Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker? 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Hoi, ik wil voor mijn Brodit fixed telefoonhouder 12V aftappen van de sigarettenaansteker in de middenconsole, onder de radio. Het ding wil er niet uit zichzelf uit. Ik heb diverse beschrijvingen gelezen om de middenconsole te verwijderen, oa. die van exroosje:
viewtopic.php?f=53&t=3807&start=480

Versnellingspookomhulsel heb ik los. Vervolgens schrijft exroosje:
Citaat:
"Dan bakje onder radio verwijderen en je kunt de hele bovenkant van de middenconsole tussen de stoelen opwippen"

Hoe moet dit? Het bakje onder de radio zit vastgeschroefd aan de middenconsole. Om dit bakje los te schroeven moet eerst de hele middenconsole los. Maar de middenconsole gaat kennelijk pas los als eerst het bakje los is... Zie foto, de 2 schroeven voor het bakje zijn alleen van onderen te benaderen, en dan nog is er bijzonder weinig ruimte. Tja.... Ik zit vast, net als het bakje en middenconsole! ;)

Wie kan dit raadsel oplossen?

Gr.
Jooster.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


03 aug 2013 17:37
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
En hier de schroeven op de tekening aangegeven. Alleen van onderen te benaderen.
Lijkt er haast op dat de hele bovenkant van de console (B in de tekening) er in 1x af zou moeten kunnen. Ik heb het geprobeerd, maar dit lijkt niet zomaar te kunnen zonder de boel te beschadigen.

Gr.
Jooster.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


03 aug 2013 18:55
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Moet je niet net als bij de fase 1 de midden consule los hale dor ook de schroeven achter eeg te halen op de tekening de nummers 72? Zodat je makkelijker bij de andere schroeven kunt.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


03 aug 2013 21:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Dat staat toch ook zo in de tekening? 8 + B = 5...


03 aug 2013 21:28
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Het apart losmaken van de asbak 8 komt van anderen op dit forum, die dit al eens gedaan hebben. Vandaar mijn verwarring. En inderdaad, zo te zien zou je paneel B inclusief asbak 8 in 1x omhoog moeten kunnen trekken zonder schroeven los te maken. Probleem hiermee is dat ik die procedure nog niet ben tegengekomen op dit forum. En het lijkt lastig zonder te beschadigen. Ik zoek de bevestiging van de juiste procedure.


03 aug 2013 21:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Als ik op jouw foto kijk zie ik dat je 8 +B er reeds af hebt en je nu dus bij de schroeven moet kunnen komen.
Je moet dus nu de knop van je versnellingshefboom er af halen en de rest volgens de tekening demonteren alles dus met beleid uiteraard.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


03 aug 2013 22:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Nee, 17 is eraf, 8+B zitten er nog.


03 aug 2013 22:57
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
8+B zitten er inderdaad nog. De schroeven van asbak 8 zijn alleen van binnenuit en van onderen te bedienen. Onmogelijk uiteraard. Doet vermoeden dat als paneel B los komt, asbak 8 automatisch meegaat. Hoe krijg ik paneel B los...


03 aug 2013 23:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Als ik procedure C5FG0119P0 Verwijderen - Aanbrengen : Middenconsole C5-X7 bekijk moet je inderdaad de hele middenconsole verwijderen.
Misschien kun je er ook bij door alleen de radio en/of de bediening van de verwarming weg te halen.

Desgewenst kan ik je die procedure sturen, geef dan even je E-mail adres via een PB. Dan gaat hij naar je onderweg als PDF.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 aug 2013 23:56
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Dank voor de hulp, is allemaal gelukt. Onderstaande beschrijving betreft de Exclusive uitvoering uit 2012 met automaat en NG4 mediasysteem. De NG4 maakte het op 1 punt wat lastiger. Bij andere radio’s, versnelling of bouwjaar kan het anders zitten als hieronder beschreven. Je zou denken dat het eruit halen van de sigarettenaansteker de makkelijkste manier zou zijn om 12V af te tappen. Maar die kan er niet uit. En de asbak waar hij inzit ook niet. Dus moet het hele paneel waar de asbak met sigarettenaansteker in zit verwijderd worden. Hier lees je hoe.


Vooraf
Doe het veilig en zo makkelijk mogelijk.

