Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Operatie adal https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=16048 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | Foucinq [ 14 feb 2015 16:28 ] |
Berichttitel: | Operatie adal |
Hallo allemaal! Vandaag begonnen met het vervangen van de adals Tijdens het demonteren heel wat tegenslagen gehad De bouten van de stabilisatiestang kwamen niet los! Dit heeft me 2 torxbits 55 gekost en een gebroken wringijzer. Uiteindelijk de boutkoppen afgeslepen Vervolgens de handel in de bankschroef en warm gestookt. Gelukkig kwamen de bouten toen wel los (linkse tap) Nou vraag ik me 1ding af: Hoe krijg je de oude lagerschalen eruit? Ik heb de pdf file van Citroen, maar die hebben mooi speciaal gereedscap wat ik niet heb Iemand tips? Ook betreft het afstellen van de lagers? Bedankt alvast! |
Auteur: | willy4 [ 14 feb 2015 16:32 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
ik las er een stuk ijzer erin voor het afstellen gebruik ik een lijm klem viewtopic.php?f=8&t=6708 |
Auteur: | akooiman [ 14 feb 2015 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
Ik las altijd een "rups" aan de binnenzijde van de oude lagerschaal. Helemaal rond, door de verschillende metaal soorten en afkoeling krimpt de schaal en valt er zo uit. Voor het afstellen zijn ringensets verkrijgbaar bij de dealer a 18 euro. hierin zitten een stuk of 6 opvulringen van diverse diktes. Je zou er 2 nodig kunnen hebben, maar ik heb ze nog nooit nodig gehad(lees 2x). |
Auteur: | JW-C5 [ 14 feb 2015 17:54 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
Als je de oorspronkelijke afstelringen opnieuw gebruikt is het niet nodig om het zaakje opnieuw af te stellen. Zó heb ik dat begrepen, en in de praktijk zien doen. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 14 feb 2015 17:56 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
ik heb er toch al is een andere maat moeten nemen |
Auteur: | c5jean [ 14 feb 2015 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
Foucinq van het geld dat je uitspaart een stel focom torxbits kopen mvg jean |
Auteur: | GW-tje [ 14 feb 2015 18:37 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
Ik vind Foucinq niet zo slim dat hij pas gaat nadenken tijdens de reparatie. Doe je dat van tevoren, en ook daar helpt dit forum zeker bij, dan had je weinig problemen. Je was dan voorbereid...... |
Auteur: | c5jean [ 14 feb 2015 18:43 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
een smeernippel op adals zeten kan dat met die kunststofbus er rond of hoe werkt dat ? mvg jean |
Auteur: | willy4 [ 14 feb 2015 18:49 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
dat heb ik al geprobeerd, maar dat lukt niet |
Auteur: | goudfrank [ 14 feb 2015 19:03 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
@C5jean. Je advies voor focom heeft weinig zin als je Facom bedoelt en is op dit moment nutteloos voor Foucinq @GW-tje. Hoeveel Adals heb jij vervangen? Niet zo fijne opmerking naar een nu hard werkende mede zwever. @Foucinq. Gewoon doorgaan, een rups op de cups lassen of de moer en de grote bout die je over hebt er in lassen. De gemonteerde lagers in de armen met de lijmklem of in de bankschroef samen knijpen. Bij speling ring(en) er tussen en bij geen speling en soepel draaien, wat meestal het geval is, goed smeren en monteren. Succes gewenst en morgen is er weer een dag. |
Auteur: | chathanky [ 14 feb 2015 19:05 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
Als het gesloten lagers zijn heeft het ook geen enkele zin. Ook niet als de uiteinden afgesloten zijn als bescherming tegen water en vuil. |
Auteur: | willy4 [ 14 feb 2015 19:11 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
het zijn open lagers |
Auteur: | JW-C5 [ 14 feb 2015 19:15 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
ADAL lagers zijn niet gesloten, het zijn open afstelbare conische lagers: viewtopic.php?p=266423#p266423 Aan de buitenzijde zitten er los gemonteerde dichtringen, maar die dichten niet goed meer af als de lagers slechter worden. De speling drukt ze dan kapot, en dan wordt het snel van kwaad tot erger. De gedachte was de smeernippels op het gedeelte aan te brengen dat binnen die keerringen valt. Echter, dat vet komt dan in de ruimte tussen de lagers, niet in de lagers zelf. Bij montage met nieuwe lagers moet er gewoon een heeeeeleboel lagervet in en om de lagers gestopt worden. Zo heeft GJO dat bij mij gedaan. Groet, JW |
Auteur: | goudfrank [ 14 feb 2015 19:20 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
@Foucinq. Let er op bij het monteren dat je als je een veercilinder-plunjer, indien nodig, indrukt de andere er niet uit komt, met een plas LDS als gevolg. |
Auteur: | Foucinq [ 14 feb 2015 19:44 ] |
Berichttitel: | Re: Operatie adal |
@GW-tje Ik had me wel degelijk voorbereid, alleen zat het anders als ik dacht te zien op de tekening Je kan nou eenmaal niet alles voorzien! @c5jean: ik heb torx setjes van gedore en tengtools, ook geen kattenpis @goudfrank nogmaals bedankt voor de afstelringen ze kwamen goed van pas! Beide armen gereviseerd nu 1kant alweer terug gemonteerd 2ekant volgende week Tip voor iedereen die het ook zelf gaat doen: -demonteerd ook de remschijven, dit maakt de draagarm wat lichter en dus hanteerbaar. -een dop uit je doppenset met een buitendiameter 40 werkt prima als stempel voor de lagerschalen. -als je de achterbank omhoogklapt zit er een deksel, daaronder zitten de stekkers voor de abs sensoren Foto's komen eraan! Iedereen bedankt voor de adviezen! |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |