Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Stuurbekrachtiging C5 Phase 3 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Ik lees ergens dat de C5 phase 3 een electrisch bekrachtigde besturing zou hebben. Is dat correct?


17 dec 2008 14:52
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Echte details weet ik niet maar de C6 V6 (HDi en esj) heeft een electro-hydraulische stuurbekrachtiging (pomp elektrische verder "normaal").

Deze is snelheidsafhankelijk. De 4cil C6 heeft de "klassieke" toerental-afhankelijke hydraulische stuurbekrachtiging, pomp aangedreven door de accessoire-riem. Het is dus motor-afhankelijk.

Volledig elektrische stuurbekrachtiging is meer iets voor stad-autootjes, maar onmogelijk is het niet voor een grotere bak als de C5-3, maar zou hij het gehad hebben dan hadden we het wel gehoord, omdat het nog niet echt gemeengoed is.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 dec 2008 15:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Het is dus een soort mengelmoes. Ik vraag het hierom omdat de C5 niet door de "keuring" kwam van het Australische blad Wheels om mee te dingen bij hun auto van het jaar verkiezing.
Ze vonden

"After two days under the microscope, the Citroen C5...failed to convince [the judges] of their merit. Through the slalom, the big Citroen teamed lifeless electric steering with an understeer-prone chassis. On the road, the soft C5 lacked body control, yet still suffered crash-through over sharp hits. Over coarse-chip tarmac, there was also a surprising - and unwelcome - amount of road noise."

daarom wil ik wel eens weten wat een "electric steering" voorstelt. Ik heb Auto Visie en Auto Motor und sport daar niet over horen klagen, en die pikken zulke dingen er altijd wel uit, om aan te geven dat de C5 niet zo'n "rijdersauto" is.


17 dec 2008 15:49
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
tja onzinverhaaltje van een paar lompe Aussies denk ik dan, zelfs een C6 V6HDi (dus met electro-hydr. sbk) was erg hard door de slalom te jakkeren:

http://www.auto-motor-und-sport.de/verg ... 60373.html

Citaat:
Das grosse Schiff eilt sogar schneller durch die Pylonengasse als der BMW (siehe Spotlight) und bleibt selbst in kritischen Situationen leicht beherrschbar.


over het rijgedrag van de C5 V6DHi schrijft de AMS het volgende:

Citaat:
Fahreigenschaften
+ sicheres Kurvenverhalten
+ stabiler Geradeauslauf
+ gutes Handling
+ geringe Karosseriebewegungen
a grosser Wendekreis


http://www.auto-motor-und-sport.de/einz ... cle_detail

bovendien zegt de AMS dat de C5 duidelijk lichtvoetiger en precieser te sturen is dan de C6, waar men dus al erg van onder de indruk was.

Citaat:
Der erreicht, kein Wunder bei weitgehend identischer Fahrwerkstechnik, das Niveau des grossen Bruders C6, ist ihm aber in fahrdynamischer Hinsicht klar berlegen. Dazu tragt in erster Linie die Lenkung bei, die spontaner und exakter arbeitet. Speziell in langen Kurven stellt man fest, wie leicht es fallt, ohne Korrekturen eine saubere Linie zu fahren.

Lenkung mit variabler Servounterstatzung

Bei hohem Tempo vermittelt sie ein prazises Gefahl fuhr die Strasse, im City-Bereich ersetzt sie dies durch extreme Leichtgangigkeit, die das Rangieren komfortabel macht.


Afbeelding

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 dec 2008 20:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Ja ik had ook al op de AMS site gekeken, en toevallig heeft de autovisie vorige iets gezegd over hun C52.7, die ze 30,000 km gereden hebben. Als die een iets te onexacte besturing zien mekkeren ze echt wel.


17 dec 2008 20:33
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
de ph3 stuurt geweldig... ;)


17 dec 2008 20:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
vertel dat tegen het blad "wheels"....


17 dec 2008 21:19
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
nee hoor daar heb ik geen zin meer in...
mensen geloven die testen maar, ik geniet dagelijks van de ph3

en dat vind ik het belangrijkste... :smt190 :citrofiel


17 dec 2008 21:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
en wat voor soort stuurbekrachtiging heb je?


17 dec 2008 22:04
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
denk dat ET dat beter weet dan ik :oops:

als ik een auto koop maak ik er een proefrit mee, en als het bevalt is het voor mij goed...
ik heb voordat ik de Ph3 kocht een fijne proefrit gemaakt met de tourer 1.6 hdi
en ik was verkocht
ik heb onlangs ook met de 2.0hdi en de 2.2 hdi en met de 2.7 hdi mogen rijden en die stuurden ook allemaal perfect (ik kon geen opmerkingen verzinnen)


18 dec 2008 07:29
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Ik hoorde wel, tijdens het draaien aan het stuur, een zoemend geluid. Kan dus best elektriek zijn.


21 feb 2009 12:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Wat mijn opvalt is dat je het stuur niet door je handen kan laten glijden, of te wel, bij uit de bocht komen bijv, binnen de bebouwde kom komt het stuur niet geheel recht. Is misschien een aanpassing van rijsteil t.o.v vorige auto.

Of hebben meerdere dit ondervonden?


07 jul 2009 21:51
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Een minder sterk zelfcenterend effect noemen we dat.

Dat heeft te maken met de fusée met ontkoppeld draaipunt (pivot decouplé). Die heeft minder inlvoed van rij- en aandrijfkrachten, maar gaat dus ook minder snel terug naar de middenstand. Ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig (op de C6).

Met het type stuurbekrachtiging heeft het niets te maken.

NB de enige stuurbekrachtiging ter wereld met bekrachtigde terugloop is de DiRaVi (SM, CX, Xm)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 jul 2009 23:21
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Een elektische stuurbekrachting zit volgens mij op 'groene' modellen. Het helpt de auto net weer een tikje zuiniger te maken om CO2-emmisse normen te kunnen halen. Net zoals als Enery saver banden, olie met exra lage weerstand en een wat anders ingesteld motormanagement. De C5 kan dan een A-label halen zoals je hier kunt lezen.
Het schijnt om de "C5 1.6 HDiF Airdream" te gaan.
Jacco


07 jul 2009 23:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
alle 1.6HDis hebben de niet variabele elektrohydraulische stuurbekrachtiging, net als de 2.0 en 2.2HDi en de benzines (1.8 en 2.0) De Airdream uitvoeringen zijn technisch niet anders.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 jul 2009 10:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.