Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33483 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef: Op de vervuiling heeft dit geen of nauwelijks invloed, die is inherent aan de interne EGR en de directe inspuiting.
_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
|
23 jan 2018 20:35 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Die qoute is hier een beetje uit het verband gerukt denk ik. Een smeersysteem voor de kleppen bedoeld voor LPG brengt voegt een middel toe via de inlaatkanalen, waardoor het in theorie een reinigende werking zou kunnen hebben. Ik zou er dan pure Forté valvecleaner in doen. Probleem is denk ik dat je voor een preventieve werking vrij veel moet gebruiken, zoveel dat het invloed gaat hebben op de mengselregeling denk ik.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 jan 2018 23:13 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Zou kunnen, alleen pure valve cleaner is wel erg prijzig.
Misschien is een continue flow van benzine druppels met een flinke dosis valve cleaner erin ook wel om alles wat zich daar afzet ook direct af te voeren.
Normaal druppelt zo'n ding een 1 liter reservoir leeg in een paar maanden.
Als het te veel wordt zal de mengselregeling er wel wat van merken inderdaad. Maar dat geldt voor flashlube zelf ook (dat is uiteindelijk ook een soort olie).
Sommige mensen gooien aceton bij hun benzine, misschien moet je dat er wel in stoppen
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
24 jan 2018 13:49 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De ketting van mijn thp doet inmiddels 44000 km trouwe dienst en was bij 180.000 km voot het eerst vervangen.
Ik heb wel eens gehoord dat het ook nog al eens voorkomt dat het tandwiel bij de krukas wil verlopen. Deze zitten middels een bout koud op de krukas vast.
|
29 jan 2018 12:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De eerste keer vervangen bij 180 000 valt niet tegen Dat laatste is een nogal hardnekkig misverstand dat regelmatig weer voorbij komt. Dit is niet waar. De kettingwielen zitten inderdaad allemaal koud zonder spie. Maar verlopen is eigenlijk niet mogelijk. Het is een klusje maar: Reken voor de lol de aanligkracht eens uit en de daarbij horende wrijving als je uit gaat van de hoekverdraaiing bij montage die in de documentatie (zie website) staat. Mogelijk nogmaals en ten overvloede dat wat er speelt bij de thp: https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 jan 2018 20:05 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Je hebt je website nog in opbouw. De info die er opstaat had ik op diverse fora en gagage sites oom gevonden. Misschien kun je mij helpen met mijn andere draadje over turbodruk.
|
29 jan 2018 20:44 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
ha ha ha..... dan heb je niet alles goed gelezen of begrepen denk ik beetje jammer dit...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 jan 2018 20:56 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Kan liggen dat de browser van de telefoon niet alles ondersteunt.
|
29 jan 2018 21:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
ha ha ha, ja dat zal het zijn. Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept. Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden. Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 jan 2018 22:36 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Met het grootste respect voor wat BJG allemaal bij elkaar heeft gebracht aan data en ervaring, na lezing krijg ik soms een déja-vue. Ik denk dan terug aan mijn eerste motorfiets, een Matchless 350 GLS uit 1955. En ook aan de volgende: een Triumph T100 uit die tijd. Zonder een flinke set gereedschap, reserve olie en een reserveketting was een dagrit zo goed als onmogelijk. Als je afstapte was je broek onder de knie doorweekt van de olie. Die Triumph verloor ook spontaan spatborddelen als je boven de 120 kwam. Er zaten dynamo's op, maar die deden het zelden of kortstondig. Reuze romantisch allemaal. Bijna THP.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
30 jan 2018 10:01 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Wat ik met name met verbazing lees is dit:
"De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard."
Ik vraag mij in gemoede af hoeveel het rendement van zo'n motor zou dalen als je er een tweemaal zo sterke ketting in zou zetten. Het rendement van een kettingaandrijving is hoog, ca. 98%. Iemand enig idee van het vermogen dat die ketting (of tandriem) moet overbrengen? is dat bij 5000 rpm meer of minder dan 5 kW? En hoeveel verandert dat als je er een dubbele ketting in zet? 2%?
Heel benieuwd naar gefundeerd inzicht.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
30 jan 2018 10:19 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef: ha ha ha, ja dat zal het zijn. Een welgemeende tip bekijk het eens serieus en probeer het te begrijpen voordat je wat roept. Het is echt geen verzameling van info die je overal kunt vinden (en vaak onjuist is). Ik heb in 10 jaar THP tijd (en nog steeds) regelmatig het een en ander mogen diagnosticeren aan deze motoren en ook oplossingen bedacht (en met succes toegepast) daar waar anderen daar niet in slaagden. Ik kan best tegen kritiek maar het moet wel gegrond zijn. Ik roep wat ik las op mn telefoon. Was zeker geen kritiek.
|
30 jan 2018 10:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
als de boer niet kan zwemmen ligt het aan het water
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 jan 2018 12:32 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
De thp heeft toch een aangedreven vacuüm pomp.
|
16 feb 2018 15:25 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: Ik heb een tijd geleden al eens geopperd om een flashlube lpg smeersysteem in te bouwen en af te vullen met benzine+ flesje klepreiniger. Dat doet niets tegen kettingrek, maar mogelijk wel tegen vervuiling klep en klepstelen.
Als ik ergens een oude op de kop kan tikken zou ik in ieder geval makkelijk kunnen uitproberen. Helaas weer allemaal niet zo eenvoudig, want die systemen werken op motorvacuum. Er is meestal geen vacuum, want turbo...Gesuggereerd werd om de carterventilatie te pakken (die eindigt bij de thp ook nog eens precies boven de kleppen) . Bovenstaande als antwoord op de vacuüm vraag.
|
16 feb 2018 15:27 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|