogste notering tweede in de Trial Class, maar dat was wel met een professioneel coureur als bestuurder). Ik durf te beweren dat ik tot de subtop van Nederland behoorde. Een jaar of vijf geleden ben ik daarmee gestopt; als gepensioneerde werd het me te duur én ik merkte dat de flexibiliteit van mijn geest achteruit ging, waardoor ik niet meer zo scherp was als voorheen en de nieuwe lichting navigatoren voor moest laten gaan in de klassering. Ik ben daarnaast ongeveer vijftien of zestien jaar bestuurslid geweest van de Dutch Historic Rally Club, waar ik als "ritmeester" verantwoordelijk was voor de organisatie van de zes of zeven rally's die de club organiseerde. Maar na zoveel jaren vond ik het tijd om het stokje een keer over te dragen aan een jonger bestuurslid. Ik zet nog wel steeds zo'n twee tot vier rally's per jaar uit.

Ik heb nu een aantal weken een C5 (2.0 berline phase deux uit 2005) en het is mijn 24ste min of meer eigentijdse auto, daarnaast heb ik vijftien klassiekers gehad (niet allemaal tegelijk! Meestal één of twee naast mijn normale auto). Ik heb echt van alles gehad, maar toch wel veel Italiaans (Lancia, Alfa Romeo) en Mercedes-Benz. Dit is mijn tweede Citroën, ik heb ook al eens een BX (1.6 Chic) gehad. En twee van het zustermerk Peugeot, een 106 (diesel) en een 504 GLD Berline (ook een diesel dus).

Mijn vorige auto (een Mercedes-Benz A-klasse van het eerste type) hield er plotseling mee op met een kapotte PCM (powertrain control module), die onder andere de automatische versnellingsbak aanstuurt. Reparatie van de PCM was niet mogelijk, er moest een nieuwe in, eentje van de sloop halen en die inleren schijnt niet te werken. Zoiets ging meer dan twee mille kosten en dat was onderhand meer dan dat het hele autootje waard was, al had ik er meer voor betaald. De sloper gaf er nog 200 euro voor :( . Op zich reed het autootje best goed en was zeker voor een Mercedes-Benz zeer rijk uitgerust, maar de korte wielbasis in combinatie relatief kleine wielen zorgde voor een behoorlijk springerig weggedrag en dus in Nederland drempelland voor toch een oncomfortabele ervaring. Het verhaal gaat overigens dat Mercedes-Benz zoveel geld in de ontwikkeling van de auto heeft moeten steken dat er te weinig geld overbleef voor een kwaliteit eigen aan Mercedes-Benz. Wat daarvan waar is weet ik niet, ik had er in ieder geval een negatieve ervaring mee. Mijn partner/vriendin rijdt al jaren een C-klasse (van het eerste type, na de 190, S202 voor de kenners) en ze heeft er nooit problemen mee; hij rolt elk jaar weer zonder opmerkingen door de apk.

Eerst heb ik een lange lijst gemaakt van mogelijke opvolgers (Saab 9-3, Peugeot 306 cabrio, 307, Renault Mégane, Mercedes-Benz CLK, Fiat Bravo, Croma, Opel Vectra GTS, en de C5 dus). Na wat rondgekeken te hebben is het de Citroën geworden. Op aanraden van mijn garage (die vroeger monteur bij een Citroën dealer is geweest) gekeken voor een phase deux, omdat die volgens hem betrouwbaarder is dan de eerste serie. Hij is wel wat zwaarder dan de eerste serie, waardoor hij net in een klasse hoger van de motorrijtuigenbelasting valt. En zeker vergeleken met de A-klasse, waar ik maar 33 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting kwijt was. Maar goed, daar krijg ik wel enorm veel comfort voor terug. Dat is ook de reden dat de keuze tenslotte op de C5 is gevallen: veel auto voor relatief weinig geld. Hoewel ik liever een automaat had gehad heb ik bewust toch weer voor een handbak gekozen, omdat de automaat van de C5 niet als erg betrouwbaar bekend staat en ik wilde de ellende niet nog een keer hebben. Ik heb eens een Alfa Romeo 156 met Selespeed gehad, die ik ook kon wegdoen omdat de Selespeed het had begeven. Bijkomend voordeel van een handbak is dat hij natuurlijk wat zuiniger is dan een automaat; ik zit nu op 1 op 11,3.

Het is een heel verhaal geworden. Ik houd het er hier maar bij.

_________________
C5 2.0 Berline Phase 2
eerder: BX Chic


09 jul 2021 21:10
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Jacques Limpens stelt zich voor
Welkom Jacques. Leuke intro.

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


09 jul 2021 23:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Jacques Limpens stelt zich voor
Welkom !

Zeker een mooi intro :smt023
Een automaat van een C5 is niet echt onbetrouwbaar hoor, maar icm een 2 liter benzine wel hopeloos antiek ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


10 jul 2021 05:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Jacques Limpens stelt zich voor
Welkom !


10 jul 2021 08:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Jacques Limpens stelt zich voor
Welkom Jacques, mooi verhaal, gaaf dat zo'n redelijke autokenner lekker voor een C5 heeft gekozen. Veel rijplezier gewenst.


10 jul 2021 09:10
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Jacques Limpens stelt zich voor
Welkom hier en mooie introductie :smt023
Veel rijplezier met je C5.


11 jul 2021 08:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.