Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 asje veercilinder ruim van de schokbreker achter 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Beste forumleden en -lezers,

Het is weer een tijd geleden dat ik om hulp verlegen zit.
Afkeur bij Apk en dan weet je het vaak wel.
Het volgende is het geval;
de rubbers (links en rechts) van de schokdemping zijn afgescheurd. De één noemt het een lekzak de ander een stofzak.
De één geeft aan dat er olie in mag zitten en ander vermeld dat als er olie in zit er sprake is van lekkage langs het cilinder en je de ringen gelijk mee moet vervangen.

Nu heb ik hier en daar al het één en ander gelezen en opgenomen.
Splitpen is er uit.
Wiel eraf, achter hoog op 3 krikken gezet en de auto daarna op de laagste stand laten zakken.
Voor mijn gevoel kwam er aardig wat olie uit het rubber toen ik de grote ringklem los maakte.
Vervolgens met een griptang het asje thv het kogel gewricht eruit proberen te tikken.
Niks geholpen maar wel opeens heel veel ruimte in het asje (tussen kogel en "lagerhuis").
Zo erg dat ik twijfel of dit wel normaal is.

Als dit niet normaal is denk ik erover het geheel (waar de veerbol op is geschroefd) los te halen.
Ik krijg namelijk geen grip op het asje dat in de draagarm zit.

Samengevat is de speling normaal en hoe krijg ik het geheel los. Heb een rijdende donorauto waar waarvan de rubbers etc goed van zijn.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 20:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
hier een foto van het probleem.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 20:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Op de punt van de pijl zit circa 1 tot bijna 2 mm speling
Aan de andere uiteinde van de stang voel je ook speling.
Klopt dit wel?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 21:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Moet ik thv van rode pijlen een tang zetten en in de richting van de groene pijl slaan met een hamer.
Of moet het op een andere manier los gemaakt worden?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 21:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
dat gedeelte onder de groene pijl en de richting ervan moet eruit.
die speling is normaal.


16 aug 2019 22:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
een doormeter van ongeveer 10mm en lang een 5 tal mm zit er er ongeveer erin.


16 aug 2019 22:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Bedankt Willy,
Maakte me enorm druk in het hoofd.
Was bang dat ik iets had vernield.
Heb net een bericht hier gevonden dat het helemaal geen afkeurpunt mag zijn voor de APK.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=9509&start=15
Keurmeester wist het ook niet zeker, maar omdat we binnenkort een lange reis maken dacht ik toch maar gewoon vervangen, i.p.v. het met ducktape af te plakken (advies keurmeester ;) goedbedoeld).
Zelf dacht ik een oude binnenband van een fiets te gebruiken en deze met de hoes te verlijmen (lijm voor bandjeplak) Zo is het ook weer dicht.
Vroeger zo ook hoezen van de homokineet voor jaren dicht gekregen.
Blijft echter een punt dat het wel los moet uit de draagarm toch?


Hier een korte qoute van BJG
BJG schreef:
BJG schreef:
Maar het is zeker interessant dat de steekproefcontroleur aangaf dit af te keuren! Ik denk niet dat dit overeind blijft als je in beroep gaat bij afkeur. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel de RDW die de zorgt voor de interpretatie van en controle op de regels. Ik zal het binnenkort eens na vragen of voorgaande het officiële rdw standpunt is.

Zoals beloofd heb ik dit gedaan, maar nooit gepost :oops:
Ik werd er weer aan herinnerd door dit draadje:
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=13023" onclick="window.open(this.href);return false;

De waarheid is dat de meeste steekproefcontroleurs niet goed weten hoe het veersysteem van een C5 werkt.
Na uitleg van de werking van het systeem gaf de Steekproefcontroileur aan dat dit dus (zoals verwacht) geen APK afkeur is. Mogelijk (indien overmatig olieverlies zichtbaar) is het wel een adviespunt op het APK rapport.

