Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Blije c5 break rijder 
Auteur Bericht
Online
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 549
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Hier zie je het verschil na, 3x achterelkaar verversen.
Bijlage:
20240905_125347.jpg

Bij Km. Stand, 190 K


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


09 jul 2025 16:26
Profiel
Online
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 01 jul 2025 14:49
Berichten: 8
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Ik heb evt een ‘hobby’ plek met brug tot mijn beschikking. Maar dit is thuis evt ook nog wel te doen.
Lang leve de hoogste stand zeg maar.


09 jul 2025 17:13
Profiel
Online
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 01 jul 2025 14:49
Berichten: 8
Auto: C5 break v6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
kilometerstand: 211678
Kleur: Grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Ik zal eens kijken of ik ook een foto kan maken.


09 jul 2025 17:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40
Berichten: 361
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Xander schreef:
Ik snap de beredenering wel dat spoelen voorkeur heeft boven verversen.

Bij verversen blijft er een groot deel van de olie achter aan de onderkant en in de kanalen, hiermee meng je het zeg maar alleen. Op het moment dat je gaat spoelen dan pak je alleen oude olie totdat deze compleet schoon is.

Heb zelf een keer de olie vervangen bij m’n P406 een aantal jaren geleden en merkte toen merkbaar verschil.


Heb zelf hele slechte ervaringen met spoelen van een automaatbak. Weliswaar niet met een Citroen maar met een Volvo.
Dit toen laten doen bij MMTS in Oldenzaal. Kreeg een dikke rekening van bijna 350 euro. Een paar dagen later begon mijn bak allerlei vreemde kuren te vertonen. Vooral ontzettend slippen en bokken. Er was niet meer te rijden met die auto. Voor de spoelbeurt nergens last van gehad. Ik baalde dus ook enorm en MMTS gaf niet meer thuis. Hij beweerde dat mijn bak toch al op sterven na dood was en ik nu toe was aan een nieuwe bak terwijl de bak voor het spoelen prima schakelde. Op de Volvo fora wordt enorm opgeschept over spoelen en dat je dit moet laten doen bij ''specialisten'' zoals zo'n MMTS. Logisch, want die ''specialisten'' sponsoren dat forum en verwachten in ruil daarvoor positieve feedback en advertorials. Toen ik op het Volvo forum schreef dat mijn bak nu rare kuren had na het spoelen kreeg ik , naast een waarschuwing van een moderator, pb heel veel berichten van allerlei leden die soortgelijke ervaringen hadden. Blijkt dus dat het heel slecht is om een oude bak te laten flushen. Zo'n ''specialist'' voegt er ook een soort schoonmaakmiddeltje aan toen wat allerlei rotzooi in je bak los weekt. Die rotzooi gaat zwerven door je bak en als je pech hebt kanaaltjes en de kleppen in de bak verstoppen. En dan ben je aan de beurt en ben je toe aan of een nieuwe bak of in het gunstigste geval een nieuw kleppenblok. En dat betekent onkosten waar je u tegen zegt en bedragen waarvoor je ook gewoon een goede C5 X7 aanschaft.
Pas dus goed op met dit gespoel. Met een nieuwe auto geen probleem om dit te doen maar pas op met bakken die al 2 ton of meer hebben gelopen. Je gaat gegarandeerd klachten krijgen naar zo'n spoelbeurtje.


11 jul 2025 12:57
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4896
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Triest hoor waarschuwing van een mod, een negatieve ervaring met Volvo forum sponser is dus niet toegestaan :?
Ik heb geen ervaring met automaten, als ik het zo lees is het dus een bekend risico, als je een wat oudere/hoge km-stand automaat spoelt? Wat voor automaten gebruikt Volvo dan? GJO spoelt ook automaten, daar heb ik nog nooit zoiets gehoord, zou dan ook alleen daarheen gaan met een Citroen om te spoelen. Of in mijn geval een Peugeot in de toekomst, vrees dat ik niet onder een automaat uit kom in de toekomst :(


