Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

SCHUIMVORMING IN LDS
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23457
Pagina 1 van 2

Auteur:  kees05 [ 15 jul 2023 20:18 ]
Berichttitel:  SCHUIMVORMING IN LDS

Beste forummers.

Laastst heb ik bij m'n auto de LDS vloeistof vervangen van het merk TOTAL.
Als ik nu met de auto onderweg ben, is er de eerste 15 minuten niets aan de hand, maar daarna begint de ophanging voor te klapperen.
Eerst een enkele keer maar steeds frequenter.
Dit doet hij dan op kleine smalle richeltjes in het asfalt, maar niet als de vering normaal werkt op bulten enzo.
Een bevriende garagist zei met overtuiging "het is je rechter onderste draagarm."
Daarom v.d.week zowel links als rechts deze vervangen.

Met de daarop volgende proefrit LEEK het in orde te zijn, maar helaas het kwaal kwam weer terug.

Daarom vanmorgen eerst de auto gestart, niet gereden! en vervolgens de ontluchting op de rechter veerpoot geopend met een stuk slang erop.
De vloeistof zag er prima uit, zonder belletjes ofzo.
Daarna gaan rijden tot het rammelen er weer was en ook toen via de ontluchting de LDS bekeken.
Nu was het een en al schuim in de slang!!!
Het lijkt er dus op, dat deze LDS niet best is met het tegen gaan van schuim vorming.
Dit verklaard wel het probleem, want schuim maakt de vloeistof dikker.

Na het weekend ga ik de vloeistof vervangen met lds van het merk MPM.
Deze is wel een stuk duurder, maar hoop, dan dat het probleem opgelost is.
P.S. Dit schuim blijft de rest v.d. dag aanwezig.

Bijlage:
foam2.jpg

Bijlage:
foam1.jpg

Auteur:  c5jan [ 15 jul 2023 22:12 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Hoe is de retourstroom van de veerpoot?
Slaat de pomp vaak in?

Auteur:  boes [ 15 jul 2023 22:28 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Water in de LDS? Scheurtje in het tankje?

Auteur:  c5jan [ 15 jul 2023 22:57 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Schuimvorming krijg je volgens mij alleen bij sterke stroming.
Vragen die het bij mij oproept:
Waarom is die stroming er? Is je veerpoot lek, is de veerbol slecht?

Auteur:  willy4 [ 15 jul 2023 23:42 ]
Berichttitel:  SCHUIMVORMING IN LDS

Schuim krijg je alleen als er lucht mee aan gezogen word.

Auteur:  kees05 [ 16 jul 2023 14:06 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@C5Jan:

Een X7 heeft geen retour op de veerpoot.
Dit geeft ook een ander probleem, n.l. als je de LDS vervangt blijft er in de voorpoot zo'n 300cc aan oude LDS zitten, wat je er niet uit krijgt, behalve als je de veerpoot eruit haalt, dit geld ook voor achter.
Over de stroming, mijn vering, omdat hij veel soepeler is beweegt meer en sneller.

Verder, ik heb geen lekkage of iets dergelijks, ook geen scheurtje in de tank, deze staat zelfs wat onder druk, omdat ik de vuldop dicht gedraaid heb.

Groet,
Kees.

Auteur:  H_H [ 16 jul 2023 15:17 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Merk je verschil in de stuurbekrachtiging tov voordat dit probleem begon?

Auteur:  kees05 [ 16 jul 2023 15:57 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

@ H-H:

Ik heb daar ook aan gedacht en op gelet, maar daar merk ik geen verschil.

Groet,
Kees.

Auteur:  C5HDI110 [ 16 jul 2023 22:10 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

kees05 schreef:
Het lijkt er dus op, dat deze LDS niet best is met het tegen gaan van schuim vorming.

Total LDS is prima en is niet het probleem denk ik, LDS van MPM is hetzelfde, alleen de kleur is groen.
Schuimvorming is meestal water of oplosmiddel (remmenreiniger) wat in de LDS terechtgekomen is, bij mijn C5 kwam het door 2 jaar stalling, LDS is hygroscopisch. Voor het stallen had ik net LDS ververst, vaatje en bollen vervangen, na 2 jaar uit de stalling, was 2x verversen nodig voordat het schuimen ophield en de auto weer goed veerde.

Auteur:  willy4 [ 17 jul 2023 22:34 ]
Berichttitel:  SCHUIMVORMING IN LDS

De stelband onderaan het vaatje durft wel eens los staan.

Auteur:  kees05 [ 19 jul 2023 18:26 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

UPDATE:

Het probleem is opgelost!!!
Het bleek in de tussenbol (stugbol) aan de voorzijde te liggen.
Deze heb ik laatst opnieuw gevuld met een hogere druk (100 bar).
De eerste dagen gaf dit geen probleem, maar langzamerhand begon deze klacht zich voor te doen.
Gisteren heb ik deze vervangen door de standaard bol (70 bar) en nu is het probleem voorbij.
Nu vraag ik me wel af, wat verandert er in die 20 minuten s'morgens als ik ga rijden, dat er geen probleem is met die hogere druk.
De temperatuur van de LDS loopt wel op, maar dat zorgt ervoor, dat deze daardoor wat dunner wordt.
Je zou dan denken, dat de demping minder wordt, maar hij werd juist stugger.

Nou ja inieder geval is het probleem uit de wereld.
Groet,
Kees.

Auteur:  WilC5 [ 19 jul 2023 18:57 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Ik gok er op dat er een miniem lekje in de membraan zat waardoor beetje bij beetje de leiding naar het vat vol stikstof kwam te zitten.

Auteur:  c5jan [ 19 jul 2023 20:15 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Lekkage, of teveel beweging in de leidingen omdat de bol te weinig volume vloeistof heeft, waardoor deze te heet wordt.

Auteur:  C5HDI110 [ 21 jul 2023 00:40 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

kees05 schreef:
Het bleek in de tussenbol (stugbol) aan de voorzijde te liggen.
Deze heb ik laatst opnieuw gevuld met een hogere druk (100 bar).

Een boefje ben je, een storing als gevolg van een "experiment" :D

Auteur:  c5jan [ 21 jul 2023 12:08 ]
Berichttitel:  Re: SCHUIMVORMING IN LDS

Bij een platte voorraadbol krijg je in een BX ook allerlei spannende effecten on het systeem, waaronder lekkages. Pulsen worden niet meer voldoende gedempt, dat speelt hier denk ik ook.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/