Het grappige van dit verhaal is (zoals eerder genoemd in dit draadje) dat de olie die in de lekzak zit nooit in het systeem terug komt, ook al zou de zak dicht zijn.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 22:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Die quote van BJG dateert van 2013.
Intussen zijn de regels aangescherpt, en ik meen me te herinneren dat een (overmatige) lekkage van LDS nu wél een afkeurpunt kan zijn.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 aug 2019 23:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Oh, zou jammer zijn.
Weet wel dat voor nieuwe auto's strengere eisen gelden als het gaat om vloeistoflekkage.
Als een leiding zweet of lekt krijg je voor een dame uit 2003 een aantekening op de APK papieren. Ook als de LDS leiding zweet tot lekt. Recentelijk dit jaar ervaren bij de andere dame.
Maar sta altijd open voor nieuwe info (op welk gebied dan ook, maakt niet uit).
Bedankt i.i.g. voor de reactie JW-C5.

_________________
zeg maar Rob .


16 aug 2019 23:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Ik haal dit asje altijd los met een luchtbeitel.
je hebt al een erg goedkoop setje voor rond de 20 euro en data zit dan een hole beitel bij.
Deze zet je tegen de kraag van de houder(ong halfweg van je groene pijl)
en met een of twee keer ratelen is ie er wel uit

_________________
Zeg maar André


16 aug 2019 23:23
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Goede tip André, heb hier nog een setje liggen onder het stof. Nooit aan gedacht om dat te pakken.

Moet ik nog iets ondersteunen of opkrikken van de ophanging. Heb het wiel er af, op krikken en in de laagste stand gezet (bumper tikt de vloer bijna aan).
De remschijf, naaf, etc. hangt nu maximaal naar beneden.

_________________
zeg maar Rob .


17 aug 2019 06:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: as-je veercilinder ruim van de schokbreker achter
Helaas, krijg het niet los. De ring/lager draait maar het as-je zit muurvast.

Ingespoten met Brunox (dunnere wd40), de hele nacht laten inwerken.
Met een beitel/luchtpistool laten schrikken. komt geen millimeter uit de "draagarm".
Verhit met elektrische verbrander en daarna het as-je met Butaan-gas afgekoeld. Geen effect.

Hoe doen de specialisten/garage dit?

_________________
zeg maar Rob .


17 aug 2019 09:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Wat bedoel je met het asje, in dit verband?
Die lager-ring moet uit de draagarm, daar zit de kogelkop van de stoterstang in gelagerd. De andere zijde van de stoterstang zit tegen de binnenkant van het uiteinde van de veerzuiger.
Zie ook de tekening in dat andere draadje.

Overigens lijkt het er op, kijkend naar jouw foto's, dat de lagering van de stoterstang verroest is, op de foto is hij bruinig van kleur.
Dat kan gebeuren als de stofhoes kapot is, er komt dan water bij die lagering.

Als dat inderdaad het geval is, zou ik overwegen die stoterstang-met-lagerring te vervangen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2019 09:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
met een hamer kun je veel.


17 aug 2019 10:05
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 sep 2017 10:30
Berichten: 259
Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: asje veercilinder ruim van de schokbreker achter
Ja de lager-ring (2) zit los (kun je ronddraaien) op de stift (1).
Op de stoterstang (3) zit de kogel gelast. Is inderdaad wat roestig maar heel lichtelijk.
Ga ik behandelen met RustyGo.
De stoterstang noemde ik het as-je. Hier voel ik aan beide zijden ruimte maar dat is volgens Willy normaal.

De stift (1) zit muurvast in de draagarm. Tussen de lager-ring en de draagarm zit +- 3mm ruimte.
Daar krijg ik nagenoeg niks tussen om kracht uit te oefenen in de richting van de zuiger/veerbol.
Wel kracht maar alleen in de richting van de stift.

Ik ben bang dat ik de lager-ring verbuig of van de stift af sla als ik in het midden van de lager-ring een botte beitel daar op zet en met een hamer in de richting van de veerbol sla.
Of hoef ik daar niet bang voor te zijn?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
zeg maar Rob .


17 aug 2019 11:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.