11 jul 2025 23:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40
Berichten: 361
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Volvo gebruikt Aisin bakken. De mijne was een 5 traps. Zijn niet de meest soepele bakken maar op zich wel degelijk en gaan normaliter best wel lang mee.
Mijn bak had er op het moment van spoelen bijna 3 ton op zitten. Functioneerde nog prima. De olie was volgens het instructieboekje een keer ververst bij 180.000km. Ververst, dus niet gespoeld.
Nou moet ik zeggen dat ik me een beetje gek heb laten maken door al die positieve spoelverhaaltjes op de Volvo fora. En daar vind je louter positieve verhalen daar negatieve ervaringen dus direct verwijderd worden. Daar zit hem dus ook het gevaar voor de niets vermoedende consument. Die denkt door het lezen van al die positieve advertorials dat spoelen een wondermiddel is en je bak er daadwerkelijk beter van gaat schakelen en langer mee gaat. Nou, dat zal zo zijn als je begint met spoelen bij lage km.standen. Maar wat ze er dus niet bij vertellen is dat je nooit moet beginnen met spoelen bij hogere km.standen. Dat gaat geheid mis ervoer ik later via anderen die via pb achter de schermen reageerden op mijn post. In een bak die bijna 3 ton heeft gelopen is altijd vuil aanwezig. Dat is in principe niet erg als je niet gaat spoelen. Dat beetje vuil blijft wel zitten waar het zit. Maar ga je dus spoelen met agressieve schoonmaakmiddeltjes zoals die Volvo spoelers doen dan komt dat vuil los en met een beetje pech verstopt het je kleppenhuis. En dan ben je de klos want je bak schakelt plotseling voor geen meter meer en je bent toe, in het gunstigste geval aan een nieuw/gereviseerd kleppenhuis met een bijbehorende rekening die al snel de 2 mille aantikt. Kassa dus voor de Volvo specialisten/spoelers. Voordat ze je bak gaan spoelen vertellen ze je namelijk niet over dit risico. Nee, ze beginnen vrolijk te spoelen. En gaat het mis dan vertellen ze je dat je bak toch al aan het overlijden was en dat je sowieso binnenkort toe zou zijn geweest aan een nieuw kleppenhuis. Dat hele spoelverhaaltje op die Volvo fora is gewoon een commercieel verdienmodel. Die specialisten sponsoren dat forum en verwachten daarvoor in ruil positieve reviews terug wat hun meer klanten oplevert en dus een goed gevulde portemonnaie. En o wee, iemand durft negatieve ervaringen te schrijven over een forum spoeler dan zijn de rapen gaar. Je post wordt sowieso verwijderd en jij krijgt nog een dreigmail toe in je inbox. Natuurlijk was ik hier allerminst blij mee nadat MMTS mijn bak had vernield. Maar wat doe je er aan? Helemaal niets. Die moderatoren zijn de baas op dat forum en bepalen wat er mag worden geschreven en wat niet.
Dit was ook zo'n beetje mijn eerste negatieve ervaring met het Volvo wereldje waarna er nog velen volgden. Na contact met wat andere leden van Volvo fora leer je hoe de vork echt in de steel zit en hoe corrupt en commercieel gedreven dat wereldje is. Alleen al daardoor zou ik nooit geen Volvo meer willen rijden buiten het feit dat een Citroen gewoon veel lekkerder rijdt en ook nog eens stukken goedkoper is in onderhoud.
Ik zou ook eigenlijk nooit meer een automaatbak willen. De handgeschakelde 6 bak in mijn C5 1.6 thp is gewoon zo'n fijn ding. Perfecte overbrengingsverhoudingen en schakelt zo fijn, licht en soepel. En je houdt ten allen tijde zelf de controle. Totaal wat anders dan die Aisin bak in de S60 die soms echt een eigen leven lijkt te leiden. Daar bedoel ik niet mee het bokken en stoten dat pas optrad na de spoelbeurt maar gewoon het feit dat die bakken traag schakelen op de verkeerde momenten. Ik durft gerust te stellen dat de EGS 6 bak in mijn Citroen C5 1.6 e-hdi destijds nog stukken beter en directer schakelde dan zo'n Volvo onding. Ik heb meerdere Volvo's met deze motor/bak combinatie 2.4 en aisin bak mogen rijden maar ik blijf het een draak van een combinatie vinden.
Maar ja, in de toekomst zullen we helaas allemaal moeten gaan rijden met een automaat daar handgeschakelde auto's bijna niet meer verkocht worden en dat is erg jammer.
Heb laatst nog een stuk mogen rijden in een Peugeot 208 1.2 turbo met handgeschakelde 6 bak. Wat een fijn ding was dat. Die schakelde zelfs beter en preciezer dan mijn C5 met 6 bak.


13 jul 2025 15:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 856
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Blije c5 break rijder
Sohail, mijn “Porsche” bak ligt toch ook gewoon in de C5?


13 jul 2025 17:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: V6arjen en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.