Motorstoring door brandstof E10 vs E5
Onlangs terug gekomen van vakantie en in het oosten van Duitsland per ongeluk E5 benzine getankt die flink duurder was dan E95 - E10. Maar goed, de auto moet zowel op E10 al E5 kunnen rijden, sterker nog, ik rij al ca. 40.000 op E10 (= elektra). Of het iets met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar 11 km voor de Nederlandse grens ging het mis. Ik wou een auto inhalen en gaf even flink gas. Op dat moment nog geen probleem, maar direct na het inhalen werden de hulpsystemen uitgeschakeld en werd het "motorsymbool" kort getoond. Daarna ging de snelheid er redelijk snel uit, al hebben we de afslag van ca. 1000 meter nog net gehaald. De auto ging met horten en stoten vooruit, alsof ik over een erg hobbelig wegdek reed. Na een veilige plek te hebben gevonden heb ik de auto uitgeschakeld. Daarna ingeschakeld om de motor te koelen, althans dat was mijn achterliggende gedachte. Niet veel later de auto weer gestart en toen waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Uit schrik wel de snelweg wel vermeden en via provinciale wegen naar huis gereden,
Nu staat de auto bij de Citroen dealer en zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd.
1. updates uitgevoerd (ook verborgen updates) die met een dergelijke storing te maken zou hebben.
2. bougies zijn vervangen
Ze gaven aan wat ik normaal tank (dat is E10) en met regelmaat bij een witten pomp, maar zeker niet altijd. Het advies van de monteur om E5 te tanken.
Echt blij ben ik er niet mee, heb ik een hybride C5 Aircross en nu moet ik voor duurdere E5 (oude Euro 98) kiezen. Het is voor mij nog maar de vraag of de meerprijs opweegt tegen het verminderde verbruik.
Wat is jullie ervaring?
Hier wat informatie gevonden
https://www.inwendige-motorreiniging.nl/e10-benzine.html