Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

rijhoogte sensor: wat voor output ?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=17426
Pagina 1 van 2

Auteur:  trix [ 16 feb 2016 20:07 ]
Berichttitel:  rijhoogte sensor: wat voor output ?

een goedenavond,

graag zou ik willen weten wat de output is van een rijhoogte sensor,
dus is dit b.v. een potmeter die een veranderende weerstand geeft, en zo ja hoe groot is dan die weerstand?
of komt er iets anders uit ? ik had al ergens gelezen dat deze met 2 draadjes was aan gesloten.

alvast bedankt voor de reacties.

Auteur:  Herman [ 16 feb 2016 23:04 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Handig als je eerst dit invult...http://www.c5club.nl/c5forum/ucp.php?i=164
En het is geen potmeter wat ik mij zo herinnert, maar een printplaatje met koper spoortjes die het een naar het ander verbindt.
Ik moet nog ergens een oude hebben liggen.

Auteur:  trix [ 16 feb 2016 23:17 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

dat met die 2 draden klopt toch of niet ? het kan nog zijn dat er een 3e aan de massa ligt, dan heb je eigenlijk 3 draden.
ben dan zeer benieuwd, hoe het werkt, mocht het geen potmeter zijn.

als je eens zo vriendelijk wil zijn om eens te kijken, zou dit zeer waarderen.

Auteur:  Herman [ 16 feb 2016 23:51 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Als ik hem terug vind maak ik er een foto van. :smt023

Auteur:  JW-C5 [ 17 feb 2016 00:13 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Het zijn drie-draads verbindingen met de veercomputer 7715

Uit het schema kan ik niet afleiden hoe de hoogtesensoren 7702 en 7703 werken.

Groet,
JW

Auteur:  Herman [ 17 feb 2016 00:45 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

het veersysteem van Citroën, dit geval gemaks halve even uit van hydractive 3+

De BHI (boite hydraulik intiligent) krijgt van uit de selecteur een nivo door (normaal gesproken de rijstand). Deze gewenste waarde word vergelijkt met de weerstanden van de positie sensoren.

Als deze waarde niet overeenkomt (door de regel staat de kont lager dan de gewenste positie). dan gaat de BHI de pomp aansturen, en het regelventiel van de achteras omhoog zetten openen. Nu zal het LDS naar de achteras gaan en de as komt op de gewenste waarde.

Tijdens het rijden zal de BHI icm de ABS/ESP ECU en de gierhoek sensor de auto rechthouden tov de dragende delen. door de versnelling van de veercilinders te meten kan de BHI de druk verhogen of verlagen om de auto zo recht te houden.
ECU = een electronice regeleenheid
ABS Anti Blokeer systeem
ESP Electronisch Stabalisatie programma
Gierhoek=de kanteling van de auto

Afbeelding
De sensor is een inductieve sensor en geen slijtage onderdelen in.
Er zal 12v opstaan en komt 0,5 tot 5v uit.

Auteur:  BJG [ 17 feb 2016 14:43 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Citaat:
De sensor is een inductieve sensor en geen slijtage onderdelen in.
Er zal 12v opstaan en komt 0,5 tot 5v uit.

Kleine aanpassing:
De sensor is een hall-sensor (3 draads) wordt gevoed met 5V
Het uitgangssignaal ligt globaal tussen 0,5 en 4,5 V, in de rijstand net iets boven de 2V
De laagste stand rond de 1,2 en in de hoogste stand rond 3,9V

Auteur:  JW-C5 [ 17 feb 2016 14:48 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Is die sensor inderdaad inductief?

Als dat zo is, dan moet hij met wisselspanning werken.
Op welke frequentie gaat dat dan?

Groet,
JW

Edit: ik zie nu dat je geschreven hebt dat het geen inductieve maar een Hall-sensor is.
Die heeft uiteraard geen wisselspanning nodig ;)

Auteur:  BJG [ 17 feb 2016 14:56 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Hall,
zie mijn posting ;)
ge-edit terwijl jij deze reactie plaatste denk ik

Auteur:  JW-C5 [ 17 feb 2016 15:10 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Zo snel gaat dat op dit forum.
Terwijl jij je laatste posting schreef zat ik mijn vorige al te editen ;)

Hoe het ook zij, met een Hall-sensor heb je geen wisselspanning nodig.
Maar een nadeel van zo'n sensor is wel dat hij nogal gevoelig is voor elektromagnetische storingen van buitenaf. Of het moet al zijn dat deze heel zorgvuldig "ingepakt" is, met een µ-metalen omhulling oid.

