Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Reparatie inlaatnokkenastandwielen ES9ABegin dit jaar werd er gemeld dat verstelbare inlaatnokkenastandwielen van de ES9A na verloop van tijd gingen lekken.
Harmjan en Guznax meldden dat, met plaatjes er bij van die lekkages, zoals
Na analyse blijkt die lekkage veroorzaakt te worden door de pakking tussen het deksel en het lichaam van het nokkenastandwiel:
Bijlage:
IMG_2063 (1200 x 800).jpg
Die is hard en brokkelig geworden, en dicht daardoor niet meer goed af onder de wisselende temperatuur omstandigheden .
Tot nu toe werd dat opgelost door de inlaatnokkenastandwielen te vervangen. Dat bleek een kostbare aangelegenheid te zijn, die tandwielen kosten 234 ex BTW ex montage per stuk
Daarvoor moet de D-riem verwijderd worden.
Gezocht is naar een alternatieve reparatiemethode.
Die is gevonden door, in nauw overleg met O-ring en afdichtingsspecialist Richard van de firma Eriks, leverancier van hoogwaardige O-ringen en afdichtingen, te kijken naar een vervanging van deze afdichting. Na de nodige proeven op een paar losse nokkenastandwielen, waarbij onder andere gekeken is naar het gedrag bij een temperatuur van 110 graden, maar ook bij zeer lage temperaturen van circa – 30 graden bleken de nieuwe pakkingen optimaal te werken. Ze blijven ook elastisch en flexibel na blootstelling aan die hoge temperaturen. Voorts zijn ze volledig bestendig tegen motorolie.
Op mijn C5 zijn vervolgens eind maart bij GJO die afdichtingen volgens een bepaalde procedure aangebracht in de tandwielen, op proef om te testen of ze, zonder demontage van de D-riem monteerbaar zijn op de auto en vervolgens dicht blijken tijdens het rijden. Bij die tandwielen was er al sprake van beginnende olielekkage, na demontage bleken de pakkingen al uitgehard en niet meer goed te werken. Deze V6 had toen iets meer dan 200000 km gelopen, in een tijdsbestek van bijna 8 jaar.
Vorige week is, een kleine vier maanden na de proefmontage, de staat ervan bij GJO gecontroleerd, inmiddels zo’n 5000 km verder onder wisselende omstandigheden.
Resultaat: ze zijn potdicht
Oftewel, zoals de leverancier al verwachtte en voorspelde, deze afdichtingen zijn op hun taak berekend.
Wat betekent dat voor de rijder/bezitter van een ES9A motor, klant zijnde bij GJO, die nu beschikt over de kennis en de materialen om deze vervanging uit te voeren?
-- bij olielekkage hoeven de tandwielen niet meer uitgewisseld te worden. Vervanging van de afdichting volstaat, daarbij hoeft de D-riem niet verwijderd te worden.
-- bij reguliere vervanging van de D-riem (240.000 km) kunnen meteen de afdichtingen in de tandwielen vervangen worden.
Het resultaat is een forse kostenbesparing !!
Bij dit alles: dank aan Richard van de firma Eriks voor alle hulp en het ter beschikking stellen van een aantal monsters.
Zonder zijn hulp zou dit niet mogelijk geweest zijn
Groet,
JW