Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

c5 op een 2 koloms brug
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=22911
Pagina 1 van 2

Auteur:  erikvh [ 07 apr 2022 16:15 ]
Berichttitel:  c5 op een 2 koloms brug

goedemiddag allen,

vraagje van een nieuwkomer want ik vind geen sluitend antwoord.

Als de c5 moet worden gelift op een 2 koloms brug, of uberhaupt gewoom met een krik.
Wat doe ik dan met de vering? Volledig omhoog of laten staan in rijstand? Of juist omlaag.

Auteur:  willy4 [ 07 apr 2022 16:19 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

dat maakt niet uit , best wel de dop van het tankje doen.

Auteur:  JanSr [ 07 apr 2022 16:21 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Als je hem in de hoogste stand zet hoeft die dop er ook niet af.
Daar komt nog wat bij: Als je hem niet in de hoogste stand zet, komt hij in de laagste stand weer op de grond.
Niet zelden wil de brug er dan niet onder vandaan.

Auteur:  d-super [ 07 apr 2022 22:25 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Dop moet er altijd af!!!!

Auteur:  JanSr [ 08 apr 2022 10:06 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Dat klopt als je de auto niet in de hoogste stand zet. In de hoogste stand staat het veersysteem vast onder de systeemdruk.
Optillen met een brug verandert dat niet.

Als de auto gewoon in de rijstand staat en je tilt hem op, ziet het veersysteem een te hoge positie en zet alle kleppen open, om de auto te laten zakken, maar dat helpt niet, want de auto staat op de brug.
Als je het ding laat zakken, duwen alle vier veercilinders hun volle volume tegelijk naar de tank.
Dat overdrukventiel in de dop is daar niet op berekend en de kans bestaat dat je tank scheurt.
Het LDS systeem werkt namelijk met een tank onder druk, onder meer om alle vuil en condens buiten te houden.

Dat is fundamenteel anders dan bij een LHM systeem, want daar is het retoursysteem drukloos.

Het is echt een aandachtspunt, want de gemiddelde merkloze garage weet dat echt niet.
Zelf kies ik altijd voor de hoogste stand bij optillen of opkrikken. Dan hoeft die dop er niet af.

Auteur:  willy4 [ 08 apr 2022 13:00 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

tot het tankje barst , en dan is het te laat.

Auteur:  JW-C5 [ 08 apr 2022 13:57 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Leg eens uit: hoe kan het tankje barsten als de auto in de hoogste stand gezet is?

Groet,
JW

Auteur:  d-super [ 08 apr 2022 22:37 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

JW-C5 schreef:
Leg eens uit: hoe kan het tankje barsten als de auto in de hoogste stand gezet is?

Groet,
JW




Misschien omdat er teveel druk in ontstaat?
Citroën schrijft het niet voor niets voor.

Auteur:  JW-C5 [ 09 apr 2022 01:06 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

In de instructie wordt niet gesproken over het eerst in de hoogste stand zetten.

Als je dat niet doet voordat je 'm optilt, loop je het risico op barsten door overdruk in het vaatje.
En dat kun je dan alleen vermijden door de dop los te draaien.

Groet,
JW

Auteur:  martslaats [ 09 apr 2022 07:13 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Goedendag luitjes
Ik ga al jaren naar dezelfde garage voor de apk keuring,deze zet hem op de brug omhoog en zet dan een stempel eronder en laat de brug een beetje zakken zodat de wielen vrij hangen,nu is het wel zo dat dan maar twee wielen van de brug zijn,weet niet of dat wat uit maakt.
Maar ze draaien nooit de dop eraf en zetten hem ook niet in de hoogste stand.
Heb op deze manier nog nooit problemen gehad,het betreft een fase 2.
Het is voornamelijk een apk keuringstation en keuren tientallen wagens per dag,en natuurlijk ook vaak de C5
Dus ik vermoed dat er nog nooit iets is gebeurd anders dan deden ze hem wel in de hoogste stand zetten of de dop eraf.
Gr mart

Auteur:  kees05 [ 09 apr 2022 19:18 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Wat is er op tegen, om voor de zekerheid de dop los te draaien?
Ik heb bij m'n 1e C5 de midden bollen achter laten vervangen door iemand die echt wel weet hoe het hoort.
Aan het einde werd de lds gecontroleerd en gezegd, daar moet wel wat bij hoor en ook vervolgens bij gevuld.
later toen ik zelf met de voorzijde de bollen ging doen en de wagen liet zakken met de diagbox had ik de dop alvast los gedraaid, dit was maar goed ook, want de lds vloeistof stroomde eruit.
Ik wil maar zeggen, draai hem gewoon los, ook hier zijn diverse berichten over een gebarsten tank.
Groet,
Kees.

Auteur:  JW-C5 [ 09 apr 2022 20:38 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Het vraagt iets meer werk, de afdekking moet er eerst af. Ook bij een simpele wielenwissel moet dat dan.
Verder niks mis mee, uiteraard ;)

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 apr 2022 23:17 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

Mijn ervaring is, bij een HA3+, altijd de dop losdraaien :!:
Bij HA2 (zonder extra bollen), zoals in mijn ex-C5, nooit gedaan en dat ging altijd goed.
Als je twijfelt, volg de instructies van de fabrikant voor de zekerheid, dan maar een kleine handeling extra ;)

Auteur:  AaronKers [ 10 apr 2022 12:03 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

HA2 is Xantia etc,

HA3 is zonder extrabol
HA3+ is met extra bol

Auteur:  erikvh [ 16 apr 2022 07:34 ]
Berichttitel:  Re: c5 op een 2 koloms brug

bedankt voor de info, in het boekje stond het ook niet echt duidelijk.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/