Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Ik heb sinds bijna een half jaar een C5 maar al stevig geblunderd met het oliepeil. Bijgaand het verhaal, met een paar vragen waar jullie – na uitgelachen te zijn – wellicht wat antwoorden op hebben.

Mijn C5 uit 2003 met 98.000km gekocht. Ik was me toen niet bewust dat de display onderaan de snelheidsmeter bij starten het oliepeil weergaf en kan me ook niet herinneren wat de peilwaarde was. Auto kwam bij een Volvo dealer vandaan inclusief beurt en verdere aflevering was perfect, dus ik nam aan dat ook het oliepeil in orde was.

Tijdje mee gereden (zat op ongeveer 101.000) toen er een tekstwaarschuwing kwam dat het oliepeil te laag was (ik herinner het me tenminste oliepeil, maar heel misschien ging het over oliedruk). Een liter bijgevuld, niet gepeild want motor had net nog gedraaid, maar omdat de displaywaarschuwing niet meer terugkwam en een liter toch redelijk wat is, verder niet meer bij nagedacht en niet meer gepeild.

Later eens opgezocht wat de display onderaan de snelheidsmeter toch eigenlijk betekende. Conclusie: oliepeil. Bij mij gaf hij alleen maar knipperende streepjes aan en toen ik dat opzocht heb ik het geïnterpreteerd als zijnde een defecte meter en genoteerd voor de garantie. Nu ik achteraf goed gelezen heb was het geen defecte meter (dan had namelijk ook de ‘min’ moeten knipperen), maar een veel te laag oliepeil.

Twee weken geleden (zit inmiddels over de 110.000) krijg ik af en toe een piepsignaal met de tekst ‘oliedruk te laag’ als ik snel&scherp een bocht neem. Dat was voor mij het signaal om (nog steeds geen zorgen) maar eens te gaan peilen en er achter te komen dat er bijna geen olie meer te zien was op de peilstok. Vervolgens drie liter (!) erbij moeten doen om het peil weer netjes tussen de strepen te krijgen (en de oliepeilmeter geeft ook weer rondjes aan….). Ik reed dus met een bijna lege motor want er gaat in totaal maar zo’n 4-5 liter in.

Als jullie uitgelachen zijn om deze serieblunder heb ik een paar vragen:
1) Klopt het dat er wel een oliepeil waarschuwing is maar dat die pas erg laat (=bij veels te weinig olie) wordt gegeven? Immers: Eerste waarschuwing gehad bij 101.000 km. :arrow: ik heb toen 1l bijgevuld en daarna geen waarschuwing meer, tot :arrow: bij 110.000 weer een waarschuwing (nu oliedruk) en toen gepeild en geconstateerd dat er nog 3l bijmoest.
2) Neemt olieverbruik sterk toe als er al te weinig inzit door bijv. extra slijtage/verbranding? Want anders is hij of bijna leeg meegegeven door de verkoper of verbruikt 1 op 3000.
3) De auto reed en rijdt verder prima, maar kan ik toch onder de motorkap dingen serieus hebben beschadigd door deze actie, of zou ik dat dan moeten merken?

Alvast bedankt aan iedereen die wat input heeft,

Wim


18 maart 2009 15:16
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Wimb,
Ik ben niet uitgelachen hoor, heb niet eens gelachen ;) .
Ik kocht jaren gelden een oude 2CV om de motor te revisren, hij verbruikte veel olie. Bij het uit elkaar halen van de motor kwam een collega even helpen en gaf aan dat je aan de zuigers kon zien, door een blauwige verkleuring, dat er lang en veel met te weinig olie gereden was. Naast het smeren heeft olie ook als functie om de warmte af te voeren.
En dit laatste zou voor mij een vraag zijn. Nu is een 2cv motor wel even wat anders dan de motor van een C5(gelukkig wel zeg :smt203 ), maar het blok zou dus te warm kunnen zijn geweest. Of zonder smering gedraaid hebben natuurlijk.

Tevens is de vraag of er vanaf het begin al te weinig olie in heft gezeten natuurlijk.
Ik zou inderdaad goed luisteren naar het blok en het olieverbruik in de gaten houden dmv peilen ;) .
Johan


18 maart 2009 15:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Lachen doen we in het Humordraadje.

Dit is iets wat nooit leuk is.
Als je even zoekt op het forum, vind je denk ik al wel wat info over de oliepeiling bij het starten...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


18 maart 2009 15:39
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
JHV schreef:
Wimb,
Ik ben niet uitgelachen hoor, heb niet eens gelachen ;) .
Ik kocht jaren gelden een oude 2CV om de motor te revisren, hij verbruikte veel olie. Bij het uit elkaar halen van de motor kwam een collega even helpen en gaf aan dat je aan de zuigers kon zien, door een blauwige verkleuring, dat er lang en veel met te weinig olie gereden was. Naast het smeren heeft olie ook als functie om de warmte af te voeren.
En dit laatste zou voor mij een vraag zijn. Nu is een 2cv motor wel even wat anders dan de motor van een C5(gelukkig wel zeg :smt203 ), maar het blok zou dus te warm kunnen zijn geweest. Of zonder smering gedraaid hebben natuurlijk.