Groet,
JW

Auteur:  trix [ 17 feb 2016 20:27 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

zo, hier word snel en accuraat gereageerd, super :smt038 .

ik zal vertellen waar ik dat voor wil weten, ik ben voor een ander een lowrider aan het bouwen. een chervolet impala cabriolet uit 1965. bij een lowrider word de orginele vering (spiraal) en de schokbrekers verwijderd. hiervoor in de plaats komt een hydrauliek cilinder met 1 aansluiting. deze kan je uitsturen met een hydrauliekpomp, auto komt omhoog, als de pomp stopt blijft de auto op hoogte omdat de olie niet terug kan stromen vanwege een terugslagklep. zakken doe je door de olie terug te laten vloeien met een dumpklep (olie gaat terug in tank). de vering word verzorgt door veerbollen met een druk van 24 bar (voor) en 22 bar (achter).
heeft nog al wat weg van een citroen (sorry kan de 2 puntjes niet vinden :) ).
op deze manier kan je de gewenste rijhoogte aan passen, en bij parkeren b.v. naar de onderste stand, oogt natuurlijk prachtig bij zo'n auto. ook zou je hem kunnen laten dansen zoals je wel eens ziet in die videoclips, dat is bij deze auto alleen niet de bedoeling.
nu heeft de eigenaar al laten doorschemeren dat hij b.v. wil dat bij 1 druk op de knop een vooraf in gestelde rijhoogte wod aangenomen.
dan moet je dus weten in welke positie de hydrauliek cilinder is...............en daar heb ik dus een rijhoogte sensor voor nodig (4x).

deze sensors lijken mij dus wel geschikt, ik zag ergens prijzen van 25-30 euro voorbij komen. klopt dat ongeveer ?

nogmaals mijn dank.

Auteur:  willy4 [ 17 feb 2016 20:38 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Te Klasseren
Inclusief BTW 52,64 EUR
Referentie Omschrijving Hoeveelheid Prijs zonder tax Prijs met tax Totaal Alle Taxen Inbegrepen Selectie
00005273J4 CARROSSERIESTANDSENSOR
1
43,50 EUR 52,64 EUR 52,64 EUR

MAJ Hoev. Verwijderen

Informatief geven wij u de aanbevolen maximum tarief voor wisselstukken van uw
land. Bestek ingevuld onder voorbehoud van demontage en staat van het voertuig, geldig voor 1 maand
Totaal Zonder Tax 43,50 EUR
Totaal Alle Taxen Inbegrepen 52,64 EUR

Auteur:  goudfrank [ 17 feb 2016 20:44 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Interessant project. Chevy met bollen.
Afbeelding
Succes gewenst. :citrofiel

Auteur:  Herman [ 17 feb 2016 21:50 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Best leuk die amerikaanse auto's die zo omhoog gaan, zie je vaak in de videoclips.

Auteur:  Gusto10 [ 10 maart 2022 12:25 ]
Berichttitel:  Re: rijhoogte sensor: wat voor output ?

Herman schreef:
het veersysteem van Citroën, dit geval gemaks halve even uit van hydractive 3+

De BHI (boite hydraulik intiligent) krijgt van uit de selecteur een nivo door (normaal gesproken de rijstand). Deze gewenste waarde word vergelijkt met de weerstanden van de positie sensoren.

Als deze waarde niet overeenkomt (door de regel staat de kont lager dan de gewenste positie). dan gaat de BHI de pomp aansturen, en het regelventiel van de achteras omhoog zetten openen. Nu zal het LDS naar de achteras gaan en de as komt op de gewenste waarde.

Tijdens het rijden zal de BHI icm de ABS/ESP ECU en de gierhoek sensor de auto rechthouden tov de dragende delen. door de versnelling van de veercilinders te meten kan de BHI de druk verhogen of verlagen om de auto zo recht te houden.
ECU = een electronice regeleenheid
ABS Anti Blokeer systeem
ESP Electronisch Stabalisatie programma
Gierhoek=de kanteling van de auto

Afbeelding
De sensor is een inductieve sensor en geen slijtage onderdelen in.
Er zal 12v opstaan en komt 0,5 tot 5v uit.


Dank voor deze uiteenzetting. Thans de volgende vraag. Mijn C5pII break (2.0 16) heeft de gewoonte om nadat deze via de bediening binnen omhoog is gedirigeerd, of om andere reden "uit de vering" is geweest, met de kont omhoog te blijven staan. De enige oplossing tot nog toe is handmatig de hefboom losmaken van de sensor aan de achterzijde, de schakelaar naar beneden te plaatsen en wachten tot de auto weer "normaal" staat. Niet echt leuk als je een lekke band hebt vervangen hoog in de bergen en na sneeuw...
Wat mij ook opvalt is dat de auto niet geheel horizontaal komt te staan, de ene keer staat hij met z'n kont wat hoger na die handeling, de andere keer iets lager. Ik heb er zowel in Nederland door een Citroën specialist naar laten kijken en ook in Frankrijk door een officiële Citroën garage waar ze met uitzondering van de nota creatief kunnen werken, maar geen van beiden konden een oplossing bieden (de laatste wil nog een keer goed gaan zoeken).
Heeft iemand een suggestie?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/