Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 13 polig jaeger elektra van bosal : en toen had ik storing 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 275000
Kleur: Zilver

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 13 polig jaeger elektra van bosal : en toen had ik storing
Beste C5 dames en heren,

Ik heb van het weekend van BOSAL de 13-polige elektra aangesloten bij mijn trekhaak. Er zat een 7-polige elektra onder die men even met simpele clips van de verlichting had getrokken.

De elektraset van BOSAL paste prima. Alle connectoren gingen goed. Behalve eentje.
De bekende 12v-continu en de retour vanaf de micro-switch die het mistachterlicht op de auto moet doen laten uitschakelen.

In de beschrijving stond dat er achter de linkerbekleding in de kofferbak een stekker zou zitten op de originele bedrading. De ene draad zou nummer B200 moeten hebben. Die zat er ook. De tweede draad zou nummer 7508 moeten hebben. Die draad zat wel op de stekker, maar met een ander nummer(B248). Maar het was wel de goede stekker. Dus ging ik er vanuit dat het zo dan wel goed moest gaan.

Na aansluiten van een caravan om te testen, begon de radio te ruizen terwijl hij uitstond, bij het omdraaien van de sleutel om te starten gaf de boordcomputer de foutmelding "elektonische storing: startonderbreking". Vervolgens wilde de auto niet starten.
Bij het inschakelen van de mistachterlichten werden ze op de auto niet uitgeschakeld en gingen ze op de caravan niet aan.

Nadat ik de stekker van de caravan weer uit de contactdoos had gehaald werkte de auto weer normaal.

Nu mijn vragen:
- Wie weet waar de draad B248 voor is? Hij krijgt nu na aankoppelen van een aanhanger spanning aangeleverd. En dat levert die storingen op.
- Had ik soms een andere draad moeten aansluiten in plaats van B248 en weet iemand dan misschien wat het juiste nummer is? Kan die 7508 namelijk niet vinden.
- Moet er in de BSI van de auto een aanmelding worden gedaan voor de 13-polige elektra?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Martijn

13 apr 2009 21:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 13 polig jaeger elektra van bosal : en toen had ik storing
Ik heb ooit op de site van een trekhaakfabrikant (brink?) een Pdf gezien over het aansluiten van een dradenset op de C5. Hier kwam uit naar voren dat er 2 verschillende connectoren (2 en 3polig) kunnen zitten bij een C5. In het ene geval moest je iets anders solderen en aansluiten als het andere geval.

Dus kijk daar eens even of anders toch echt een garage. Deze kan de draad opzoeken adhv het nummer.

Overigens heeft bij mij het uitschakelen van mistlampen ed ook nooit gefunctioneerd. Ik heb het maar zo gelaten omdat ik die dingen toch nooit gebruik. Ik had een 2 polige stekker.

De C5-1 heeft als het goed is geen aanmelding nodig.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

14 apr 2009 13:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik heb onlangs een trekhaak met 13 polige kabelset gemonteerd onder mijn C5 Break. (2002)
Alles ging volgens tekening en het werkt naar behoren. Ik heb een Brink kabelset gebruikt.
Bij mij gaan de mistlampen van de auto uit als ik de steker er in plug en de mistlampen van de caravan aan. Ook schakelen de achteruitrij sensoren uit bij het inpluggen.
Ik weet niet wat er mis is gegaan bij je, maar weet wel dat je moet zoeken in je auto naar de stekker 7508 of B200 . dus niet beide aansluitingen zitten in de auto.
Naar gelang de uitvoering ga je dan verder met 1 van de 2 stekers.
Bij mijn auto werkt alles dus gewoon zonder inlezen bij de dealer.

Succes met het oplossen, Het moet dus kunnen werken.neem er wel de tijd voor en bij twijfel niets aansluiten.
Groeten,

15 apr 2009 23:02
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 275000
Kleur: Zilver

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste Norman en Frank,

Dank voor jullie tips. Inmiddels ben ik na een dagje afkoelen eens door gaan zoeken.

Met de voltmeter in de hand ben ik aan de slag gegaan om eens door te meten wat er aan spanning staat op welke punten. Toen kwam ik er achter dat de gebruiksaanwijzing, die ik gewoon gevolgd had, een beetje onduidelijk is.
Hierover heb ik gebeld met de firma die de CT-010-DB maakt voor BOSAL, dit is de 13-polige elektra.

Per ongeluk is dus bij het aansluiten het volgende gebeurd. Als je een stekker in het stopcontact deed gaf de draadboom 12V+ door op de 12V+ van het contactslot die in de draadboom achter in de auto uitkomt. Dit bleek dus die andere draad naast de B200 te zijn.
Ik kon de auto niet starten, maar als je dit per ongeluk doet als je motor draait krijg je de motor niet meer af. Behalve door de stekker weer uit het stopcontact te halen. Dit was bekend bij de fabrikant. Als het goed is gaan ze nu de gebruiksaanwijzing aanpassen om duidelijker hier voor te waarschuwen.

Ook de geschakelde 12v+ op pin 10 (Jaeger) bleek niet aangesloten. Die heb ik nu zelf weten te vinden op de draadboom.
Conlusie: netjes alle stroom op de Jaeger-doos en netjes mistachtetlicht uitschakeling op de auto en inschakeling op de aanhanger.

Aanmelden hoeft inderdaad niet op de Phase I voor zover het nu lijkt.
Een ieder die dus elektra van BOSAL gaat aansluiten op een Phase I kan bij mij terecht voor tips mocht het mis gaan.

Zaterdag ga ik de klus afmaken. Als het meezit maak ik gelijk een paar foto's.
Nu ik eenmaal weet hoe het werkt kan ik uit ervaring melden dat het je maximaal een uurtje kost als je handig bent.

Mocht iemand het elektrische schema nodig hebben voor de BOSAL elektra dan graag een PB-tje. Dan mail ik hem.

16 apr 2009 21:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Mooi dat het je toch nog gelukt is Martijn,
Heb je ook een tweede 12v. aansluiting nodig voor evt. een caravan koelkast die uitgeschakeld word als je het contact afzet (op pin 10)?
Ik heb er een extra kabel voor gelegd rechtstreeks vanaf de accu met een zwevende zekering er tussen die wordt geschakeld dmv. een extra relais.
groeten, :smt023

16 apr 2009 22:52
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]