Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

C5 Aircross vanaf 2018
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=93&t=20458
Pagina 13 van 22

Auteur:  edon [ 04 maart 2019 21:26 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

@jantje1948 "Vandaar dat het handig is te weten dat een tegenligger op de middelste strook aan het inhalen is."

Hoe maak je dan onderscheid met iemand die links zal inslaan?? e.g. achterkomer die ook wil inhalen!
andere kleur pinkers misschien?

Auteur:  JW-C5 [ 04 maart 2019 22:37 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

In Frankrijk had je enkelbaanswegen, met een derde strook, die waren er vroeger ook in ons land.
Ik herinner me er daar eentje van tussen Tilburg en Breda, maar ook de toenmalige hoofdweg tussen A'foort en Utrecht was zo uitgelegd.

Op die middelste van de drie stroken kon je dan iemand inhalen, maar dat moet niet op hetzelfde moment ook iemand willen doen die van de andere kant kwam :shock:
Vandaar die pinker naar links, dan kon een potentiële tegemoetkomer zien dat er al iemand op die middelste strook reed, dat scheelt wat "schade".

De laatste jaren heb ik dat soort wegen niet meer gezien in Frankrijk, ik weet dus niet of ze ook daar nog wel bestaan.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 04 maart 2019 22:41 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Zweden zit er vol mee. Maar wel met duidelijke belijning. Zodat na een bepaalde afstand de middelste baan voor de tegemoet komend verkeer is.

Auteur:  JW-C5 [ 04 maart 2019 22:45 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Zó ken ik het ook in Zuid-Duitsland en tegenwoordig ook in Frankrijk op veel plekken.
Maar daarmee loop je, als je je houdt aan die belijning en verdrijvingsvlakken, niet het risico op een frontale crash, zoals je dat wel had in Frankrijk waar die belijning er niet was.
En dat waren gruwelijke ongelukken :cry:

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 04 maart 2019 23:14 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Midden door Luxemburg loopt er nog zo'n weg, driebaans. Wel met verdrijvingsvlakken tegenwoordig.

Auteur:  R1200C [ 05 maart 2019 10:04 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

En dan zijn er nog mensen die vinden dat ze overdag prima zonder licht kunnen rijden. Moet je je eens voorstellen hoe duidelijk je een tegenligger dan kunt zien....

Auteur:  luczwolle [ 08 maart 2019 14:14 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Mijn C5 aircross is binnen, tenminste bij de dealer. Ik moet nog een paar maandjes wachten totdat het privatelease contract van mijn 3008 is afgelopen maar wellicht is PSA finance aardig en mag ik hem eerder rijden. Het is een hele vette bak geworden en kan niet wachten totdat ik hem mag rijden. Gelukkig is hij al binnen want hoorde dat de levertijden zijn opgelopen tot 6 maanden, en de lease prijs is met 50 euro gestegen. Dus mij hoor je verder niet klagen :lol:

Afbeelding

Auteur:  willy4 [ 08 maart 2019 18:47 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

https://www.citroen.nl/auto/personenaut ... n=20190308

Auteur:  BJG [ 08 maart 2019 20:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Mooie dikke wagen!

Auteur:  R1200C [ 08 maart 2019 21:26 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Dus je auto staat de komende maanden stof te happen op een buitenterrein? Zonde!

Auteur:  Henk2304 [ 18 maart 2019 14:08 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

BJG schreef:
Wat betreft de hill start assistent :
Heeft de auto niet en instelling die auto hold heet?
Dat is meer dan hill start. En is de tendens bij moderne auto's.

In de inhoudsopgave van het instructieboekje wordt gesproken over "Hill-Holder ~ Hill Start Assist", in de feitelijke tekst alleen over Hill start assist. Ik heb inmiddels ontdekt dat die 't wel doet.

Auteur:  Henk2304 [ 18 maart 2019 14:15 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Henk2304 schreef:
Wat opvalt is dat de supervergrendling 't niet doet (niet met de sleutel maar ook niet "keyless"), terwijl ik toch de meest complete (Shine) uitvoering heb. Ook in de optielijst staat niet iets wat op supervergrendeling lijkt en in het instructieboek wordt het wel uitgebreid besproken.
Supervergrendling lijkt er in Nederland niet meer op te zitten. I.i.g. bij mij niet, ook al wordt het wel gemeld in het instructieboekje. Ook een paar andere (Shine) modellen, die de dealer gechecked heeft, hebben 't niet. Hoe zit dat bij de andere Aircross-rijders?

Auteur:  Menno [ 18 maart 2019 14:21 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Bij andere modellen is supervergrendeling enkel icm alarm ,...
Heeft de Aircross dat ?

