Auteur |
Bericht |
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 309 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Is voor mij geen vloeken hoor. Wat met alle direct ingespoten motoren blijft is dat het inlaat traject vervuilt. Dit voorkom je gewoon niet. Maar jij bent nogal "handig" dus ik verwacht dat jij wel met een camera de toestand bij aanschaf en tussentijds kan beoordelen. En als het te erg wordt een walnut blast reiniging zelf kan doen. In dit geval heb je er een prima auto aan.
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
15 aug 2021 11:00 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7283 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
JanSr schreef: In het schitterende verhaal van BJG waarin hij de faal-oorzaken en maatregelen rond THP motoren uitlegt staat één opmerking die ik niet acceptabel vind: "De distributieketting van moderne motoren is licht uitgevoerd om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen. Daarmee is de distributieketting een vervangingsonderdeel geworden. Iets dat veel consumenten, maar ook garagebedrijven nog niet hebben aanvaard." Ik ben zo'n consument die dat nooit zal aanvaarden. Meer dan een eeuw worden op zeer grote schaal motoren gemaakt en gebruikt. Met voor de komst van de nokkenriem voor het allergrootste deel nokkenaskettingen die nooit problemen gaven. Plotseling maakt men die kettingen te licht "om de interne wrijving te verlagen en daarmee het motorrendement te verhogen." Bij mij komt dan de vraag boven: Hoeveel rendementsverbetering levert dat op? 0,01%, of 0,1% of 1%? Is dat acceptabel om dit motorendrama te rechtvaardigen? Het verschil in gebruik tussen twee rijders is al vele malen groter. Een distributieketting een vervangingsonderdeel noemen lijkt erg veel op een politieke uitspraak. Politiek is de handel in perceptie, niet in feiten. My five cents, die de wereld niet zal veranderen. Wat is dat nou voor standpunt? BJG roert aan dat een ketting als slijtageonderdeel beschouwd moet worden. Was dat niet altijd al zo? En werd negeren niet afgestraft? Nu is het anders. Hoeveel dieselrijders denken dat verstuivers een autoleven meegaan? Mercedes schreef bij oude modellen voor:1 ton. Deed iemand dat? Nee. Was dat ok?. Nee.
|
16 aug 2021 20:25 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1312 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Tja, de meeste vervangingsonderelen zijn relatief simpel.te vervangen. Een dbriem niet. Je zou.je kunnen voorstellen dat de klant het riempje betaalt en de fabrikant een groot.deel van het arbeidsloon
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
16 aug 2021 20:40 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4555 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij het vervangen van de klepseals van mijn 1.6HDI, heb ik de ketting tussen de nokkenassen preventief vervangen, alles ligt toch al open en de ketting is een tientjes of 5. Er zat een oud type ketting op, nieuw type gemonteerd volgens de documentatie, wat een verschil boven op de toch al vrij stille en mooi lopende motor. @Bart-Peugeot, bedankt voor de complimenten en aanmoedigingen Een eventuele toekomstige 508 THP gaat net zoveel liefde en zorg krijgen als de huidige 1.6HDI. Ondanks de problemen heeft die motor mij 3x naar Zweden, waarvan 2x door naar Finland en weer terug gebracht, en dat is een stukje emotionele waarde wat niet meer afgepakt kan worden
|
16 aug 2021 21:52 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ja, c5jan, mijn standpunt is, dat een distributieketting een autoleven mee moet gaan. Ik vond die "uitvinding" van nokkenriemen al uitermate irritant. Nooit het voordeel van gemerkt.
Ieder zijn mening.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
16 aug 2021 22:07 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4555 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Een ketting hoort op een fiets roep ik altijd, echter zie ik met regelmaat fietsen met een tandriem
|
16 aug 2021 22:58 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7283 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
En ook die gaan niet eindeloos mee...
|
16 aug 2021 23:01 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4555 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ketting op mijn Spartamet was ook uitgerekt en heb ik vervangen, om van het vervelende geklapper af te zijn
|
16 aug 2021 23:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
[nog even Off-Topic] ....en dan wellicht niet alleen om van dat geklapper af te zijn. Door dat uitrekken gaat met name het achterste tandwiel extra slijten, er even vanuit gaand dat je er ook zonder die ondersteuning mee reed/rijdt [/Off-Topic] Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 aug 2021 23:48 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Aangezien de meeste hier op het forum liefhebbers zijn en extra aandacht en eventueel daarbij behorende kosten ook voor lie nemen is de keuze voor een thp ook geen grote drempel. Velen doen er ook zelf heel veel aan en fiksen het zelf.
Naast bekend is dat het niet de meest onderhoudsarme auto is zijn de onderhoud vriendelijke punten er ook. De rest van de auto is echt wel betrouwbaar te noemen....of heb ik dat mis?
|
17 aug 2021 18:22 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4555 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als liefhebber neem je de kosten en het onderhoud voor lief, anders kun je net zo goed een saaie Japanner nemen Waar ik niet van hou is verrassingen, een ketting bijvoorbeeld zou ik inplannen om preventief aan te pakken, voordat het een probleem word, het is immers een bekend kwaaltje.
|
18 aug 2021 00:41 |
|
|
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Een ketting zou je preventief kunnen doen. Echter problemen daarmee kondigen zich ruim van te voren aan dat je niet bang hoeft te zijn om ergens te stranden.
|
22 aug 2021 10:43 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
IK heb met mijn C5 THP met 300K Kms een hoop ellende gehad maar ben inderdaad nooit gestrand.
Echter 1 keer wel bijna, en wel door de HP pomp. Deze gaat immers ook regelmatig kapot en geeft je maar een klein window om het probleem op te lossen. 1 keer met een haperende motor nog net bij GJO gekomen, een paar dagen na mijn vakantie.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
24 aug 2021 09:29 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4555 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik denk dat je bij elke moderne motor wel een aantal kritieke onderdelen kunt aanwijzen waarop je kunt stranden. Dat maakt het rijden in een moderne luxe auto er niet minder leuk op
|
24 aug 2021 20:44 |
|
|
pie-eater
V.I.P.
Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57 Berichten: 91 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ff 5 jaar historie van dit draadje doorgelezen om te zien of mijn probleem er al bij stond (kostte een paar uur). Ik geloof het niet. Ik heb af en toe dat de motor duidelijk minder vermogen heeft, en dan later op de dag bij een nieuwe start weer gewoon rijdt. Maar vooral heb ik dat ie regelmatig als ik flink accelereer bij precies 85km/h terugzakt in vermogen en daarna als een dweil rijdt. Alsof ie in een zuinige stand schiet. Het soms wel/soms niet karakter van dit gedrag maakt dat ik eerder aan een software fout denk dan aan de mechanische problemen. @bjg stelt echter dat alle problemen een mechanische oorzaak hebben. Heeft iemand een idee hoe dat teruglopen bij precies 85km/h veroorzaakt wordt? Ik probeer nu vaak rustig op te trekken bij die snelheid en dan later weer meer gas te geven zodat ik alsnog een normaal trekkende auto heb.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
_________________ auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
|
24 jul 2022 13:25 |
|
|
|