
Re: Eindelijk een Citroën C5!
Tja, mijn Citroen C5 e-hdi. Lang niets meer van me laten horen op dit forum realiseer ik me nu.
De Citroen C5 e-hdi is nu bijna een jaar geleden verkocht met bijna 3 ton op de teller.
Toch nog behoorlijk wat problemen mee gehad. Onder andere de zwakke injectoren waren een echt pijnpunt. Verder kwamen natuurlijk roetfilter en egr klep ook aan de beurt.
Maar vooral de injectoren zijn echt een zwak punt bij deze motor en kosten een kapitaal om te vervangen. Want a. die injectoren op zichzelf zijn al geen koopje en b. ze moeten ook nog softwarematig en actief al rijdend worden ingeleerd. Dat kost allemaal behoorlijk wat aan uurloon dus je bent alles bij elkaar zomaar weer 1000 euro kwijt voor het vervangen van zo'n ding.
Dit en in combinatie met het feit dat de mrb voor zo'n zware dieselauto bijna niet meer te betalen is, 191 euro per maand, en het roetfilter al weer problemen begon te geven heeft ons doen besluiten de C5 op de export te doen. De auto is dan ook geexporteerd naar Roemenie. Verder begon de EGS bak op z'n laatst ook rare kuren te vertonen. Oa. schokkend optrekken en bokken bij het aangrijpen van de eerste versnelling. Maar ja, na bijna 3 ton mag zo'n koppeling ook wel een keer aan zijn einde komen.
Nu wil het feit dat we ongeveer een jaar geleden bij De Groot in Soesterberg voor letterlijk een prikkie een hele mooie C5 1.6 THP op de kop hebben getikt. Een witte nog wel en die zie je bijna nooit. Gewoon als een soort experiment want wij realiseerden ons wel degelijk dat zo'n THP een drama kan zijn ook gezien de verhalen in de media en op dit forum. Maar eerlijk gezegd, het valt tot nu toe alleszins mee. Ok, vorig jaar zomer op de Duitse autobahn, gelukkig vlak bij huis, gestrand met een kapotte turbo. Moet zeggen dat ik het moment voor het stuk gaan van de turbo ook wel een beetje aan het racen ben geweest/wedstrijdje wie kan het hardst met een Duitse Audi A6. Moest op een gegeven moment afremmen voor een inhalende vrachtwagen. Vrachtwagen gaat weer naar rechts en ik dus in z'n 5 vol op de reset van de cruise. Toen opeens ''boem'' en een grote zwarte rookwolk achter de auto. Geen vermogen meer. Ik wist genoeg, dat was de turbo.
Kon nog wel langzaam met de auto ons huis bereiken. Daarna via onderdelenlijn een gebruikte turbo geregeld en die er op laten schroeven. En auto rijdt weer meer dan prima. Laatste tijd wat last gehad van een wat schokkende motor bij optrekken. Wist ook direct genoeg. Dit moest interne vervuiling zijn waar deze motoren veel last van hebben. Bij Autoservice De Buitenhaven in Almelo een carbon cleaning laten uitvoeren en ook dit probleem is weer helemaal opgelost.
Tot nu toe dus met weinig kosten kunnen genieten van deze fantastische auto. Want, wat loopt die motor mooi en krachtig met die fijne precieze handbak en wat een comfort blijft zo'n C5 bieden.
Na de verkoop van de C5 e-hdi hebben we er korte tijd een Volvo S60 2.4 bij gehad. Jullie weten wel, die zogenaamde ouderwetse super degelijke Volvo5 cilinders. Nou, wat hebben we daar een ellende mee gehad en dat terwijl we er het dubbele voor betaalden als voor onze THP. Werkelijk alles ging stuk aan die Volvo. Enkele reparaties opgesomd; defect instrumenten paneel, defect gasklephuis, verstopte carterventilatie, afgebroken uitlaat, defecte nokkenasversteller en grote olielekkage bij de nokkenaskeerring, een automaatbak die de meest vreemde kuren/slippen/bokken ging vertonen, draagarmlagers versleten, stoelverstelling waarvan de kabels in de stoel spontaan braken etc. Gewoon te veel om op te noemen. We hadden die Volvo ook nog is gekocht bij een door het Volvo V70 forum aangeraden specialist. Achteraf de grootste oplichter die er bestaat want hij leverde een auto voor de hoofdprijs met heel veel mankementen en dat terwijl meneer bleef beweren dat onze S60 in top staat was.
Op de Volvo fora melding gemaakt van dit voorval. Het resultaat was dat we op de fora flink in de zeik werden gezet en een ban kregen. Achteraf vernam ik dat deze fora commercieel afhankelijk zijn van wat Volvo specialistjes en dealers. Oa. die waar wij onze S60 hadden aangeschaft dus zo viel het één en ander wel op z'n plek.
Nee, dat Volvo wereldje stond ons helemaal niet aan. Veel arrogantie en die fora hebben vooral tot doel onwetende leden naar de forumsponsoren te lokken met als doel dat die hun kas flink kunnen spekken. Ook de Volvo fora delen hier dan weer financieel in mee. Corrupte boel dus.
Tja, zo kan het dus ook gaan. Ik ga altijd uit van het goede in de mens en dat het er op liefhebbersfora precies zo aan toe gaat als op dit C5 forum.
Kortom, snel die Volvo verkocht en afsluiten met dat hoofdstuk. Het Volvo wereldje was er één waar we ons niet bepaald in thuis voelden.
Voor mijn vriendin destijds een gebruikte Clio 3 gekocht met de betrouwbare 1.4 16v motor. Een oud beestje uit 2006 maar doet het 10 keer beter dan die brakke S60. Tja, en dan beweren ze in het Volvo wereldje dat Franse auto's oude perenkisten zijn die altijd stuk zijn. Nou, precies het omgekeerde is het geval. Opvallende is dat zo'n Clio qua comfort en rij eigenschappen eigenlijk niets onder doet voor zo'n Volvo.
Momenteel zijn we dus weer helemaal into de Franse auto's en blijven hier ook bij. Wat onderzoek en vele proefritten bewezen ons dat Franse auto's qua degelijkheid en betrouwbaarheid stukken beter zijn dan een Zweedse of Duitse auto. Oeiiiii, ga maar eens wat rond neuzen tussen gebruikte Duitse auto's. En dan vooral die van de zogenaamde premium merken. Wat een ellende kom je dan tegen. Hiermee vergeleken is zo'n THP een fantastisch kwaliteitsproduct.
Ben momenteel wel weer aan het kijken naar een andere C5 1.6 THP. Ook weer bij De Groot in Soesterberg. Het betreft deze;
https://www.grootauto.nl/occasion/citroen/c5/16-thp-tendance/occ20407228-c397f1c4#voorraad. Die is wat nieuwer dan de mijne en heeft minder kilometers gelopen. Bovendien vind ik dat lichte interieur prachtig. Ook deze auto is nog in mooie staat en loopt prachtig en is de distributieketting nog niet zo heel erg lang geleden vervangen. Maar daarentegen, de mijne rijdt ook nog formidabel. Tja, keuzes.
Al met al bevalt het me wel op deze manier auto te rijden. Vroeger kocht ik altijd nieuwe of bijna nieuwe auto's zoals mijn C5 e-hdi. De ervaring leert dat je ook met nieuwe auto's vaak rare dingen tegen komt en niet geheel probleemvrij zijn. En met een wat oudere auto zoals mijn huidige THP hoef je niet zo nauw te kijken waar je deze parkeert en zo. Ik kreeg meermaals een hartverzakking wanneer ik terug kwam bij mijn geparkeerde nieuwe auto en het bleek dat iemand anders met zijn deur in de flank van mijn nieuwe auto had zitten rammen. Dan vergaat het lachen je echt. Met zo'n oudere auto maak ik me hier niet druk om en dat leeft een stuk makkelijker.
Tot zover dus even mijn autogeschiedenis van de laatste jaren.