Auteur:  Henk2304 [ 19 maart 2019 09:45 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Ja zeker, die van mij i.i.g. wel. Dit is wat je volgens het instructieboekje (p49) moet doen om het alarm te activeren: "Vergrendel de auto of schakel de supervergrendeling in". Het alarm werkt dus ook zonder supervergrendeling.

Ik heb een PhII en twee PhIII's gehad en nog weer daarvoor enkele Opel Vectra's, allemaal met supervergrendeling. Dat het er nu niet meer op zit valt me een beetje tegen, temeer omdat het - zoals ik al vermeldde - wel gewoon in het instructieboekje staat. Ook in de prijslijst is niet een dergelijke optie bestelbaar én ik heb de Shine-uitvoering.

Auteur:  ciclista [ 07 jun 2019 22:30 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Wat praktijkervaring met de C5AC.In dit geval een 180 HDi eat8.
Ik heb de auto sinds 1 maart in gebruik en er staan nu 7500 km op. Om de bescheiden km stand te verklaren: een week na de aflevering kwam mijn werkgever met een auto op de proppen uit de eigen vloot die beschikbaar kwam. Sinds die tijd rijdt ik het woon werk verkeer daarmee, al snel een 800 km per week. Geheel zonder kosten, dus dan is het wel wat makkelijker om de C5 te laten staan. Mijn C5AC is een showroommodel, dus ik heb zelf niet kunnen kiezen uit mogelijke opties. Er zit van alles op wat ik niet hoef, maar er missen ook wel een paar zaken, die in de C5 tourer wel zaten.

Net 2 weken met de C5AC naar Italie geweest, Ligurie om wat preciezer te zijn, zo’n 3500 km met wat meer variatie dan dagelijks file verkeer. En dus ook veel meer de auto leren kennen.

Om maar met het comfort te beginnen:
De stoelen zijn een belangrijk deel van het comfort, de speciale kussens doen wat ze beloven.Iedereen die nieuw in de auto stapt heeft dat ook als eerste commentaar. Ik dacht even dat ik de knikbare leuning van de C5 zou missen, maar tot nu toe niet. Ik heb geen electrisch verstelbare stoelen. Zou ook niet op mijn verlanglijstje staan. Bij de proefrit met zowel de elektrische als de handmatig verstelbare kennis gemaakt. De handmatige kunnen iets lager, was mijn indruk en bij mij staan ze ook in de laagste stand.

De vering is uiterst soepel, wat op de vele erg slechte wegen in Italie goed te merken was. Puur hydropneumatisch was nog wel beter, maar het komt erg dichtbij. Nadeel is dat de auto niet het gevoel geeft als een blok op de weg te liggen, weinig feedback heet dat in autojournalisten jargon. Ik kan er prima mee leven.
Laatste belangrijke comfort factor is wat mij betreft geluid. Het is wel een stille auto, geen windgeruis rond de spiegels, motor netjes op de achtergrond, maar wel wat meer bandenafrol geluiden dan in de oude C5. De minder kilos moeten ergens vandaan komen, kennelijk wat minder isolatie in de wielkasten.

Samenvattend voor comfort: gewoon erg goed. Zowel de heen als de terugweg naar en van Italie in 1 dag gereden. Het zou overdreven zijn om te zeggen dat je net zo fris weer uitstapt na een dag, maar ik was zeker niet gesloopt.

De uitrusting van de auto draagt natuurlijk ook bij aan het comfort. Opvallende aanwezige is de adaptive cruise control. Die werkt na even wennen erg prettig. Remt beter dan jezelf kan. Het wennen zit erin dat je soms zelf een beetje gas moet bijgeven om de afstand tot de voorganger wat te verkleinen. Komt ook wat laat op gang als je voorligger weer weg is, dan is zelf even gas geven wel handig, maar het hoeft niet.

Verder heb ik achter en voor cameras, wat met achteruitrijden erg fijn is, het zicht is niet geweldig. Ook de camera aan de voorkant, went snel. Die is even aan als je van achteruit, weer voorruit gaat rijden, zou soms wel iets langer aan mogen blijven. Haarspeldbochten langs een afgrond worden opeens beter inzichtelijk. Het zou zelfs wel prettig zijn als je de camera aan de voorkant even handmatig kan bedienen. Maar ook op een krappe parkeerplaats werken de cameras erg fijn.
De dashcam heb ik nog helemaal niet gebruikt.
De lane keeping is een punt van discussie. Deze is erg nadrukkelijk aanwezig, even van rijbaan wisselen zonder richting aangeven wordt niet gewaardeerd. Ik gebruik de lane keeping heel soms actief, laat de auto maar even zelf de lijnen volgen, maar meestal laat ik het alleen correctief werken. Ik zou het niet missen, de ACC wel.
De stembediening werkt heel aardig, alleen voor de navigatie werkt deze alleen in het land waar je bent. Eerst handmatig de landenkeuze doen. Ook voor de kachel en telefoon werkt het beter dan verwacht.

