TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Auteur |
Bericht |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
JW-C5 schreef: @ JanSr Bij dan nieuw op de markt gebrachte auto's, inderdaad. Die regel is al in 2014 in de EU ingevoerd.
Groet, JW Gewoon benieuwd: leidt dat een falende sensor dan ook tot APK afkeur?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
24 okt 2018 10:56 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Ja, tegen de tijd dat die auto's naar de APK moeten zal dat het geval zijn. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 okt 2018 12:18 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Toch altijd weer knap hoe de autolobby de consument weer tot uitgaven weet te dwingen! Ik heb maar twee jaar in een C6 gereden en toen toch al twee van die sensoren moeten vervangen ( het ding was toen zes jaar oud).
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
24 okt 2018 12:52 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Dit komt uit een heel andere hoek dan de autolobby.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 okt 2018 13:26 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Zo, zo, waar dan wel vandaan? ANWB? KNAC? Consumentenbond?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
24 okt 2018 13:30 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3590 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
overheden ivm duurzaamheid/brandstof efficientie
|
24 okt 2018 15:40 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Veiligheid voor de bestuurder, maar er is ook een ander systeem dan sensoren in de wielen. En dat werkt ook prima vind ik.
|
24 okt 2018 19:27 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Afwijkingen in bandenspanning kunnen zeer goed worden afgeleid uit het ABS systeem. Daarom lijkt dat gedoe met die sensoren overbodig. In ca 1990 nam de containerterminal van ECT als eerste in de wereld op de Maasvlakte een systeem met chauffeurloze dieselgedreven containercarriers in gebruik. Die voertuigen rijden daar nog steeds (na bijna 40 jaar). Het detecteren van banden met afwijkende spanning werd daar toen al toegepast op basis van toerentalverschillen van de wielen. Daarmee konden voertuigen uit het parkoers worden genomen als een band druk verloor. In essentie was het systeem waarmee dat in de gaten werd gehouden niet anders dan de huidige ABS sensoren. Het werkte uiterst precies en storingsvrij.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
25 okt 2018 10:25 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Ik zie in de plaatjes van furriegurrie wél dat de sensoren in het systeem gezet zijn, maar niet op welke spanning ze dan zouden moeten triggeren dat er iets mis is. Moet je dat in een ander scherm aangeven? @ JanSr, over directe en indirecte TPMS is al veel geschreven, ook op dit forum Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 okt 2018 10:33 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
@JanSr: ook hier is de autotechniek inmiddels een aantal jaren verder dan 1990. Verdiep je eens in de materie voordat je iets roept.
Zowel direct als indirect tpms hebben we al jaren in de auto. En over indirect tpms: Ooit een lekke band met een lage wang gehad of een run on flat? No way dat dit gedetecteerd wordt door het ABS.
Niet lullig bedoeld hoor maar ook op dit forum is er al veel over geschreven. Het heeft geen zin om opnieuw te beginnen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 okt 2018 19:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Kun je ook wat zeggen over die "triggerwaarde", zie mijn posting hierboven?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 okt 2018 00:21 |
|
|
furriegurrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 feb 2016 16:38 Berichten: 107
Auto: C6
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Die gegevens zitten toch gewoon in de ecu denk ik? Ik heb nog nergens gelezen dat je daar iets voor zou moeten instellen als je een andere sensor plaatst. Ik wel eens ergens gelezen hoe het zou moeten werken qua alarmering maar ik krijg dat niet meer gevonden. Het is dacht ik wel zo dat je er voor moet zorgen dat de bandenspanning goed is tijdens het inleren. Waarschijnlijk wordt die waarde als referentie gebruikt. Bedoel je dat?
|
26 okt 2018 08:16 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Deze sensoren worden in verschillende auto's gebruikt, die met andere bandenspanningen rijden. Ergens moet dan de juiste nominale waarde vastgelegd zijn, dan wel worden. Dat kan dan niet af fabriek in de sensor zijn, maar mogelijkerwijs zit dat in de BSI van de auto, die is immers specifiek geprogrammeerd voor een bepaalde auto. Het zou ook kunnen zijn dat het achteraf in de sensor vastgelegd wordt, via inleren of op andere wijze. Ik gok er op dat BJG weet hoe dat precies zit Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 okt 2018 10:03 |
|
|
edon
C5club Fan
Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31 Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
|
26 okt 2018 10:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: TPMS ID's handmatig in ECU bijvoegen met diagbox:
Bedankt, met interesse gelezen Of ik het kan gebruiken, weet ik (nog) niet. Dit gaat over de sensoren van de PH1, die zijn duidelijk anders en communiceren ook anders dan die van de PH2, ze werken ook op een andere frequentie. In een van de PH2 CitDoc's lees ik nog: Citaat: LET OP : Bij elke vervanging van een sensor detectie te lage bandenspanning: leer de sensor in in de elektronische eenheid detectie te lage bandenspanning ; M.b.v. het diagnosegereedschap . Maar hoe dat dan gedaan zou moeten worden, kan ik daarin niet vinden. Ik blijf m'n hoop gevestigd houden op BJG Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 okt 2018 12:33 |
|
|
|