Auteur |
Bericht |
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Hoe oliedruk meten?
In een Lexia topic schreef ik dat ik de oliedruk wilde controleren via de Lexia. Al gauw ging het meer over: Hoe meet je de oliedruk. Vandaar deze nieuwe topic. Al gauw blijkt dat het meten van de oliedruk er verschillende manieren zijn per
Wat vooraf ging (in het kort):
--- Van Hollywood --- Ik wil de oliedruk met de Lexia uitlezen, aangezien ik de melding "Oliedruk te laag" in het display heb staan, samen met een STOP teken.
--- Reactie Willy4 --- je kunt hem ook mechanisch meten.
--- Reactie Hollywood --- Ik heb begrepen dat ik ook een oliedrukmeter kan schroeven op de plaats van de sensor om de oliedruk uit te lezen. Advies voor een goede oliedrukmeter ontvang ik graag.
--- Reactie JW-C5 --- Als je de oliedruk wilt meten, zal dat toch met een drukmeter moeten gebeuren. Bij jouw DW12TED4 motor heb je daarbij ook speciaal gereedschap nodig, dat moet gemonteerd worden op de plaats van het oliefilter. Bij andere motoren doe je dat op de plek van de sensor, maar bij deze motor gaat dat anders.
--- Reactie Hollywood --- In dat geval ga ik eerst de sensor vervangen, want dat is het geld niet. Dan weet ik of dit het euvel is of niet. Ondertussen zal ik mij verdiepen in het op de juiste manier meten van de oliedruk bij mijn dame.
|
12 dec 2018 12:30 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Wat heb ik nodig om de oliedruk te meten bij een DW12TED4 motor? Is daar een beschrijving van?
|
12 dec 2018 12:32 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Hoe betrouwbaar is de meting van de oliedrukxensor?
Gisteren had ik bij een warme motor continu de melding dat de oliedruk te laag is. Vandaag bij een koude start komt de melding niet meer voor ?!?
Betekent dit dat de sensor onbetrouwbaar is? Ik zal hem in ieder geval vervangen. Hij is tenslotte 13 jaar oud en 380Mm verder. In dat geval weet ik nog niet of dit het euvel is en wil ik de oliedruk (laten) meten om er zeker van te zijn dat de druk ook echt goed is.
|
12 dec 2018 13:04 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
bij een koude motor is de oliedruk altijd iets hoger.
|
12 dec 2018 13:12 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Reactie van Willy4 in het oude draadje: de sensor is niet goedkoop. Ik heb deze gevonden. Is dat dan niet de goede? Bijlage: AUTLOG Oliedrukschakelaar (AS2066) - Detail small.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
12 dec 2018 15:17 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
willy4 schreef: bij een koude motor is de oliedruk altijd iets hoger. Deze redenatie gaat tegen mij logische verstand in, waarin ik verwacht dat door warmte alles uitzet en de druk daardoor oploopt. Gezien mijn bevindingen klinkt je stelling logisch. Zoals eerder gezegd, meten is weten.
|
12 dec 2018 15:24 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
volgens ik kan zien is het deze. dan moet je toch eens op je motor moeten kijken. of anders moet ik eens kijken op je vin nummer.
|
12 dec 2018 15:28 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Hollywood schreef: willy4 schreef: bij een koude motor is de oliedruk altijd iets hoger. Deze redenatie gaat tegen mij logische verstand in, waarin ik verwacht dat door warmte alles uitzet en de druk daardoor oploopt. Gezien mijn bevindingen klinkt je stelling logisch. Zoals eerder gezegd, meten is weten. Koude olie heeft een veel hogere viscositeit dan warme. (is veel v'vloeibaarder"). Dan wordt er door de pomp minder druk opgebouwd. Om een voorbeeld te geven: De oliedruk in mijn SM is 9 bar bij 1200 rpm en koude motor. Bij warme motor 1,5 bar. Nogal een verschil...