    1. Maak de pluspool van de accu los.
    2. Neem voor de begripsvorming het schema van de console door.

Afbeelding


Kleine paneel rond versnellingspook verwijderen

    1. Start met het losmaken van het paneel direct rondom de versnellingspook. Deze zit rondom vast met nokjes. De nokjes kunnen met een brede schroevendraaier en plamuurmes rondom los gewipt worden. Als je het plamuurmes achter de schroevendraaier houdt, voorkom je beschadigingen door de schroevendraaier.
    2. Als het paneel rondom los is, trek dan de versnellingspook met paneel en al omhoog. De versnellingspook zit gemonteerd op een metalen stang, en zit niet vast met schroeven. Doe het wel beheerst zodat je niet ineens met veel kracht omhoog schiet als de pook los komt. De onderkant van het paneel zit namelijk vast aan een kabelboom (voor de knoppen van de versnellingsbak).
    3. Maak de stekker van de kabelboom los van het kleine paneel.

Als het kleine paneel verwijderd is ziet het er zo uit.

Afbeelding


Asbak niet verwijderen
Elders op het forum is aangegeven dat nu de asbak verwijderd moet worden door de schroeven (rode pijlen) los te maken. Dit is bij deze uitvoering niet nodig. En het kan ook niet want de schroeven zijn uitsluitend van onderen te bedienen en daar kom je niet bij.

Afbeelding


Zijkant en achterkant grote paneel losmaken
Maak nu het grote paneel van de midden console los aan de linker en rechter zijde, en aan de achterkant. Wederom met een grote schroevendraaier en plamuurmes of iets dergelijks om beschadigingen te voorkomen. Laat de voorkant nog even zitten, want die krijg je niet zomaar los en dat is een probleem apart. Leg iets onder het paneel dat deze niet terugvalt en de nokjes weer vast klikken.

Afbeelding


Voorkant grote paneel losmaken
De voorkant losmaken is een probleem, in elk geval als je een NG4 hebt. De voorkant van het paneel zit met 2 nokjes vast, en die zitten ieder verankerd in een gat in een plastic strip die daar onder het paneel door loopt. De enige manier om deze 2 nokjes los te maken is door het paneel aan de voorkant omhoog te trekken. Dit lukt niet omdat de NG4 daarboven zit. Die is alleen te verwijderen met speciaal gereedschap. In de foto hieronder zie je één van de nokjes vergroot aangegeven. De enige manier om het grote paneel te verwijderen is door deze naar achteren te trekken ipv omhoog. Hiertoe moeten bij beide nokjes de gaten waarin deze vast zitten geopend worden, door het met het rode kruis gemarkeerde stukje plastic te verwijderen. Dit klinkt erger dan dat het in werkelijkheid is. Het heeft namelijk geen gevolgen voor de stevigheid als het paneel later weer wordt vastgezet. En het is achteraf ook niet zichtbaar, omdat het paneel er later weer overheen gaat.

Afbeelding

    1. Plak de bovenkant van het asbakklepje ruim af met duct tape oid. Dit voorkomt krassen.
    2. Open de asbakklep.
    3. Steek beide gaten door met een scherp voorwerp, bv een hele kleine beitel of een kleine geslepen schroevendraaier. Steek hiertoe het gereedschap tussen de bovenkant van de asbakklep, en de onderkant van het paneel. Het plastic breken gaat niet, het is erg taai plastic dat ver meebuigt.
    4. Trek het paneel naar achteren zodra beide gaten zijn doorgestoken.
    5. Maak de unit met de knoppen van de vering en elektrische handrem los van het paneel.
    6. Maak de stekker van de sigarettenaansteker los.
    7. Leg het grote paneel apart.

Als je klaar bent ziet het er zo uit. Duidelijk is te zien dat beide gaten nu geopend zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie ondersteboven je het grote paneel en beide nokjes, gezien vanaf de voorkant.

Afbeelding


Aftappen 12V sigarettenaansteker
Ook is duidelijk zichtbaar waarom de sigarettenaansteker niet verwijderd kan worden. Hij zit aan de binnekant vast met een nokje, en bovendien zit er aan de zijkant een lampje op gemonteerd (blauw). Past nooit door het gat aan de voorkant.

Afbeelding

De sigarettenaansteker krijgt stroom via deze stekker. Deze heb ik afgetapt.

    1. Open de stekker.
    2. Steek de 2 draden (van in mijn geval een telefoonlader) achter in de steker bij de rode en geelgroene draden.
    3. Veranker beide draden binnen de gele cirkels.
    4. Borg beide nieuwe draden ieder afzonderlijk met een kleine tie wrap aan de rode en geelgroene draden. Gaat nooit meer uit zichzelf los.
    5. Als je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten, sluit dan de accu weer aan en test of er 12V staat op de draden die je zojuist hebt aangesloten. En niet onbelangrijk, of alle andere functies in de auto het nog doen, oa. de sigarettenaansteker zelf! En natuurlijk of je niks hoort sissen of rook ziet…
    6. Sluit de stekker.

