Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

AdBlue gedoe.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=22593
Pagina 2 van 3

Auteur:  JW-C5 [ 13 aug 2021 23:40 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Mooi dat je het gevonden hebt, en dat het opgelost is.

Maar het geeft wel te denken: waarom kristalliseert die Adblu uit? Heeft dat te maken met de kwaliteit van een/de vulling die er successievelijk in gedaan is?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er kwaliteitsverschillen zijn in de AdBlu, moet je daar dan extra op gaan letten?
Of moet je er inderdaad met enige regelmaat wat AdMaX bij gooien?

Groet,
JW

Auteur:  kleppie [ 13 aug 2021 23:49 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Geen idee. Ik weet niet wat er voor AdBlue in gegooid is door de vorige eigenaar en door de garage (die hebben het bijgevuld toen ik de auto vorig jaar kocht). Nu zit er AdBlue van Total in + Admax.
Of het opgelost is zal de komende tijd moeten blijken.

Auteur:  timk [ 15 apr 2022 10:43 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Hallo allemaal,

Ik loop helaas tegen dezelfde problemen aan: AdBlue-gedoe. Mijn C5 break uit oktober 2015 heeft toen ik hem in 2019 (tweedehands) aanschafte (iets meer dan 100k op de teller) al een nieuwe tank eronder gekregen omdat er problemen mee waren; het maakte kennelijk niet uit hoeveel AdBlue er in de tank zat, de Starten Geblokkeerd over XXX km melding bleef terugkomen en het aantal kilometers tot dat moment bleef aflopen.

Echter nu bijna 3 jaar en zo'm 80k km verder krijg ik de inmiddels beruchte P20E8-melding: Ureum druk te laag. Los van het feit dat het mij ernstig verbaast dat er zich nu (alweer) een probleem voordoet met de AdBlue tank, terwijl die naar mijn gevoel nog zo goed als nieuw is, twijfel ik of het wel echt het probleem met de tank is.

Zoals eerder in deze berichtenstroom terug te lezen is, kan het dus ook de ureumverstuiver zijn. Dit wil ik graag kunnen uitsluiten, maar mijn specialist denkt 90% zeker te zijn dat het de tank is, hoewel hij naar ik begreep niet daadwerkelijk de verstuiver heeft gecontroleerd. Is er een manier dat ik dat ding er zelf 'even' uitdraai/uithaal en gewoon met het blote ook kijk wat de staat ervan is?

Ik ben best handig, maar geen automonteur en kan op internet niet terugvinden hoe, waar en of het te doen is zelf.

Ben benieuwd!

Auteur:  c5maarten [ 15 apr 2022 11:35 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Je kunt de verstuiver eruit halen en in een maatbeker hangen, daarna met de lexia de pomp aansturen. De hoeveelheid ureum in de maatbeker zal doorslaggevend zijn of de tank of de verstuiver de schuldige is.

Als je even googled kom je de TSB van de betreffende code tegen op het net, hierin staat precies de troubleshoot omschreven.

Auteur:  JW-C5 [ 15 apr 2022 12:40 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Kijk er wel goed bij uit, dat AdBlue is een vies spulletje, door de ureum die er deel van uitmaakt.
Zorg dat het niet in aanraking komt met je huid, en zeker niet in je ogen komt.

Groet,
JW

Auteur:  timk [ 16 apr 2022 11:27 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Dank voor de tips.

Helaas heeft mijn google-actie geen TSB over het probleem opgeleverd. Is er iemand op het forum die deze wellicht in zijn bezit heeft en zou willen delen?

Auteur:  JW-C5 [ 16 apr 2022 11:51 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, zal ik kijken of ik 'm kan vinden.
Doe dat wel vandaag, alleen nu kan ik er op zoeken :idea:

Groet,
JW

Auteur:  timk [ 16 apr 2022 12:00 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Thanks JW! Dit zijn de laatste 8 van mijn VIN: FL510410.

Auteur:  JW-C5 [ 16 apr 2022 12:31 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Ik heb wat CitDoc's en TSB's gevonden.
Die kan ik je sturen, geef dan even je mailadres via een PB.

Bij die storingscode P20E8 wordt niet gesproken over de verstuiver, wel over het tankje en de dop.
Lees het allemaal maar eens door.

Groet,
JW

Auteur:  timk [ 16 apr 2022 20:56 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Dank JW! PB komt eraan.

Ik had min of meer ook al wel begrepen dat het in eerste instantie over de tak en de dop zou moeten gaan, maar aangezien eerder in deze thread iemand een vergelijkbaar probleem had en het toen de verstuiver bleek, lijkt me het een goede route om dat eerste te checken.

To be continued...

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2022 00:24 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Een stapeltje doc's zijn naar je onderweg ;)

Groet,
JW

Auteur:  timk [ 22 apr 2022 19:24 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Dank JW!

Inmiddels tijd gehad voor een visuele inspectie, zonder de verstuiver te demonteren. Daaruit denk ik op te kunnen maken dat de verstuiver oké is (zie de foto hieronder). Althans, hij ziet er niet zo vervuild uit als op de foto's eerder gepost in deze thread door Kleppie.

Morgen ga ik hem eronderuit halen en zien of het deel waar de verstuiver op de katalysator gemonteerd verstopt is met kristallen. Want dat kan dus ook nog, zag ik onder meer op video's als deze:

https://youtu.be/4oiKzznwUCY

Snel meer...

Auteur:  JW-C5 [ 22 apr 2022 23:29 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

Heb je ook al aandacht besteed aan die dop?

Groet,
JW

Auteur:  timk [ 25 apr 2022 13:05 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

De dop is zeker niet aan mijn aandacht ontsnapt. Aangezien er in 2019 een al een nieuwe tank onder de auto is geplaatst, zat daar de 'aangepaste' dop met een ontluchtingsventiel al op.

Verder kan ik melden dat ik dit weekend onder de auto heb gelegen en de verstuiver heb gedemonteerd. Die was zo goed al schoon; geen kristallen. Ook de inlaat van de katalysator was dat.

Ik vrees dat het dus toch (weer) een nieuwe tank moet worden. En vanaf nu zorgen dat er bij iedere AdBlue-vulling iets van AdMax of zo bij gaat.

Wel triest dat zelfs die door PSA opnieuw 'ontworpen' tank niet voor langer gebruik dat 3 jaar/80k km gemaakt is. Maar goed, c'est la vie...

Auteur:  timk [ 28 jun 2022 11:58 ]
Berichttitel:  Re: AdBlue gedoe.

En zo geschiedde: de enige oplossing die overbleef, was de tank opnieuw vervangen helaas. Dat heb ik dan ook laten doen en alle foutmeldingen zijn verdwenen. Gelukkig.

Mijn garagist vertelde me wel dat het momenteel schering en inslag is met die AdBlue-tanks van PSA. Ook de Peugeot 508 kampt ermee kennelijk, want daar hangt dezelfde soort tank onder.

Ook vertelde hij dat hij een nieuw soort AdBlue gebruikt nu. Er is kennelijk nu standaard iets aan toegevoegd dat het kristalliseren tegen zou moeten gaan (iets vergelijkbaar met AdMax of zo, denk ik), want dat ik naar ik begrijp het probleem; in het pompje ontstaan gekristalliseerde kruimels of brokjes AdBlue en die helpen de pomp vervolgens langzaam om zeep...

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/