Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

C5 Aircross vanaf 2018
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=93&t=20458
Pagina 2 van 22

Auteur:  Roman [ 01 nov 2018 13:35 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Ben ik deels met je eens.
Mijn huidige crv heeft wel 4wd en mijn vorige niet.
En hoewel deze pas inwerking treedt als de auto het nodig vindt, merk ik wel het verschil.
Bij de 2wd had ik vaker last van wielspin op nat wegdek, en bij deze is dat totaal niet het geval.
Zal ook aan de banden liggen, de vorige had goodyear en deze heeft michelin.
Maar al met al merk ik toch wel de meerwaarde van de 4wd op deze auto.

Zal er ook mee te maken hebben dat deze oorspronkelijk als 4 wd ontworpen iis en later een 2 wd van gemaakt is.


En wat betreft de prijs, ik heb hem in belgie eens uitgeteld en dan zat ik toch dik in de 40000€
En dan heb je toch al veel keuze hier.

Auteur:  c5jan [ 01 nov 2018 13:56 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

R1200C schreef:
Zolang een auto niet van de verharde weg af gaat is 4x4 nergens voor nodig. Ja, het heeft voordelen maar die benut je zo zelden.

Met dat argument overtuig je me niet echt. Ik kan met deze redenering ook ABS en ESP, zelfs airbags en autogordels wegredeneren, terwijl iedereen snapt dat dat nut heeft.

Onder wat minder optimale rijcondities on-road kan je er wel degelijk voordelen bij hebben.

Auteur:  JW-C5 [ 01 nov 2018 14:05 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Ongetwijfeld.
Maar als je er de voordelen van opnoemt, geef dan ook de andere kant, de nadelen.
Die zijn er zeker ook, zoals dat het kostenverhogend werkt bij de aanschaf, en voorts dat het een hoger brandstof verbruik geeft.

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 01 nov 2018 14:08 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

En gewicht niet te vergeten. Met als bijkomend gevolg een hoger verbruik inderdaad.

Maar het is mij niet begonnen om mensen te overtuigen van mijn gelijk. 4x4 kan wel degelijk nut hebben in extreme omstandigheden (wielspin wordt in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door de rechter voet...) maar dat een SUV "minder waarde" zou hebben als er geen 4x4 op zit vind ik bijzonder. Komt misschien omdat ik op een andere manier van 4x4 gebruik maak, en dan nog moet ik zeggen dat ik zelfs in het terrein prima uit de voeten kan met 2 aangedreven wielen. Onze oude Land Rover heeft geen permanente 4x4 namelijk en komt nog steeds uit kuilen waar mensen met hyper modern spul in vast blijven zitten.

Nou mist die ouwe ook abs, esp, cruise control, parkeersensoren (zowel voor als achter!), brandstofinspuiting, airbags (heeft wel driepuntsgordels als upgrade) en een bult vermogen maar eerlijk gezegd: de Aircross heeft ook geen autopilot en dat is nou een van de dingen die een moderne auto standaard zou moeten hebben want de grootste oorzaak van ongelukkig is en blijft de mens...

Auteur:  Roman [ 01 nov 2018 14:13 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Dan was het in mijn geval de 1 op 10.
Koppel was te veel voor de voorwielen, je hoefde echt niks geks te doen.

En wat die rijhulp middelen betreft, dat is best aardig als iedereen dat heeft.
Mijn wagen is er mee uitgerust en het is leuk.
Houdt afstand met de voorganger, blijft mooi tussen de lijnen...
Maar!!!
Helaas zijn er ook andere mensen op de weg,
Als een auto op het rechter rijvak wat heen en weer beweegt, doordat de bestuurder met andere dingen bezig is, dan remt hij af omdat de auto denkt dat er gazt ingehaald worden.
Chauffeurs die ff voor je invliegen zorgen ervoor dat de auto plots afremt etc.o
Werkt prima, maar vaak irritant omdat er net gebeurd wat je niet wil :lol:


En verbruik, tov mijn handbak 2wd en minder pk verbruikt deze met automaat, 4wd en wat extra pk precies 1 liter diesel,meer per 100km.
Bij mijn rijstijl ;)

Auteur:  R1200C [ 01 nov 2018 14:22 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Roman schreef:
Dan was het in mijn geval de 1 op 10.
Koppel was te veel voor de voorwielen, je hoefde echt niks geks te doen.


En hoe wordt bepaald hoeveel koppel er naar de wielen gaat? :smt017 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar zonder dollen, dat kan natuurlijk ook aan je banden hebben gelegen of iets anders. Had de 2wd overigens andere elektronica dan de 4wd? Daar kan ook het verschil zitten toch?

