Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Auteur |
Bericht |
RuudR
C5club Fan
Geregistreerd: 27 jun 2018 14:42 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Naar boven
|
2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Wanneer ik mijn 2.0 LPG Tourer uit 2010 start, ook bij niet volledig koude motor, stottert deze enorm. Hierover al meer gelezen op het forum. Echter, een dag of wat terug las ik over vervangen van rubber ringen op de injectors. Die ringetjes kosten bij de dealer schijnbaar een vermogen en in de landbouw mechanisatie bijna niets. Maar wie had nou die ringetjes al gevonden? Ik kan de post niet meer terug vinden. Wie kan mij helpen aan de juiste gegevens voor de ringetjes en eventueel bestelnummers in de landbouw mechanisatie??
|
14 nov 2018 20:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Je kunt een gok nemen en eerst de ringen vervangen, ik zou zelf liever kiezen om diagnose te stellen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 nov 2018 18:11 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Zowel on als off topic:hoe zou je dat aanpakken? Ik heb eenzelfde vermoeden bij mijn ph2 / EW10A op lpg namelijk (soms te hoog benzineverbruik, en stotteren). Ik heb alleen nog niet het juiste idee om ze op heterdaad te betrappen.
|
15 nov 2018 18:35 |
|
|
RuudR
C5club Fan
Geregistreerd: 27 jun 2018 14:42 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Auto is uitgelezen bij de dealer, geen storingen en/of rare waardes. Bobinerail is vervangen omdat één cilinder niet lekker mee leek te doen. Nieuwe bougies er in. Druksensor van het LPG is vernieuwd. We zijn even uit gezocht en daarom wil ik het proberen met de afdichting van de benzine injectors. Op LPG rijdt de auto namelijk geweldig goed en ongeveer 1:10-11. Wie het nog weet, mag het melden...
|
15 nov 2018 18:55 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Een dealer is (sowieso) geen LPG specialist. Als ik jou was zou ik een goede LPG inbouwer in de buurt zoeken (weet niet waar je zit maar in Eindhoven kan ik je er een blind aanraden) en die er naar laten kijken.
Simpel voorbeeld: mijn Xantia (vorige eeuw...) wilde niet starten op LPG als de airco aan had gestaan. Dealer had er al tig keer naar gekeken, "Nee meneer, we kunnen niets vreemds vinden". Eerste bezoek aan Reprofair: motorkap open, zegt Marco: "Ah, ik zie het al".
Wijst hij naar een filter en zegt: "Zie je die pijl? Die moet in de richting van de gasstroom staan en niet er tegenin" Problem solved!
Daarnaast kan slecht lopen bij kou zeker ook te maken hebben met de afstelling van de LPG unit, ook al loopt hij dan nog op benzine. Die leest een dealer niet uit omdat die niet weten dat zo'n ding in je auto zit dus dan zien ze ook geen probleem. Sic had ook last van de kou, wilde niet overschakelen op LPG of pas na 15 km. Wat instellingen veranderd en hij loopt weer als een zonnetje...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 nov 2018 08:52 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Bij volledig koude motor zal deze op benzine lopen, niet op lpg? Daar zit toch een omschakel relais tussen?
|
16 nov 2018 09:15 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
De systemen zijn inderdaad zo ingericht dat hij zal starten op benzine. Maar dat wil niet zeggen dat er niet al regelsignalen vanuit de LPG unit naar het motormanagement worden gestuurd.
Wat ik van LPG installaties weet is dat het een complexe materie is en dat een standaard denkende dealer niet genoeg kennis heeft om die toevoeging aan de auto goed te kunnen behandelen. Vandaar mijn suggestie om iemand met verstand van zo'n systeem de boel eens uit te laten lezen. Uitlezen verandert verder helemaal niets aan je auto, ringen kopen die niet specifiek voor je motor bedoeld zijn wel...
Zomaar een wilde gok: waarom zou de LPG installatie bij een te lage temperatuur niet van de wap zijn en proberen om er al LPG in te blazen? Dat levert geen mooi lopende motor op.
Maar doe er mee wat je wilt natuurlijk, we zijn hier om ervaringen te delen en suggesties te doen. Die van mij is dat blind varen op wat een dealer zegt me veel ergernis heeft opgeleverd en dat een goede LPG specialist veel waarde toe kan voegen aan je rijplezier.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 nov 2018 09:31 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Het verschilt misschien van systeem tot systeem. Maar de moderne "probleemloze" LPG-systemen voor zover ik die ken zijn "volg" systemen. Die nemen alleen signalen af van de benzine-ecu en meten onafhankelijk andere parameters mochten ze die nodig hebben (map sensor en koelvloeistoftemperatuur). Er gaat dus geen signaal de andere kant op.
Dit betekende een hele verbetering ten opzichte van de ouderwetse systemen met allerhande simulatoren waarmee de ECU happy gehouden moest worden. Mijn C5 uit 2005 heeft zo'n volgsysteem. Daar gebeurt in principe helemaal niks met de ECU zolang het LPG-systeem "uit" staat.
Wel betekent bij mijn systeem de extra MAP sensor een extra kans op storing/ lekkage, en die heb ik dus al gescoord. Slang opnieuw aansnijden, drama over...
|
16 nov 2018 11:04 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Klopt wat je zegt, alleen moeten wel de benzine-injectoren onderbroken en gesimuleerd worden door de LPG-ECU, anders detecteert de motorregeling onderbreking en schakelt de injectoren uit.
Over diagnose aam voertuigen op LPG: Inderdaad is goede systeemkennis een eerste vereiste en daaraan ontbreekt het wel eens...
Over de O-ringen, lekkage is hier eenvoudig vast te stellen door bij stationair draaiende motor remreiniger op de afdichting te spuiten.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
16 nov 2018 12:58 |
|
|
RuudR
C5club Fan
Geregistreerd: 27 jun 2018 14:42 Berichten: 65
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Het wordt al een beste discussie, alleen weet ik nu nog steeds niet welke ringetjes ik waar kan kopen voor een normale prijs....
|
16 nov 2018 14:10 |
|
|
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
Je bedoelt dus dat je het bericht met "Bij de cit-dealer 14,95€ voor twee stuks en bij een lokale landbouw mechanisatie bedrijf kunnen bestellen voor 1,25€/stuk. Nog wel duur voor een lullige o-ring maar toch wel veel goedkoper dan bij de cit-dealer. " niet kunt vinden?
Overigens zou ik gewoon voor die paar euro verschil niet gaan emmeren en gewoon zeker weten dat je de juiste hebt maar goed, dat ben ik...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
16 nov 2018 14:46 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: 2010, 2.0 LPG stottert koud enorm
En zoals BJG al aangaf, eerst een diagnose stellen helpt ook. Een bus remmenreiniger kost geloof ik 80 cent bij de A.C. Tion.
|
16 nov 2018 14:57 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|