Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
hogere resolutie heb ik niet. Als je er op klikt dan doe je ff vergroten en dan zie je de ribbels aan de binnenkant.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
25 nov 2011 17:41 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Ik ben niet overtuigd, het kan zonder meer optisch bedrog zijn. Die ribbels (bedoel je golfjes in de groef?) zie je voor ook en dat wiel zit toch goed.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 nov 2011 18:15 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Volgende foto van juni 2010: Normaal zit er naast de michelin tekst een soort geruit vlak waar outside ook in staat. Zie jij m? PS ik heb bij de wissel van de voorbanden niet gekeken of die verkeerd hebben gezeten. Daar denk je toch niet aan.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
25 nov 2011 18:40 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
EvilTwin schreef: Vgl Nivomat, zoals dat op veel stationwagons geleverd wordt. Hier staat dat de nivomat alleen geschikt is als de auto er geschikt voor gemaakt is: http://www.shockwarehouse.com/site/monroe_nivomat.cfm
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
29 nov 2011 00:04 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Bellen naar de leveranciers van oa. Monroe, dan weet je het zeker.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 nov 2011 13:12 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
ET, ff ter info:
Antwoord van Michelin,
Aanvraag nr. 1-489295554
Meneer, Als banden met montagerichting verkeerd gemonteerd worden, heeft dit geen invloed op de slijtage. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.
Wij bedanken u voor uw vertrouwen in Michelin. Met vriendelijke groeten, Michelin Consumer Contact Centre
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
06 dec 2011 10:28 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Dat soort advies neem ik met een korrel zout. Het is wat mij betreft gewoon logisch om te veronderstellen dat het verkeerdom monteren van asymmetrische banden hetzelfde effect heeft als een verkeerde sporing, gezien de fysica van het bandcontact.
Je moet weten dat ze bij Michelin ook een tijdje (tot een paar jaar geleden zelfs) het advies gaven richtinggebonden banden (sneeuwbanden bijv.) op de achterwielen tegen de richting in te laten rollen. Gelukkig hebben ze hun fout ingezien en geven ze nu weer de instructie om de aangewezen richting te volgen (ook achter/op niet aangedreven wielen). Er zijn nog wel oudere bandenboeren die dit verkeerde advies opvolgen.
Overigens zeggen alle fabrikanten dat het verkeerdom monteren van asymmetrische of directionele banden geen invloed heeft op slijtage. Je moet ook in gedachte houden dat 40dkm helemaal geen slechte afstand is voor een band (al is veel meer prima mogelijk, op na 20dkm kan ook).
Asymmetrische banden hebben op de binnenste helft van de band een duidelijk ander patroon (op de Primacy HP niet zo duidelijk) en vaak ook een andere rubber compound. De hele reden voor asym banden is om duurzaamheid (lage slijtage) op de ene helft van de band te combineren met hoge dwarsgrip op de andere helft. Verkeerd monteren moet gewoon na een tijd zichtbaar worden als asymmetrische slijtage, al zal dat volgens de bandenbakkers nog altijd binnen de verwachte levensduur vallen en dus kunnen ze gewoon zeggen: het heeft geen invloed op de slijtage.
In jouw geval is dit probleem versterkt door het gebruik van de auto (caravan). Bij een multi-link achteras is het nu eenmaal zo dat het wiel een S-vormige beweging maakt bij het in-/uitveren, de caravan versterkt niet alleen het inveren (lagere hangen) maar trekt ook de auto verder uit de veren. Monteer je de banden correct dan leveren multi-link ophaningen soms wat cupping op, daar is afgezien van het lawaai mee te leven.
Maar nogmaals: jouw slijtagepatroon (>2mm verschil binnen-buiten) komt overeen met een extreem foute sporing en zelfs het verschil tussen linksgestuurd en rechtsgestuurd klopt. Echter de meting geeft aan 0.23'/0.33' waar het optimum ligt tussen 0.17' en 0.26'. Dat noem ik geen extreem foute sporing. Die 0.33 is wellicht terug te brengen naar 0.26, maar lastig gezien de grofheid van de instelling. Iets soortgelijks geldt voor het camber. Dat ligt met -1.05'/-1.31' ook een haar buiten specs (tussen -1.26' en -2.26') maar is dat dus: a) minder camber dan vereist (wiel staat rechter tov. weg), b) niet instelbaar.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 dec 2011 14:30 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
ET bedankt,
Op de vraag aan Michelin of er dan helemaal geen nadelen zitten aan t verkeerd om monteren van de banden kreeg ik dit antwoord:
Datum 02-12-2011
Aanvraag nr. 1-489295554
Meneer, Verkeerde montage is nooit goed, het kan van invloed zijn op het slijtage proces, maar ook op het weggedrag. Ons advies blijft dat de garage die de montage heeft uitgevoerd een oplossing zou moeten bieden. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet ons te contacteren.
Wij bedanken u voor uw vertrouwen in Michelin. Met vriendelijke groeten, Michelin Consumer Contact Centre Michelin Nederland N.V. Consumer Contact Centre Tel.: +31(0) 416 384 234 Postbus 256, 5150 AG Drunen Fax: +31(0) 416 384 235 BTW nr. NL001518197B01 S.A. Michelin Belux N.V. Consumer Contact Centre Tel.: +32(0) 78/153 134 Brusselsesteenweg 494 – bus / boite 1 Fax: +32(0) 78/153 135 1731 Zellik (Asse) TVA nr. BE 0400.906.146
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
09 dec 2011 19:42 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Is dit normaal? Rechtsachter zit de wielkast behoorlijk dicht op de band. Als hier ijzel tussenkomt dan slijt nie toch aardig. foto 1linksachter: foto 2
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
13 dec 2011 16:56 |
|
|
tonny25
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06 Berichten: 281 Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Ja helemaal normaal.
Gr. Tonny.
_________________ 2de auto MG F 1999 Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986
|
13 dec 2011 17:01 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
ET, geen van de bedrijven die Monroe's levert heeft Nivomats voor de C5. Weet jij een alternatief?
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
26 jan 2012 13:52 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Inruilen voor eentje met Hydractive3plus, da's technisch en qua kosten de beste oplossing. Dat het niet in de standaardcatalogus zit van Monroe, Bilstein, etc. geeft dat ook al aan. Custom air cost je zo 2000eur per as dus dat is niet echt lonend op een C5.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 jan 2012 15:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Eerder had je het over PRO veren van http://www.carsupport.nl/index.html Heb je daar al mee gesproken? Die kosten 226 Euro ex per set...... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jan 2012 16:00 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Deze moeten het dus worden. Is geen andere optie. Vraag mij alleen af hoe lang die "sleeve" meegaat. Als die versleten is is het weer een gewone veer. EvilTwin schreef: Inruilen voor eentje met Hydractive3plus, da's technisch en qua kosten de beste oplossing. Dat het niet in de standaardcatalogus zit van Monroe, Bilstein, etc. geeft dat ook al aan. Custom air cost je zo 2000eur per as dus dat is niet echt lonend op een C5. Beste ET, nu raak je een gevoelig punt, mijn vrouw wou geen HA3. Na ja, dan maar veren of zo laten.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
26 jan 2012 16:39 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: uitlijnen
Vandaag ff door de sneeuw naar Schiphol geweest met mn zomerbandjes. Maar dat rijd nu heel wat beter dan de afgelopen 2 jaar toen er ook sneeuw was. Waarschijnlijk omdat de achterbanden er nu wel goed opzitten
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
03 feb 2012 15:33 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|