Even los van deze afdwaling: gaat de Aircross trouwens genoeg vermogen krijgen om met volle belading de Zwitserse Alpen aan te kunnen? Reden dat ik geen 1.8 meer wilde in mijn C5 was dat die op de snelweg daar soms terug viel naar "langzamer dan vrachtwagen"-snelheid...

Auteur:  c5jan [ 01 nov 2018 14:29 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Dingetje met SUV's met veel koppel en 2WD voor is dat de koets zo zwaar en hoog is dat het geheel bij flink optrekken de voorwielen te weinig belast. Ik heb zelf zo'n leaseblik gehad, met 2WD helaas. Zodra het niet droog was buiten kon je normaal optrekken wel vergeten, zoveel invloed had dat. En om nu altijd je ritten zo te plannen dat je alleen heuvelaf accelereert, nah...

Auteur:  ciclista [ 04 nov 2018 18:17 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

vrijdag 9 november 1 dag aanwezig bij de dealer in Bergen op Zoom.

Auteur:  jtbakker [ 04 nov 2018 18:21 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

zijn de trekgewichten bekend?

Auteur:  Roman [ 04 nov 2018 21:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Van li naar rechts

De 1,5 hdi
De 1,2 puurtech
De 1.6 thp, of nu ook puurtech.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 05 nov 2018 18:59 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Geen THP meer. Heet nu allemaal puretech.

Iemand vond hem trouwens duur? Ik ook.

Maar de 3008 kost ook minimaal 30.000 en die gaan als warme broodjes. Al anderhalf jaar. Levertijd is 5 maanden als je geluk hebt 4.

Dus ja, kennelijk is er wel een markt voor.

Auteur:  ciclista [ 05 nov 2018 20:49 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

Apart dat er op de belgische Citroen website al zoveel meer te vinden is. Ook dat er een instapversie is van net geen 23000 euro, met plastic wieldoppen!

Auteur:  Menno [ 05 nov 2018 20:55 ]
Berichttitel:  C5 Aircross vanaf 2018

Nederland is altijd later met introductie , en de prijzen en kortingen in Be sowieso veel vriendelijker ( geen bpm )

Auteur:  H_H [ 06 nov 2018 04:08 ]
Berichttitel:  C5 Aircross vanaf 2018

R1200C schreef:
Zolang een auto niet van de verharde weg af gaat is 4x4 nergens voor nodig. Ja, het heeft voordelen maar die benut je zo zelden.

Overigens staat er dat de hybride wel awd heeft dus als mensen willen dan kan het wel.


Je gaat uit van de Nederlandse markt maar het afzetgebied van psa is vele malen groter dan dat en in al die andere gebieden is een ware 4x4 een geduchte concurrent in dit segment. Dus enige 4x4 kwaliteiten of andere features die niet specifiek NL gerelateerd zijn hebben wel degelijk
Nut.

Auteur:  R1200C [ 06 nov 2018 10:17 ]
Berichttitel:  Re: C5 Aircross vanaf 2018

H_H schreef:
een ware 4x4
:lol: :lol: :lol:

Dat er plekken op de wereld zijn waar 4x4 handig is bestrijd ik niet (doe mij maar een Panda 4x4 in de Italiaanse bergen!), sterker nog, ook in Nederland heeft 4x4 wel degelijk nut en zal het bestuurders nog meer ondersteunen zodat ze zelf nog minder vaardigheden hoeven te hebben en nog minder na hoeven te denken. Maar een "ware" 4x4 komt toch echt zelden in Nederland tot zijn recht en ik durf het wel aan dat het in 95+% van het afzetgebied van PSA geen technische toegevoegde waarde heeft. Ja, er zijn altijd situaties te bedenken waarbij 4x4 de bestuurder werk uit handen neemt. Maar geef mij een SUV met 4x4 en ik laat je zien waar de SUV 4x4 je in de steek zal laten. Mag je hem zelf wassen daarna overigens ;-)

Denk je echt dat als PSA verwacht dat 4x4 in een land een grote toegevoegde (economische!) waarde heeft ze maar twee wielen gaan aandrijven? Nee, die kijken gewoon naar wat zij denken dat gaat verkopen en dat zetten ze op de markt.

Zitten/zaten Citrofielen te wachten op een auto zonder bollen? Nee, maar de leasebak rijders wel. Daar telt bijtelling zwaarder dan comfort, looks, rijeigenschappen etc. En daar kijken de fabrikanten naar want dat is geld in het laatje. Dat geld komt niet van de mensen die hier rond hangen en in een auto van 10+ jaar rijden...

Pagina 2 van 22 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/