Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

zelf airco vullen...?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=19944
Pagina 6 van 9

Auteur:  JW-C5 [ 16 mei 2018 18:33 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Dat er in het "circuit" nog de ozon-killer R12 te vinden is, verbaast me niet.
Maar wel dat er in het reguliere, en dus officiële circuit zó mee omgegaan zou worden, dat verbaast me echt.

Na alles wat "STEK" in gang gezet heeft, goeddeels geïmplementeerd in de F-gas verordening en in de MAC-Richtlijn, is dit toch wel het laatste dat ik zou verwachten :shock:

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 16 mei 2018 19:22 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

ik moest indertijd de logboeken van de nederlanders invullen, en ik had geen stek keuring.
en dat werd aanvaard in nederland.
ik wilde dat eerst niet doen omdat het een officieel document is.
dan is er toch met ned iets overeen gekomen is dat ik het kon.
ik heb zelfs logboeken gemaakt van oudere voertuigen.

Auteur:  JanSr [ 17 mei 2018 10:51 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Belgie is een buurland, maar gaat heel anders om met regeltjes. Voor veel dingen die hier al lang niet meer kunnen of verkrijgbaar zijn moet je naar Belgie.
Soms best handig. :cit2

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2018 11:00 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

...en soms ook omgekeerd.
Waar je bij ons achteraf Xenon kunt inbouwen, is dat in België verboden. En daar wordt op gecontroleerd, heb ik begrepen.
Dat geldt ook voor andere bandenmaten onder je auto dan in het toelatingsdossier staan.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 17 mei 2018 11:09 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

klopt allemaal.
maar ik moest wel een officieel document maken en invullen als er aan de air- co gewerkt werd en onderhoud gedaan werd en ik had geen stek keuring.

Auteur:  BJG [ 17 mei 2018 14:49 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Eigenlijk is alles wel gezegd.

De monteur die een systeem leeghaalt moet gecertificeerd zijn, en de leverancier van koudemiddel mag alleen leveren op een geldig certificaat-nummer.

Huurt een garage een mobiele aircospecialist in, dan zal deze specialist op eigen certificaatnummer koudemiddel kunnen verkrijgen het garagebedrijf niet.

Wordt er onderling koudemiddel doorverhandeld dan is dat verboden, echter moeilijk te controleren. Dat geldt natuurlijk ook voor het illegaal aanschaffen en verhandelen van koudemiddelen via diverse parallel-circuits.

Wat het invullen van de voormalige STEK boekhouding betreft. Voor het invullen van de logboeken had je in feite geen STEK nodig. Voor het uitvoeren van de handelingen wel. Ook de eindverantwoording lag bij de STEK-monteur.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2018 15:13 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Geregeld is het dus wel in NL.
Maar nou nog die Regels handhaven...….

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 17 mei 2018 16:33 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Belangrijker , naleven ;)

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2018 17:16 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Eensch :smt023

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 17 mei 2018 22:56 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

BJG schreef:
Eigenlijk is alles wel gezegd.

De monteur die een systeem leeghaalt moet gecertificeerd zijn, en de leverancier van koudemiddel mag alleen leveren op een geldig certificaat-nummer.

Huurt een garage een mobiele aircospecialist in, dan zal deze specialist op eigen certificaatnummer koudemiddel kunnen verkrijgen het garagebedrijf niet.

Wordt er onderling koudemiddel doorverhandeld dan is dat verboden, echter moeilijk te controleren. Dat geldt natuurlijk ook voor het illegaal aanschaffen en verhandelen van koudemiddelen via diverse parallel-circuits.

Wat het invullen van de voormalige STEK boekhouding betreft. Voor het invullen van de logboeken had je in feite geen STEK nodig. Voor het uitvoeren van de handelingen wel. Ook de eindverantwoording lag bij de STEK-monteur.


je hebt nog een pb

Auteur:  exroosje [ 24 mei 2018 10:30 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Gisteren even bij de grote beer garage geweest (diegene die airco's checkt en navult voor 3 tientjes, via groupon)

Auto aan apparaat (een ASC2000 van Waeco)
Na de check wilden ze er 200g bijstoppen (nav de metingen en de tijd tussen laatste keer navullen).

Toen ik zei of dat niet een beetje veel was vroegen ze of de airco al eens volledig leeggehaald en opnieuw gevuld was. Toen ik nee zei boden ze aan dat te doen tegen meerprijs.

Dat heb ik maar gedaan. Toen is het apparaat bijna een uur bezig geweest incl vacumeren en druktest. Ik kreeg een bonnetje mee.

Eruitgehaald is 375g koudemiddel en 8ml olie.
eringestopt is 625g koudemiddel, 18ml olie en 7ml UV vloeistof

Op zich was men met 200g erbij dus redelijk goed, nog iets aan de voorzichtige kant.

En op mijn rit vanochtend merkte ik dat de airco lekker koud was.

Auteur:  willy4 [ 24 mei 2018 10:33 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

7ml UV vloeistof, dat moet je er wel uit laten.

Auteur:  willy4 [ 24 mei 2018 11:02 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

https://www.mijngrossier.nl/wat-kan-sch ... te-smering
ik weet leverancier van compressoren die zien dat er UV in de olie zit die de garantie weigeren.

Auteur:  exroosje [ 24 mei 2018 13:13 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Hmm, garantie is niet echt van toepassing bij een C5 uit 2010.....
Volgens AMT mag je gerust een paar ml extra UV tracer doseren omdat het toch voornamelijk olie is.


De waardes zijn niet door de monteur bedacht, dat apparaat voerde gewoon de standaard handeling voor een model C5-II 2008 - uit. Dat was het enige dat de monteur hoefde in te stellen.

Auteur:  willy4 [ 24 mei 2018 13:40 ]
Berichttitel:  Re: zelf airco vullen...?

Kwaliteit UV-additief van belang
AMT-lezer Van Mechelen schrijft dat het gebruik van een UV-additief zich kan afzetten op het expansieventiel en in het filterdroogelement. “Dat klopt, als je UV-additieven van slechte kwaliteit gebruikt”, zegt Dometic.

Het bedrijf waarschuwt voor die additieven. “Die kunnen schade veroorzaken aan het aircosysteem of het aircoserviceapparaat. Sommige additieven bevatten oplosmiddelen die schadelijk zijn voor de smeercapaciteit. In het ergste geval gaat de aircocompressor defect. En bevat een additief naftaleen, dan zwellen je afdichtingen op.”

Pagina 6 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/