Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20684
Pagina 5 van 7

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2019 11:24 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

R1200C schreef:
Sic is door Carlsson voor 15mm verlaagd en achter 12mm. Dus het kan wel. Maar niet door andere veerbollen verwacht ik.

………...

Edit: overigens waag ik te betwijfelen of er maar zo kort over is nagedacht: de voorraadbol voor de hydractiefregelaar is bijvoorbeeld ook niet meer "af fabriek" maar vervangen door een achterveerbol. Dus dat doet vermoeden dat ze wel degelijk even na hebben zitten denken.

Geen idee waarom (ruimte misschien?) maar zoiets doe je niet zomaar, natuurlijk kan het noodzakelijk zijn geweest om de vereiste lagere looks te krijgen. Het Carlsson-oog wil(de) ook wat he...


Niet alleen de voorste middenbol is anders (44 ipv 62 bar), ook de achterste hoekbollen zijn anders. Ze hebben wel de zelfde druk als die onder een gewone V6, maar andere kenletters. Dat duidt op andere dempers.

Voorts de opmerking dat alle bollen- en afstelgegevens van de Carlsson in de officiële CitDoc's opgenomen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren als Citroën daar niet achter zou staan.
Bij mijn weten is de Carlsson ook verkocht via het Citroën netwerk. Hij is ook gewoon gepresenteerd via dit CitDoc E1ABBBP0 Presentatie : CITROEN C5 BY CARLSSON
Daarin staat ook vermeld dat de voorste middenbol anders is en dat de overige bollen identiek zijn. Uit de technische gegevens blijkt dat echter toch wat genuanceerder te liggen, zie hierboven.

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 22 jan 2019 12:04 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Die "By Carlsson" zie ik als een extra verdienmodel, op basis van ijdelheid. Met wat aanpassingen in de marge. :citrofiel

Auteur:  Menno [ 22 jan 2019 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Daar ben ik het mee eens , ... ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2019 12:12 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

….en dan door Citroën gehomologeerd.

Daarmee nemen ze ook de volle verantwoordelijkheid voor de rijeigenschappen, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze die niet gecheckt zouden hebben :idea:

Groet,
JW

Auteur:  R1200C [ 22 jan 2019 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ze zijn inderdaad in opdracht van Citroën onder handen genomen en dat maakt het net wat anders dan "even" bollen van een jaar of 10 geleden er onder zetten. Ik kan me zo voorstellen dat er redelijk intensief contact is geweest tussen beide organisaties.

Over "aanpassingen in de marge", ach zullen we maar zeggen dat die marge (wat mij betreft) wel een heerlijk verschil maakt met waar jullie het allemaal mee moeten doen. Aangezien er na al die jaren geen echt prijsverschil meer is zou ik niet snel meer een "standaard" willen...

Auteur:  charlesgroen [ 02 feb 2019 01:59 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Met enige voorzichtigheid en getemperd enthousiasme geef ik graag een update m.b.t. de nieuwe veerkrachtigheid van mijn madame. Inmiddels een paar honderdtal aantal kilometers verder gereden en vooral op de wat langere egale wegen een 90% comfortabel Xantia zweefkussen ervaren. Wat een zaligheid. Echter, bij bepaalde heuveltjes vond ik de C5 aan de achterzijde soms wat te hard neerkomen, iets wat ik met de Xantia gewoonweg niet had, terwijl er nu dus dezelfde veerbollen op de hoeken zitten. Met mijn boerenkool logica redeneerde ik dus dat de midden regulator hulpveerbol aan de achterzijde hier wellicht een bepaalde rol in speelt. Er vanuit gaand dat deze middenbol achter voor een zachtere vering moet kunnen zorgen in verhouding tot de hoekveerbollen achter, heb ik dus voor de 2e maal een paar stoute schoenen aangetrokken en de regulator bol achter laten vervangen voor die van een XM hydractive (XM 50 AR dus 50 bar). Ik heb er wederom geen spijt van. Maar ik moet mijn enthousiasme enigszins temperen en kan niet vaak genoeg benadrukken dat veiligheid voorop staat. M.a.w. don't try this at home, only for very experienced drivers! Zoals ik eerder heb aangegeven ben ik een echte tourer en zeker geen racer. Maar tjongejonge wat een geweldige verandering weer. Dit zal misschien vreemd klinken, maar het kleine beetje meer deining aan de achterzijde is nu drastisch verminderd en het neerkomen na het passeren van bepaalde heuveltjes voelt nu weer helemaal als de Xantia van toen en lijkt soms nog iets zachter. Ik sta er zelf eigenlijk best wel behoorlijk paf van. Ik was er al vanuit gegaan dat mijn boerenkool logica zeer terecht gelogenstraft zou worden. Nog steeds ben ik dus voorzichtig, maar tegelijkertijd zo blij als een klein kind. De wegligging is/blijft ook zeer solide. Aan de voorzijde is er wel nog steeds iets meer deining (vandaar 90% Xantia gevoel), echter om daar op die plek een XM middenbol (70 bar) te plaatsen lijkt me wat gecompliceerd. De uitsparing is daar namelijk precies gemaakt voor een elliptische grijze regulator. Ik wil dan ook in de nabije toekomst en ten laatste deze regulator voor laten vervangen door een regulator van een Phase 3 type X7. Maar zoals ik nu tour is de grijns op mijn gezicht al nagenoeg niet meer weg te krijgen hoor. :D