Tevens is de vraag of er vanaf het begin al te weinig olie in heft gezeten natuurlijk.
Ik zou inderdaad goed luisteren naar het blok en het olieverbruik in de gaten houden dmv peilen ;) .
Johan


Hoi Johan,

Bedankt voor de tip. Alles doet het gelukkig nog goed en ik hoor ook niets vreemds. Misschien is het goed gegaan doordat de meeste kilometers zijn gemaakt met relatief korte (en rustige, want een mens gaat wel relaxed rijden in zo'n c5) ritjes.

thx, Wim


18 maart 2009 15:47
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33394
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Oliepeil meter is meestal erg 'actief', wil zeggen ... piept om het minste geringste, de bolletjes op je dashboard zijn geen nauwkeurige weergave, altijd even handmatig peilen als je zekerheid wil hebben.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 maart 2009 16:02
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Menno schreef:
Oliepeil meter is meestal erg 'actief', wil zeggen ... piept om het minste geringste, de bolletjes op je dashboard zijn geen nauwkeurige weergave, altijd even handmatig peilen als je zekerheid wil hebben.


Hoi Menno,

helemaal mee eens, maar juist dan vraag ik me af of er niet al eerder iets zou moeten gaan piepen. Het enige dat nu gebeurde was een oliedruk waarschuwing toen ik een bocht wat hard nam (en ik heb op dit forum gezien dat dit bij sommigen al gebeurt als ze een stoeprandje nemen) en verder niets, terwijl ik dus netto 3 liter te weinig olie in de motor had zitten.

mvg Wim


18 maart 2009 16:27
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Nog niets aan de hand hoor, ik had een lekkende oliefilter en moest ook vaak ruim 3 liter bij vullen maar rijdt als een zonnetje. kan ze best tegen, maar peilen met de stok is toch beter en sommigen lusten wat meer klinkt niet zo vreemd hoor. :smt203

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


19 maart 2009 00:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
De voornaamste reden van die 4 a 5 liter olie is de intervalperiode tussen olieverversingen op te kunnen rekken.
Oude Kadetjes hadden soms niet eens 2 liter maar moesten iedere 5000 km terug en onder "zware" omstandigheden zelfs 2500 km.
Bij een vloeistof gekoeld blok is de koelende werking een stuk minder belangrijk dan bij een luchtkoeler zoals dat oorspronkelijk van BMW afkomstige 2CV blokje.
Zolang de olie die erin zat van goede kwaliteit was zijn er geen problemen te verwachten.
Wel in de gaten houden of er sprake is van ernstig verbruik en die bolletjes geven dan een leuke indicatie. Bij twijfel altijd even echt peilen natuurlijk!

Chris.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


19 maart 2009 01:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
staircase schreef:
Bij een vloeistof gekoeld blok is de koelende werking een stuk minder belangrijk dan bij een luchtkoeler zoals dat oorspronkelijk van BMW afkomstige 2CV blokje.


hoho! De 2cv motor is toch echt een Citroën ontwerp (Walter Becchia) alleen sommige prototypes (pre WWII) hadden een BMW motor, maar ook toen al was er een eigen motor: een twee cilinder watergekoelde boxer (let op de radiateur-dus waterkoeling):

Afbeelding

Het was die laatste die omgebouwd werd naar luchtkoeling.

Hier de 3*2cv = 6 cilinder boxer bedoeld voor de DS:
Afbeelding

http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... tml#moteur

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 maart 2009 12:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
Bedankt allemaal voor de hulp. Lijkt er dus op dat een C5 ook met 2-3L te weinig zonder al te veel problemen doorgaat, maar ik hou voortaan toch m'n peilstok maar wat beter in de gaten.

Thanks, Wim


19 maart 2009 21:54
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3 liter olie te weinig, maar geen problemen met de motor
EvilTwin schreef:

hoho! De 2cv motor is toch echt een Citroën ontwerp (Walter Becchia) alleen sommige prototypes (pre WWII) hadden een BMW motor, maar ook toen al was er een eigen motor: een twee cilinder watergekoelde boxer


Beetje klok- en klepelverhaal dus.
Tja, op mijn eigen vakgebied ben ik ook tuk op dit soort details en neem van je uitgebreide dokumentatie betreffende Citroen graag kennis.
Mijn informatie kwam uit het motorblad in de tijd dat ik 120K KM op BMW-boxers in iets meer dan drie jaar wegreed. Boxers hebben zich altijd in mijn belangstelling mogen verheugen door de mooie loop en de mogelijkheid om het zwaartepunt, vooral bij een motorfiets belangrijk, laag in het frame te krijgen.

Chris

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


19 maart 2009 23:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.