Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

SCHUIMVORMING IN LDS
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23457
Pagina 2 van 2

Auteur:  kees05 [ 21 jul 2023 14:41 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Ik ben het eerder met C5Jan eens. Omdat ik die tussenbol op ongeveer dezelfde druk had als in de veerpoot op de normale rijhoogte, betekend het, dat met het uit veren alleen de hoekbollen wat doen.
Omdat het gebeurt op het moment, dat de vering plots uit veert, denk ik eerder aan Cavitatie. krijg je bij plotselinge drukverlaging.

Die bol heb ik gisteren nog getest en staat nog steeds op 100 bar.

@C5HDI110:
Ja, ik zou vroeger zeggen, "de jonge onderzoeker" maar ja, nu ik met pensioen ben gaat dat niet meer op.......

Over het algemeen, nu de auto weer op de goede hoogte staat veert hij weer heerlijk zacht en is er geen verloop meer in de demping.

Dit zijn nu de waarde's waar ik mee rij:
VOOR: op de hoeken MC50 met een druk van 60bar. Tussenbol 70 bar zonder demper.
Achter: op de hoeken C550RH met 55 bar, Tussenbollen 60 bar, zonder demper.

Wagenhoogte voor: 72CM, achter: 71CM. gemeten van de grond tot het midden van het spatscherm.

Groet,
Kees.

Auteur:  H_H [ 21 jul 2023 16:26 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Die eerste alinea klinkt als een heel plausibele verklaring!!
Je verandert de ballans tussen alle bollen dus ik verwacht dat dit inderdaad aan de orde is

Auteur:  Ccinq [ 22 jul 2023 19:45 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Ik dacht dat die middenbol voor erg lastig te vervangen is, of valt dat toch mee?

Auteur:  kees05 [ 22 jul 2023 20:13 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@CCINQ:
Bij een v6, zowel diesel, als benzine zit die tussenbol aan de rechter voorzijde.
Je kunt daar makkelijk bij.

Bij andere modellen zit hij achter het linker voorwiel, dat is iets meer werk.
Je moet dan de linker aandrijfas verwijderen, maar ook dit is goed te doen.
Ik heb hier op het forum een verslag daarvan gedaan, toen ik een c5 2.0 had.

Groet,
Kees.

Auteur:  Ccinq [ 22 jul 2023 23:30 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Juist, maar wat noem jij makkelijk? Ik ben iemand die nogal makkelijk dingen sloopt ;)

Auteur:  kees05 [ 23 jul 2023 12:40 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@CCINQ:

Met slopen maak je het vaak niet veel beter........
Hel valt echt wel mee, rechter voorwiel moet eraf, dan de modderkuip aan de voorzijde losmaken en weg kantelen, dan kun je er zo bij.
Gezien jouw KM. stand kan het geen kwaad om je bollen eens te laten testen.
Je merkt pas hoe ze zijn terug gelopen, als je ze vervangen hebt.
Er staat hier op het forum van diverse leden een berichtje hoe ze het ervaren.
Tot slot, nog even een foto hoe het er bij jouw uit ziet.
Groet.
Kees.
P.S. NIET vergeten, EERST drukloos maken!!!!

Bijlage:
tussenbol.jpg

Auteur:  JMTV [ 08 jan 2024 22:21 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Hoi Kees05,

Ik ben zelf ook bezig om de bollen te testen van mijn v6, hoeveel mag de initiaal druk gezakt zijn? Bij de DS is het altijd +5 -10 Bar, gaat dit voor de bollen van de c5 x7 ook op?
En is er en andere manier dan fysiek testen of de stugheidsregelaar achter werkt?

Alvast dank!

Auteur:  kees05 [ 09 jan 2024 12:20 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@JMTV:

Toevallig hebben we gisteren (maandag) samen met een ander forum lid met de diagbox realtime gekeken, onder welke omstandigheden de
Soft/stug situatie omschakelt.
Het bleek, dat dit eigenlijk al snel gebeurt.
Binnenkort gaan we testen, wat de auto doet, als we de connector v.d. stugregelaar loskoppelen, hij zal wel een storing geven, maar zal dan in de soft mode blijven.

Gezien de km. stand van jouw auto hoef je eigenlijk niet te twijfelen, of de bollen te ver zijn terug gelopen.
Er zijn hier diverse berichten te vinden van leden die heel tevreden zijn over hun auto, nadat de bollen vervangen zijn.
Wat ik wel eerder heb aangegeven, doe ze alle 7, want dan is het effect maximaal.

Groet,
Kees.

Auteur:  JMTV [ 09 jan 2024 14:03 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Hoi Kees,

Idd daar twijfel ik daar ook niet aan. Omdat in de de hoekbollen schokbrekers zitten, wil ik deze in ieder geval vervangen. Deze slijten immers en bij mijn auto zal daar het beste echt vanaf zijn..

Ik heb een stugheidsregelaar achter op de kop getikt voor weinig en de bollen daarvan getest, vandaar dat ik een idee van de initiaaldruk wilde hebben. De ene is 48 bar, van de 52, dat lijkt me best ok, de andere is nog 41, dat lijkt mij al tegen het minimum aan te lopen. Deze regelaar ziet er nog heel goed uit en de auto had 150.000km op de klok, maar je kan er niet natuurlijk niet inkijken, dus ik was benieuwd of ie te testen is gedemonteerd van de wagen.

Al bij al was het leuk prullen, en een beetje ervaring krijgen hoe je de bollen redelijk netjes gedemonteerd krijgt.

To be continued.

Auteur:  kees05 [ 09 jan 2024 16:11 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@JMTV:
Ik ben het met je eens over deze 2 bollen.
Het testen van dit hydroblok, zou ik zo niet weten, alleen het doormeten v.d. spoel, maar nog niet eerder gehoord, dat deze defect is geraakt.
Ik heb er wel eens over gedacht om deze ook voor te plaatsen, dan heb je meteen 100% meer volume.

Groet,
Kees.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/