Auteur:  R1200C [ 02 feb 2019 08:33 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ben wel benieuwd naar wat jou een "experienced driver" maakt ;)

Auteur:  furriegurrie [ 02 feb 2019 10:13 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Ben van mening dat je beter de hoekbollen weer had kunnen aanpassen. Dat was de variabele waar je aan gedraaid hebt maar blijkbaar te ver. Door nog een variabele toe te voegen wordt het allemaal minder voorspelbaar qua gedrag.
Zet nu eens 2 man op de achterbank, kofferbak vol rijdt eens over drempels met redelijke vaart. Slaat de wagen dan niet nog steeds door?

Auteur:  charlesgroen [ 02 feb 2019 10:49 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

R1200C schreef:
Ben wel benieuwd naar wat jou een "experienced driver" maakt ;)
Oops, zo had ik het nog niet gezien of bedoeld. Maar wel grappig! :lol:

Auteur:  boes [ 02 feb 2019 10:57 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

:) Volgens mij ben je niet goed bezig. Mijn mening.
Als je een c5 wil die rijdt als een Xantia is er een betere oplossing: Koop een Xantia.
Ik vind een X ook meer zweefgevoel maar een c5 is gewoon een heel andere (grotere) auto.
De beste methode om het veergenot van een c5 te waarderen is ee tijd rijden in bv een Seat of Ford focus. (fofo is autobiografisch)

Auteur:  c5jan [ 02 feb 2019 11:08 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

:D
Ik vond zelfs een c4 uit 2005 al een goede voorbereiding.
Best straf geveerd met relatief on-frans harde stoelen.

Auteur:  charlesgroen [ 02 feb 2019 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

furriegurrie schreef:
Ben van mening dat je beter de hoekbollen weer had kunnen aanpassen. Dat was de variabele waar je aan gedraaid hebt maar blijkbaar te ver. Door nog een variabele toe te voegen wordt het allemaal minder voorspelbaar qua gedrag. Zet nu eens 2 man op de achterbank, kofferbak vol rijdt eens over drempels met redelijke vaart. Slaat de wagen dan niet nog steeds door?
Ik heb nog geen 2 man (of vrouw) op de achterbank gehad, maar heb dus al wel een aantal malen over een behoorlijk type drempel gereden met een behoorlijke vaart, weliswaar met de toegestane snelheid, maar waar ieder andere type auto toch echt voor moet afremmen. Normaal gesproken hupte de dame dan even fors omhoog van achteren. Dat is nu een beduidend minder forse hup, dat verschil is er dus zeker. Het is echt fenomenaal. Ik heb ook in het geheel niet het idee dat de auto gaat doorslaan. Dat is ook nog niet 1 maal gebeurd. Ik had dit al wel eens ervaren met mijn Xantia in de opboor tijd, maar dus nog niet met de C5. Maar goed, ik moet dus nog testen met wat meer gewicht achter in de auto en die kans ga ik binnenkort krijgen. Wordt zeker vervolgd...

Auteur:  charlesgroen [ 02 feb 2019 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

boes schreef:
:) Volgens mij ben je niet goed bezig. Mijn mening.
Als je een c5 wil die rijdt als een Xantia is er een betere oplossing: Koop een Xantia.
Ik vind een X ook meer zweefgevoel maar een c5 is gewoon een heel andere (grotere) auto.
De beste methode om het veergenot van een c5 te waarderen is ee tijd rijden in bv een Seat of Ford focus. (fofo is autobiografisch)

Ik heb tot nu toe echt geen spijt van mijn beslissing en ben heel erg blij met hoe de C5 nu veert. Toegegeven, ik sta er zelf ook een beetje van te kijken, maar voor mij en in mijn geval werkt het tot nu toe wel. Maar we blijven zeker voorzichtig en vooruitkijkend voortschrijden...

Auteur:  boes [ 02 feb 2019 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Doet me sterk denken aan mensen die het spouwmes en kap van een tafelcirkelzaag halen.
Want zit toch alleen maar in de weg.
Sorry,...beroepsdeformatie.

Auteur:  charlesgroen [ 02 feb 2019 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Xantia Type I veerbollen onder een C5 hydractive III +

Geen punt, ik begrijp het. Ik vind zelf ook dat ik nog wat meer kilometers moet maken en tevens op andere wegdelen voordat ik een wat meer gedegen conclusie kan geven omtrent het weggedrag van de auto en daarmee de algehele veiligheid. Ik heb in ieder geval tot nu toe nog geen onzekerheden daarover. Mocht dat wel gebeuren dan gaat de originele 45 bar bol er weer terug op en maak ik een melding ervan op dit forum.

Pagina 5 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/