Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
BJG schreef:
.....
Deze motor heeft idd variabele nokkenas verstelling (vanos). Daarom is de afstelling van de ketting ook belangrijk voor de mengselregeling........
Voor de duidelijkheid en ter aanvulling: die VANOS is er bij deze motor alleen voor de inlaatnokkenas.
In het CitDoc
D4EA02Y4P0 Beschrijving - Werking : Inlaatnokkenasverstelling is over die verstelling, en de voorwaarden waaronder dat gebeurt een heleboel te lezen.
Onder andere:
Citaat:
2.2. Maximale vertraging sluiten inlaatkleppen
OPMERKING : Het sluiten van de inlaatkleppen wordt maximaal vertraagd als de elektroklep van de faseverstelling niet wordt gevoed (de vervroeging van het openen van de inlaat is minimaal als de elektroklep van de faseverstelling niet wordt gevoed).
De vertraging voor het sluiten van de inlaat wordt in de volgende gevallen vergroot :
•Hoog motortoerental en bij belasting : De inlaatnokkenasverstelling vertraagt het sluiten van de inlaatkleppen zodat de cilinders met meer lucht kunnen worden gevuld
•Stationair toerental : De inlaatnokkenasverstelling vertraagt het sluiten van de inlaatkleppen om de vooropening van de inlaatkleppen te verminderen en aldus de overlap van de inlaat- en uitlaatkleppen te verkleinen (betere verbranding)
Er zijn dus nogal wat zaken die dit proces beïnvloeden.
Daarbij speelt zeker ook de "elektroklep", die zorgt voor de veranderen van de oliedruk en toevoer in het verstelmechanisme, een grote rol.
Gelukkig zijn dit geen
"groene monsters" zoals dat bij de ES9A wél het geval is
Groet,
JW