Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Motor loopt onregelmatig 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2011 12:30
Berichten: 46
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Motor loopt onregelmatig
Goedeavond iedereen,

Onze C5, inmiddels 20 jaar oud op LPG en ruim 320k gelopen heeft sinds vandaag een mankement.
De auto loopt bijzonder onregelmatig na het starten en lijkt op 3 pitten te lopen, zowel op Benzine als op Gas.
Nu heb ik dit probleem al eerder gehad, wat opgelost is door het plaatsen van 4 verse bougies.

De huidige bougies zitten er nu weer zo'n 2 jaar in en zijn Denso IKH16TT bougies. Ik heb de bougies er uit gehad en ze zien er alle 4 nog goed uit, ik heb liggen te wisselen met de oude bougies die ik nog had liggen, zonder resultaat.
Ook heb ik de bobine vervangen door een bobine die zeker goed is die ik nog had liggen, ook zonde resultaat.

Als ik de auto in de toeren jaar klinkt de motor redelijk "normaal", maar de motor lijkt tijdens het rijden vermogen te missen.
De computer heeft 2 foutmeldingen gekregen, misfire en katalysator. De Katalysator is vorig jaar vervangen, en ik vermoed dat die melding veroorzaakt wordt door de misfires.
Nu is morgen natuurlijk alles dicht, en kan ik niet aan bougies komen, en vrijdag stond eigenlijk een familietrip op de planning.

Nu ga ik natuurlijk nieuwe bougies bestellen om deze dan maar na het weekend te kunnen inbouwen, maar gezien de leeftijd vraag ik me af of er ook nog andere oorzaken kunnen zijn.
Vandaar dit topic, ik was benieuwd naar jullie ervaringen en suggesties, dan kan ik morgen wellicht de dag nog nuttig spenderen om deze zaken na te lopen.


08 mei 2024 20:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 785
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Kan het niet zijn dat beide bobines niet helemaal lekker meer zijn? Interne overslag bijv? Kan je de laadtijden per bobine bekijken of kan dat met een bobineblok niet?


08 mei 2024 21:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2011 12:30
Berichten: 46
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Zou kunnen, ik heb een keer een bobine stuk gehad, ik heb die toen vervangen.
2 jaar terug, omdat de auto raar deed heb ik zowel de bobine als de bougies vervangen waarna de problemen weg waren.
Ik heb toen ook de oude en nieuwe bobine een keer gewisseld, maar op beide liep die toen prima. Deze heb ik toen als "goed" weggelegd.

Vorig jaar had een Xsara Picasso van familie ook ontstekingsproblemen, daar ligt hetzelfde blok in dus heb ik mijn oude "goede" bobine er in gedaan waarna het probleem weg was. Terwijl een nieuwe bobine onderweg was hebben ze vervolgens een week op deze bobine gereden. Ik weet dus eigenlijk vrijwel zeker dat deze goed is.

Maar goed, wellicht dat ik morgen even die nieuwe bobine leen van de picasso om te kijken of dat het stiekem toch de bobine is.


08 mei 2024 22:12
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4545
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Uitlezen met een Lexia een optie i.p.v. lukraak onderdelen vervangen? ;)


09 mei 2024 20:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2011 12:30
Berichten: 46
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Gedaan, maar probleem is dat mijn Vialle LPI de computer altijd "voor de gek houd".
Telkens als er iets mis is met mijn ontsteking krijg ik alleen de melding "misfire" te zien.
Steker nog, toen de bobine stuk was en je de realtime gegevens opvraagt, zie je doodleuk dat alles in orde was terwijl 2 bougies het niet eens deden.

Vorig jaar had ik een lambda sensor stuk, toen ik hem los gegooid had rapporteerde de computer nog mooi "metingen" welke dus van de vialle computer afkwamen en gewoon verzonnen werden.

Vandaag heb ik nog het een en ander getest, en soms loopt de auto "opeens" prima op het moment dat deze naar gas schakeld. Als ik dan terug naar benzine ga is het probleem ook meteen terug, en als ik naar LPG schakel soms wel en soms niet.
Daarna een flink stuk gereden op gas terwijl hij het wel goed deed, en daarna liep de auto weer fijn op benzine.

Ik kijk het even een paar dagen aan, maar anders gaat hij fijn naar mijn "gasboer" die de apparatuur nog heeft om de vialle computer uit te lezen, want die weet meestal wat er echt aan de hand is.


09 mei 2024 23:01
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2011 12:30
Berichten: 46
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Goed even een korte update.

Na inspectie van alle cilinders bleek dat de 3e nat was en dus het probleem was.
Diverse bougies geprobeerd, 2 bobines getest, maar zowel op gas als benzine wou de auto niet lopen.
Na het resetten van de computer bleef het service lampje uit, dit terwijl de motor duidelijk op 3 pitten liep. Diverse testritten gedaan, en soms wou de auto na enkele km's wel op gas lopen maar niet op benzine.

Ik vermoede dat wellicht de benzine injector verstopt zat waardoor deze cilinder "verzoop" en daarom daarna ook niet goed meer op gas wou lopen.
Ik heb uiteindelijk een fles injectorenreiniger onder de benzine gedaan en ben een goed stuk gaan rijden op benzine, na ongeveer een kwartiertje begon de auto rustig te lopen, daarna huiswaarts gekeerd en de auto laten afkoelen.

Inmiddels zitten er 4 nieuwe bougies in en loopt de auto zowel op benzine als gas prima.

Ik ga er vooralsnog van uit dat een injector de oorzaak was, maar sluit een probleem in de gasinstallatie nog niet uit.


12 mei 2024 00:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7274
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Motor loopt onregelmatig
Klinkt logisch, benzine en lpg tegelijkertijd maakt dat die ene cylinder verzuipt.
Blijkbaar bleef de injector nadruppelen.


12 mei 2024 07:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.