Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Hydrauliekpomp klinkt boos
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=20562
Pagina 9 van 10

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 13:36 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Dat onderdeel op het plaatje is een mechanisch stuurcommando. Daarin wordt middels een trosiestaaf met kanaaltjes de bekrachtiging geregeld. Prima voor een mechaisch-hydraulische bekrachtiging.

Aangezien de GEP pas aan gaat als dat nodig is heeft hij wel een trigger nodig. Die kan dan uit het ESP (stuurhoek) vandaan komen.

Auteur:  JW-C5 [ 18 jan 2019 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Begrijp ik het nu goed dat er ook bij de C5 met elektro-hydraulische STB wél die "stuurbekrachtigingsklep" in zit?
Uit de CitDoc's begrijp ik dat de E-H pomp altijd loopt:
Bijlage:
STB Electro.jpg
ook bij stilstand en geen verdraaiing aan het stuurwiel is er al pompwerking.

In dat document staat ook nog:
Citaat:
4. Opbrengst afhankelijk van de buitentemperatuur
De opbrengst van de elektropompgroep neemt toe met de temperatuur om de veranderende viscositeit te compenseren.
De elektropompgroep kent de volgende strategieën :
 Toerentallen bij gemiddelde temperatuur (45 °C) bij alle rij- en draaisnelheden
 Toerentallen bij -10 °C (lager dan de toerentallen bij gemiddelde temperatuur)
 Toerentallen bij +70 °C (hoger dan de toerentallen bij gemiddelde temperatuur)
5. Stuurwielsensor
Op basis van de informatie over de draaisnelheid van het stuur varieert de elektropompgroep de opbrengst van de pomp.
6. Dynamo
De informatie over de draaiende motor wordt van de dynamo via de BSM doorgegeven aan de BSI1.
De informatie over de draaiende motor is een alles-of-niets signaal van 12 V.
Als +APC aanwezig is en de motor draait, start de elektropompgroep.
De elektropompgroep stopt als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan :
 Verdwijnen van +APC
 Informatie stilstaande motor
 Rijsnelheid lager dan 2 km/h


Daaruit maak ik op dat de stuurwielsensor mede de mate van bekrachtiging bepaalt, niet dat hij er alleen verantwoordelijk voor is.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Ik kwam gisteren bij het doorbladeren van de documentatie ook nog iets tegen over een elektroklep die ergens in het vooronder zou zitten, in het sb-circuit.

Die zal dan toch wel dicht staan zolang de sb in rust is?
En anders het stuurcommando wel.
Zou het een hapering aan (de bedrading van) die klep kunnen zijn, er vanuit gaande dat die uberhaupt bestaat en gemonteerd is op mijn musclecar? Lijkt mij gezien de (2) aansluitingen geen besensord ding namelijk.

Auteur:  BJG [ 18 jan 2019 19:27 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

@JW getuige het document heb ik het niet helemaal bij het rechte eind en loopt de GEP blijkbaar wel constant. Ik was in de veronderstelling dat hij zelfs uit ging als het niet nodig was. :oops:

Op zichzelf verandert de diagnose hier niet echt van. Nog steeds moeten de geadviseerde metingen voeding en massa plaatsvinden. De trigger voor het optoeren komt bij de stuurhoeksensor vandaan.
En daar komt nu dus bij: luisteren en voelen of de pomp stationair met snelheid 0 ook draait :smt023
en reageert met optoeren als het stuur wordt bewogen.

Auteur:  c5jan [ 18 jan 2019 21:24 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Via de lexia gemeten ( daar is de spanning op de pomp uit te lezen via gep) stond er netjes 14.nogwat volt op de pomp.
De meetpennen er even direct op zetten is helaas niet mogelijk, daarvoor moet de pomp half uitgebouwd worden. Wie dat bedacht heeft....

Stuurhoek bij parkeren maakte niet uit. Toch was de communicatiestoring het enige wat we enkele keren hebben kunnen uitlezen. Ik heb er enkele plaatjes van, zal ze eerdaags proberen te posten.

Auteur:  c5jan [ 21 jan 2019 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

En daar istie weer.. geen communicatie met GEP mogelijk. Een hele zwik aan opties die neerkomen op bedrading of de pompunit zelf. Spanningen hadden we al gemeten, wat er te meten was aan zekeringen was allemaal ok.