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
12 dec 2018 17:07 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Waar zit deze oliedrukschakelaar bij jou gemonteerd Willy? De VIN zal ik nog opzoeken. Ik heb gezocht op aanwijzing van JW bij een DW12TED4 motor.
Als ik de juiste informatie heb achterhaald en aan de hand van de foto kom ik onderstaand schema.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
12 dec 2018 22:37 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Dank voor de uitleg Jantje. Het voorbeeld maakt het inzichtelijk.
Kort samengevat: Lagere olietemperatuur = hogere viscositeit (dikkere olie) = hogere druk opgebouwd door de oliepomp Hogere olietemperatuur = lagere viscositeit (dunnere olie) = lagere druk opgebouwd door de oliepomp
Dat verklaart dat mijn systeem bij lage temperatuur geen foutmelding genereert en bij een hoge temperatuur wel.
Mag ik dan concluderen dat mijn oliedrukschakelaar naar behoren functioneert? Of kan het mechaniek in de oliedrukschakelaar onjuiste waardes afgegeven?
|
12 dec 2018 22:57 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
De schakelaar kan nog steeds fout zijn (komt vaker voor). Een andere oorzaak kan zijn te veel speling in de oliepomp of in de krukaslagers. Dit zou dan door slijtage komen. Met een lexia uitlezen kan alleen als het geen schakelaar maar een sensor is. Bij een sensor hangt het signaal af van de druk. Een schakelaar (manocontact) geeft alleen een signaal als de druk onder een bepaalde waarde zakt.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
13 dec 2018 01:00 |
|
|
edon
C5club Fan
Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31 Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
hallo, De lexia gebruikt die sensor om de druk te bepalen, dus als de druk volgens de Lexia te laag is weet je nog niet of de sensor fout is, of de druk werkelijk te laag is. grts
|
13 dec 2018 21:30 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Bij het lezen van dit draadje even een opmerking: Foutmelding oliedruk betekent een te lage oliedruk. Rijd daar niet mee door! Bij oliedrukproblemen is dat inderdaad het meest zichtbaar bij warme motor en laag toerental. Vooral doordat warme (dunne) olie veel makkelijker ontsnapt uit de lagerschalen.
Vaak krijgt de boodschapper (sensor) de schuld, net zoals in het echte leven. In werkelijkheid is deze maar zelden de oorzaak.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 dec 2018 21:47 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Dank allen voor de reactie.
Ondertussen is de oliedrukschakelaar vervangen. Hier een kleine olielekkage geconstateerd. Het oliesysteem is gelijk geflushed en daarna verse olie erin.
Het vervangen van de oliedrukschakelaar bleek moeilijker dan verwacht, vanwege de locatie en bereikbaarheid bij het oliefilter en de aanwezige koelslangen die naar de aansluiting bij het oliefilter gaan. De olie die is afgetapt zag er normaal uit. Hiermee zeggende dat ik er niet uit kon opmerken dat deze problemen veroorzaakte.
Resultaat: Geen melding meer en de aandrijving verloopt nu ook soepeler. ik vermoed dat de drukwaarde langere tijd onjuist door de schakelaar is geregistreerd, waardoor de motor niet optimaal heeft gedraaid.
Nu de auto weer rijdt, ga ik verder met het volgende euvel, de aandrijving. Hierover in een ander draadje. Allereerst eens het motorcompartiment reinigen nadat verschillende vloeistoffen dit besmeurd hebben.
|
14 dec 2018 12:39 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Hoe oliedruk meten?
Blijft gevaarlijk.
De oliedrukscahkelaar is slechts een boodschapper. Deze heeft geen invloed op het draaien van de motor. Wel kan het zijn dat bepaalde vervuiling na de flush is opgelost nu waardoor de smering weer beter is, dat je dit merkt aan het lopen.
Maar dan is er dus wel iets mis geweest (of nog steeds gedeeltelijk) en heeft de boodschapper alleen zijn werk goed gedaan, waarna hij alsnog de schuld krijgt...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 dec 2018 12:28 |
|
|
|