Auteur |
Bericht |
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Rembooster vervangen
Heb inmiddels een andere rembooster vd sloop gehaald.
Nu komt de uitdaging.......daadwerkelijk vervangen. Ik ben me nu aan inlezen wat er allemaal moet gebeuren.
Al lezend heb nu de volgende vraag
Wat is nu t handigst, de hoofdremcilinder eerst demonteren en daarna de rembooster, of de hoofdremcilinder laten zitten en achteraf losmaken van de rembooster? m.vr.gr PIm
|
07 jun 2018 17:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
de hoofdremcilinder eerst demonteren dan heb je meer plaats , de leidingen van de hoofdremcilinder lopen ook voor rembooster.
wat is er aan de rembooster?
|
07 jun 2018 18:06 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Waarschijnlijk membraam stuk. Rempedaal blijft hard, ook na starten. Vacuumslang los gemaakt, die zuigt wel lucht aan .
|
07 jun 2018 18:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Als je de hoofremcilinder demonteert moet je bij het ontluchten wel een systeemtester gebruiken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 jun 2018 21:52 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
@BJG Bedoel je met een systeemtester bv de Lexia? Las ergens wel over het ontuchten van de ABS module mbv de Lexia
|
07 jun 2018 22:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Correct
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 jun 2018 15:17 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Besloten om de vervanging van de rembooster toch maar uit te besteden.
Omdat ook terugschakelen naar 2 en 1 wat moeizaam gaat, laat ik gelijk de versnellingsbakolie maar vervangen. Met 295xxx km op de teller wellicht geen overbodige luxe. Afspraak staat voor as maandag.
|
13 jun 2018 21:36 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Kies dan voor een speciale olie of toevoeging (geen teflon!!) voor bakken die wat slechter schakelen.
Je zult hem niet weer kennen!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 jun 2018 22:38 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Bedankt voor de tip. Kun je dan ook aangeven welke "speciale" olie hiervoor gebruikt wordt?
|
14 jun 2018 11:57 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
PSA heeft onlangs de olie voor handbakken verbeterd is ipv 75W80 GL5, nu Mobil Gear Oil FE 75W. Ik heb er goede ervaring mee in de 106, een 1e verversing met 75W80 wat ik nog had liggen, maakte weinig verschil, met FE75W een stuk fijner schakelen. Voor zover je het fijn schakelen kan noemen bij een (GTI) MA-bak met schakelstangen. Mobil claimt ook dat FE75W brandstofbesparing oplevert t.o.v. 75W80. https://www.mobil.com/english-gb/passen ... oil-fe-75w(*) fuel economy gain estimated by PSA Peugeot Citroën to 0.45% in MVEG cycle on MC, BE and ML transmissions) vs. Mobil Gear Oil BV 75W-80
|
14 jun 2018 13:07 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Thanks voor de info.
|
15 jun 2018 08:20 |
|
|
pim2108
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2013 22:14 Berichten: 101 Woonplaats: Raamsdonksveer
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Bij het vervangen van de rembooster bleek de oorzaak een lekkende hoofdremcylinder te zijn. De rembooster zat vol remolie. Met verschillende sloperijen in de buurt toch 40 km moeten rijden om 1 exemplaar te kunnen vinden. Deze meteen opgehaald en naar mijn garage gebracht. Aan het eind van de dag hadden we weer een als nieuw remmende dame.
Het vervangen van de bakolie is ook niet verkeerd geweest. Ondanks dat terugschakelen naar 2 nog steeds niet altijd helemaal vloeiend gaat, is er zeer duidelijk verbetering. Was ondanks de tips wel vergeten om speciale bakolie vermelden...( beetje dom)
|
21 jun 2018 11:03 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Rembooster vervangen
Gaat het schakelen naar zijn 2 beter als je een tijdje gereden heb en alles goed warm is ? Heb je de koppelingscylinders al eens doorgespoeld/ontlucht, nippel zit op de (slave) cylinder bij de bak, het systeem haalt zijn vloeistof uit het rempotje, mogelijk is er lucht in dat systeem geslopen. Horror scenario's over de koppeling en bak kun je altijd nog bedenken, wat helaas bij mij ex-Xantia TD het geval was
|
21 jun 2018 22:47 |
|
|
|