Volgende actie wordt denk ik het openen van de oude pomp en beoordelen of deze inderdaad aan elco-rot lijdt. Is dat het geval dan fix ik m en probeer hem terug te monteren.

Auteur:  BJG [ 22 jan 2019 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Als er geen communicatie mogelijk is kom ik toch weer op een verdachte spanningsvoorziening.

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 11:25 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Ja, en die lijkt dus goed, ook als GEP niet thuis geeft. Ik begin te vrezen dat de nieuwe pomp dezelfde kwaal heeft als de oude.

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

(De verschijnselen zijn namelijk vooralsnog identiek.)

De foutzoeklijst in de lexia geeft overigens deze(lfde) aanwijzingen:
K-lijn (ik neem aan de informatiebus), voeding van de computer van elektropompgroep, accu, zekeringen, contact aan, status van GEP computer, status van de computer van elektropompgroep

Voor controle van de K-lijn moet ik zeker mijn scope opgraven? Ook een project, gezien de zooi in de box waar het ding huist.

Auteur:  BJG [ 22 jan 2019 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

GEP communiceert niet via de K-lijn.
Hij hangt in het C-CAN netwerk.
Dat kun je inderdaad met een scope controleren.

2x dezelfde klacht lijkt mij onwaarschijnlijk (niet onmogelijjk) ik denk nog steeds dat het probleem in de auto zit.

Vragen voor de diagnose:
- Roepen andere modules op het C-CAN ook dat ze de GEP missen (Uxxxx geen communicatie met GEP)?
- Is er geen communicatie mogelijk als de storing er is?
- Treedt de storing ook op als er wel communicatie mogelijk is?
- Is er een goede voeding/massa wanneer geen comm mogelijk is?
- Is er C-CAN signaal op de GEP als er geen communicatie mogelijk is?

Als je deze vragen hebt beantwoord weet je de oorzaak van de storing.

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Ja, goede punten. Het vervelende is dat de connectors op de pomp zodanig zijn weggewerkt dat je eerst de pomp geheel moet losnemen om als laatste stap de stekkers los te trekken.
Dat maakt een meetsessie op de pomp tot een tamelijk uitgebreide klus helaas.
Daarom mijn milde vorm van "throwing parts at the problem": ik maak de oude pomp open, kijk of daarvan de elco's rot zijn, zo ja dan fix ik die en plaats die terug, uiteraard onder toeziend oog van tenminste een paar meetpennen en als ik 'm uitgegraven heb ook mijn scope.
Zien de elco's er nog goed uit dan kan ik in wezen hetzelfde doen (omwisselen en meten), de problemen zijn immers niet verdwenen met het verwisselen van de pomp.

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 14:52 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

BJG schreef:
GEP communiceert niet via de K-lijn.
Hij hangt in het C-CAN netwerk.

NB die wetenschap van de K-lijn komt rechtstreeks uit de lexia.
Dat is volgens jou incorrect?

In het schema fragmentje gaan pootje 1 en 4 van de 9 polige stekker naar de BSI. Ik vermoed dat dat de "levenslijn" met C-CAN signalen voorstelt?

Overigens is pootje 7 een geschakelde plus (die werkt) en idem voor de plus voor de motor zelf (ook geschakeld, 1 van de 2 pennen aan de tweepolige zwarte stekker).

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 15:05 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Overigens is dit het diag scherm waar ik aan refereer:

Auteur:  JW-C5 [ 22 jan 2019 18:24 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Heb je, toen je de vorige pomp losgemaakt hebt, gecheckt of de stekker helemaal in orde is?
Er loopt een behoorlijk dikke stroom over, wat ingebrande contacten als de stekker niet helemaal lekker zit, kan zomaar gebeuren. En dan krijg je zomaar dit soort verschijnselen.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 22 jan 2019 18:48 ]
Berichttitel:  Re: Hydrauliekpomp klinkt boos

Ja, dat zag er als nieuw uit. Geen vuiltje te bekennen, niet op de oude, niet op de nieuwe.
Ze "klikten" ook mooi in zonder gezeur, alle clipjes nog heel etc.
Het kan ook maar op 1 manier.

Daar gaat een schroefkap overheen die vervolgens ingebouwd wordt in de onderkant van het voorfront.

Pagina 9 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/