Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Dubbelmassa vliegwiel stuk?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=21961
Pagina 3 van 3

Auteur:  C5HDI110 [ 21 sep 2020 19:58 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

Was er in 2011 al een DV6C motor met start/stop ?
Tenminste, ik ga er van uit, dat de C5 van Citroenfan39, uit 2011 is, dat staat in zijn profiel.

Auteur:  JW-C5 [ 22 sep 2020 00:04 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

C5HDI110 schreef:
Het speciaal gereedschap is niet zo spannend, met een beetje googlen wel te vinden.
Dat de Torx bout vastgelast is heel vreemd ?
Hoe lang heb je de auto en wat weet je over de historie?


Als ik het goed zie op het plaatje dat je later gepost hebt, is die bout daar ook vastgelast.....

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 22 sep 2020 10:52 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

C5HDI110 schreef:
Was er in 2011 al een DV6C motor met start/stop ?
Tenminste, ik ga er van uit, dat de C5 van Citroenfan39, uit 2011 is, dat staat in zijn profiel.


Deze motor heeft in 2011 de 16 klepper vervangen, dus het zou best kunnen kloppen. Zal dan wel een hele vroege DV6-C zijn.

Auteur:  C5HDI110 [ 22 sep 2020 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

JW-C5 schreef:
C5HDI110 schreef:
Het speciaal gereedschap is niet zo spannend, met een beetje googlen wel te vinden.
Dat de Torx bout vastgelast is heel vreemd ?
Hoe lang heb je de auto en wat weet je over de historie?


Als ik het goed zie op het plaatje dat je later gepost hebt, is die bout daar ook vastgelast.....

Groet,
JW

Speciaal gereedschap ging over het demonteren van een vrijlooppoellie, toen was nog niet duidelijk dat het geen vrijlooppoellie is.
Ik en waarschijnlijk meer forumleden dachten dat er gerommeld was met de vrijlooppoellie, bijvoorbeeld door een normale er op te lassen.
Nu is bijna duidelijk dat het om een DV6C gaat met startstop en normale poellie op de dynamo, welke blijkbaar vastgelast zit.

Auteur:  BJG [ 22 sep 2020 20:04 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

Dat klopt, dat is altijd zo, en ook de reden dat deze dynamo's niet gereviseerd kunnen worden.

Auteur:  Citroenfan39 [ 22 sep 2020 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

Bedankt voor alle info! Op deze manier wordt er wel veel duidelijk.

Citaat:
Ik vraag mij af of de juiste dynamo op jouw motor zit gezien bouwjaar 2011, dat is volgens mij nog de 1.6-16V HDI 110PK (DV6TED4) uit de Ph2, en al voorzien van start/stop ??? dat kwam volgens mij later pas.
1.6-16V HDI 110PK (DV6TED4) in de C5-Ph3 is voorzien van een dynamo met vrijlooppoellie, kun je anders de laatste 8 cijfers van het chassis nr. hier posten, dan kijk ik even wat voor motor je precies heb en welke dynamo.


Nee nee, de 1.6 hdi die ik bezit is al de nieuwere versie. Dus die met 8 kleppen ipv. 16.
De 1.6 hdi die ik heb is die met 112pk, met start/stop en in combinatie met de halfautomaat.
Die combi is ook veel geleverd op de Peugeot 508. Deze motor is in de C5 geïntroduceerd ongeveer gelijk met de introductie van de toen nieuwe 508.
Nu dus blijkt dat de poelie vastgelast zit aan de dynamo en het geen vrijloop poelie is kan het piepende geluid dus ook daar niet vandaan komen neem ik aan.
Ik zal aankomende donderdag/vrijdag (pas dan heb ik de auto weer nodig, jaja, coronatijd!) eens het geluid bij geopende motorkap proberen te localiseren.

Auteur:  c5maarten [ 23 sep 2020 08:48 ]
Berichttitel:  Re: Dubbelmassa vliegwiel stuk?

In rijrichting gezien de rechterzijde.

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/