Afbeelding

Als alles nog werkt ben je klaar met aftappen. In mijn geval gebruikte ik de 12V voor de Brodit fixed houder, dus ik heb ik de Brodit laadunit vastgezet in de ruimte onder het grote paneel. Ruimte zat, en met een slimmere indeling zou er plek zat zijn geweest voor de door velen gemiste bekerhouder. Ik heb de draad naar de telefoonhouder doorgetrokken naar linksboven onder het stuur. Hierna kan de boel weer dicht.


Terugplaatsten
Gaat lekker makkelijk.

    1. Duw de stekker achter in de sigarettenaansteker.
    2. Plaats de unit met knoppen voor de vering en handrem in het grote paneel.
    3. Plaats het grote paneel terug, te beginnen met de voorkant onder de radio, en vervolgens rondom vast klikken.
    4. Plaats de versnellingspook weer over de metalen stang.
    5. Maak de stekker voor de knoppen van de versnelling vast.
    6. Plaats het kleine paneel terug, en klik deze rondom vast.


Telefoonhouder
De beugel voor de telefoonhouder heb ik gemaakt uit een verbindingsstuk van een bakgoot (regengoot), merk Martens. Bij de Gamma voor ruim €5,-. De dikte komt namelijk exact overeen met de ruimte tussen de bovenkant van de NG4 unit, en het dashboard. Het is erg sterk, en toch makkelijk bewerkbaar. En de hoek is ook perfect. En je kunt het gebruiken voor ieder merk telefoonhouder.

Afbeelding

Half uurtje met de Dremel en een vijl, en je bent klaar. Ik heb de voet van de Brodit houder er op geschroefd (voorboren!), en de laatste millimeters van de beugel bijgevijld en geschuurd zodat deze exact aansluit met de voet van de Brodit houder. Het is zo een exacte match. Mooi maken heb ik gedaan met zwarte plastidip, maar met zwarte verf voor kunststof zal het ook gaan. Plastidip past qua kleur en glans goed bij het dashboard. Bij het plaatsen komt er geen schroef of lijm aan te pas, uitsluitend klemmen! Zie hier op z’n kop de beugel en voet. Op de voorkant komt de houder, de achterkant gaat in het dashboard.

Afbeelding

Eenmaal geplaatst ziet het er zo uit. Positie afgestemd dat de telefoon perfect afleesbaar is, goed te bedienen. Kan het ingebouwde scherm nog volledig zien (al blijkt dat niet helemaal uit de foto). En als ik de houder een kwartslag draai, valt hij precies onder het ingebouwde scherm en de displays voor de temperatuur.

Afbeelding

En geen draad te bekennen uit welke hoek dan ook. En daar was het me allemaal om te doen!

Afbeelding

Mocht iemand nog gaan klussen, veel plezier!

Gr.
Jooster.


09 aug 2013 21:02
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
:smt038 :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


10 aug 2013 11:04
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 04:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Mooie beschrijving, daar heb je wat aan als Ph3 rijder.

(is blij dat bij de Xantia de asbak er separaat uitkan).

Adri

_________________
Afbeelding


10 aug 2013 11:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 16 jul 2012 19:50
Berichten: 362
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Mooie beschrijving inderdaad! Kan de aanstekeraansluiting niet uit elkaar door een klein torxschroefje los te draaien in het gat, zeg maar midden op de pluspool? Of zit daar geen torxje zoals dat bij oudere modellen nog wel het geval was?


10 aug 2013 12:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 nov 2013 16:27
Berichten: 45
Woonplaats: Baarn
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Ik heb een handgeschakelde bak met een handrem er naast.
De rechterkan en de achterkant krijg ik makkelijk open met deze beschrijving. De linkerkant echter niet. Daar lijkt de zilverkleurige afdekking vast te zitten onder de zijkant, waar de handrem zit.

Weet iemand hoe ik die kant open maak ?


26 jan 2014 17:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 137
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe 12V aftappen van sigarettenaansteker?
Bedankt voor de mooie handleiding. :smt038
Ik ga er zeker gebruik van maken om een voedingsdraadje naar het dashboardkastje aan de rechterkant te leggen.


03 okt 2016 22:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.