De 180 pk motor is voor NL gebruik zonder aanhanger overbemeten. De auto is wel behoorlijk snel als je dat zou willen. In Ligurie hadden we regelmatig zeer steile bergweggetjes, dan is deze motor echt een genoegen, zeker in combinatie met de 8 traps automaat. Het verbruik valt tot nu toe flink tegen, met moeite 1:14 (7liter/100 km). Met de zwaardere C5 met 160 pk kwam ik makkelijk aan 5.8/100. In combinatie met de vrij kleine tank (53 liter vs 70 liter) en het verbruik, levert een teleurstellende actieradius op van rond de 700 km. De kleinere tank is te verklaren, omdat er ook 17 liter ad blue meegaat. Alle voorgaande diesels haalden makkelijk 1000 km uit een volle tank. Naar Italie dus een extra tankstop.

De EAT8 automaat is een grote attractie van de auto. Deze schakelt in NL al erg goed, in de bergen is het een veel betere automaat dan alles waar ik mee heb gereden. De meeste automaten zijn niet erg goed in terugschakelen, deze dus wel. Steil naar beneden wordt er prima teruggeschakeld , even remmen voor de haarspeldbocht en hij gaat nog een versnelling terug. Ik dacht dat ik in de bergen de manuele stand veel zou gebruiken, maar helemaal niet dus. Uiteraard wel even geprobeerd, maar het voegt nauwelijks iets toe. De B&B waar we zaten (beide) hadden een smal karrenspoor van enkele kilometers omhoog, meestal helemaal in zn 2, met op enkele punten een haarspeldbocht die in zn 1 moest. Soms gebruikte ik de flipper achter het stuur daar voor, meestal snapte de bak het zelf ook. Al met al een indrukwekkend stuk techniek. Met het raam open, hoor je de bak wel als deze schakelt als je 18 % omhoog gaat. Daar had ik dan wel een dashcam filmpje van willen maken. De op dit showroommodel aanwezige grip control knop is bij mij nog helemaal onaangeroerd. Ik snap het nut niet.

Groot kritiek punt hier op het forum is de ruimte op de achterbank. Ik snap het , maar we zijn met zn 2en en gebruiken de achterbank maar zelden. Op vakantie met toch de nodige bagage vond ik de verschuifbare achterbank dan wel weer erg handig, helemaal naar voren met die bank, en je hebt aardig wat meer liters, zonder te moeten opklappen. Bij de vorige C5 haalde ik meestal de zitting van de achterbank uit de auto op vakantie, scheelde veel. Ik moet nog eens onderzoeken of de achterstoelen er makkelijk uit kunnen, want de laadvloer is erg hoog, De kofferbak is wel lekker vierkant. Ook het vak onder de vloer vind ik top, veel klein spul wat je altijd wel meesleept, past daar lekker uit het zicht onder, zelfs met het reservewiel dat er bij mij in zit. Onhandig is dat je de vloerplank niet even kan vastzetten als je iets onderuit de bak wil halen. Moet ik nog eens een handig haakje of koordje voor verzinnen. De elektrische achterklep vond ik in de C5 tourer al niks, ook bij deze voegt het weinig toe, traag eigenwijs ding. Maar ja, hij zat er op bij dit showroommodel.

De racefiets meenemen gaat met opgeklapte achterbank ook prima. Het neerklappen van de achterbank gaat per stoel met een klein textiele lusje. Beetje omslachtig omdat het 3 delen zijn, en ook bij het weer omhoog zetten moet je het lusje weer bedienen. Beetje knullig. De hoedenplank is in 2 delen, er is weinig moeite gedaan om iets te bedenken dat die iets handiger op te bergen zijn. Zouden eigenlijk ook onder de vloer moeten passen. De C5 tourer is qua bagageruimte wel veel groter dan de C5AC, De auto is ook 35 cm korter en dat merk je wel.
Laatste handige van de C5AC is dat deze wat meer aflegvakjes in het interieur heeft dan de C5tourer. Vooral het enorme vak onder de armsteun is geweldig. Er past een hele 1,5 liter waterfles in, die ook nog eens prima gekoeld wordt. Veel moderne autos hebben een handig zonnebril vakje ergens bij de binnenspiegel, dat heeft deze dan weer niet.

Ik weet niet of ik een conclusie moet trekken na 1 vakantie rit, maar ik ben al met al erg positief, behalve over het brandstofverbruik.

En o ja, Ligurie is een prima streek voor een week of meer vakantie. Strand en bergen beide binnen handbereik, mooie steden. Langs de kust is het vaak wel druk, parkeren lukt toch meestal heel goed. Ter afwisseling van het lekkere eten, veel in de bergen gewandeld. Volgende keer weer een mountainbike mee.

Pagina 13 van 22 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/