overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Auteur |
Bericht |
WV84
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 nov 2019 10:58 Berichten: 134 Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 210000
Kleur: grijs aluminium
Naar boven
|
overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Hey allemaal,
Ik rij nu al 2 jaar met m'n C5 en ben er nog heel tevreden over, buiten 1 ding: Het verbruik.
Zelfs als ik er bijna als een oude dame (of heer) mee rij, geraak ik niet onder 8 L / 100 km en dus max 800 km ver met een tank van 67 liter. Ik tank ook 98 om de motor te sparen van al de ethanol dus de prijs voor een volle tank is toch gemakkelijk boven de 100 EUR om de 3 weken.
Ik gebruik hem dagelijks voor het woon/werk verkeer (circa 66 km allemaal via de E19 tussen Kontich en Vilvoorde).
Nu dat de benzine prijs zo hoog staat, ben ik dus aan het denken om er een installatie voor CNG erin te laten zetten. Maar daar de wagen al 17 jaar enkel op benzine heeft gedraaid, weet ik niet of dit goed is voor de wagen. Ik heb schrik dat ik meer slecht zou doen dan goed voor de motor.
Wat is jullie gedacht hierover?
ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.
_________________ Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
|
23 aug 2021 13:48 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 342 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
hmm tja als CNG beter verkrijgbaar is in de buurt dan kan dat een overweging zijn. de opslag druk is wel veel hoger, ik gok dus dat het gewicht van de tank ook beduidend hoger zal zijn. wat betreft de motor, geen idee wat dat er mee doet, op lpg zou een en ander wel gaan afhankelijk van t type motor.
gaarne wat meer info ?
groet,
zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
23 aug 2021 15:08 |
|
|
WV84
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 nov 2019 10:58 Berichten: 134 Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 210000
Kleur: grijs aluminium
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
ik rij nu met een C5 PH I 1.8 115 pk van 2004.
km stand is momenteel 94000 km.
welke info heb je nog nodig?
_________________ Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
|
23 aug 2021 16:11 |
|
|
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
LPG lijkt me toch een stuk goedkoper , en zeker omdat LPG niet wordt belast in Belgie
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018 Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
25 aug 2021 20:52 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33483 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
WV84 schreef: ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.
_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
|
25 aug 2021 20:54 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 342 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
IK heb even een klein beetje rond gekeken op het internet,
de volgende dingen vallen op.
-motoren op cng lopen stiller -afhankelijk waar je woont is het zelfs mogelijk thuis gas te comprimeren/bufferen dit is echter wel aan strenge voorwaarden gebonden. - motoren lopen schoner
het volgende lijstje over de brandstoffen zelf kwam ik tegen (van een Belgische site af)
Aardgas bevat hoofdzakelijk methaan (CH4: 92 - 98 %) - stationaire motoren : waar groot debiet aardgas aanwezig is - voertuigen ● in sterke ontwikkeling ○ LNG : vloeibaar in flessen op -161 °C ○ gasvorming geabsorbeerd op koolstof ● reeds in vele landen CNG gas op 200 bar (niet vloeibaar)
voordelen : - bestaand distributienet - minder pollutie (25% minder CO2, minder KWS, smog, CO) - minder afhankelijk, politieke crisis - RON ≈ 130 (ε >>) - zeer laag zwavelgehalte, geen additieven, geenPAH’s, geen rook
Problemen - compressiestation voorzien; tijd vulling - broeikaseffect (80 x meer dan CO2) lekken! - andere injectie systemen voor motor - reservoir 50 l slechts 150 km autonomie → 2 reservoirs (CNG + benzine) - nabehandeling uitlaatgassen noodzakelijk - moeilijker te ontsteken (groot slagvollume) dual - fuel uitvoering
versus
LPG : Liquefied Petrolium Gas - propaan + butaan : in België 40/60 zomer 60/40 winter - productie : ● vrijkomend bij ontginning ruwe aardolie ● afscheiding uit aardgas (aardgasveld) ● gefractioneerde distillatie van aardolie - in auto rond reservoir : 2 – 8 bar (tot 10 bar) druk volgens verzadigingslijn (afhankelijk van temperatuur en samenstelling) - RON ≈ 103 - geen zwavel : minder corrosie - verdampt volledig bij pat, Tat kookpunt propaan = -42 °C ″ butaan = - 5 °C
→ geen voorverwarming → minder KWS in uitlaat - tragere verbranding dan benzine → V.O. ↑ → wandtemperaturen hoger (tot 30 °C) - Hu – 46.000kJ/kg ; Ls = 15.5 kg lucht/kg LPG Pe,LPG ≈ Pe,benz Hu,benz – 42.000kJ/kg ; Ls,benz = 14.8 - zwaarder dan lucht (probleem gesloten ruimte) - densiteit (vloeibaar) 0.54 kg/l
Wat betreft de motor lijkt het dus allemaal goed uit te pakken door de hogere klopvastheid van lpg en cng is er eigenlijk geen kans op kloppen van de motor, en de verbranding is ook altijd schoner. dit kan een voordeel zijn met een oudere motor.
Het enige waar ik nog niets over kan vinden is of de verbranding net als bij lpg heter is dan bij benzine. dit zou voor je cilinderkop en met name de uitlaatkleppen een issue kunnen zijn, ongeacht de leeftijd van de motor. vandaar dat het precieze type van de motor van belang is, sommige motoren zijn berucht om hun onverdraagzaamheid ten aanzien van lpg (en misschien ook cng)
Groet,
Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
25 aug 2021 21:31 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3058 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Je moet misschien ook een beetje naar de toekomst kijken. Veel Belgisch aardgas komt uit Nederland en Nederland is juist aan het afbouwen met aardgas (denk aan de aardbevingen in Groningen waardoor de gaswinning daar binnenkort stil komt te liggen) Noorwegen zal nog wel een tijdje doorprocederen maar misschien wordt een deel straks toch aangevuld met Russisch aardgas en dat lijkt me politiek gezien niet heel stabiel… Lastige keuze maar zoals eerder gemeld denk ik dat je vooral af moet gaan op beschikbaarheid in je omgeving. Daarbij aangetekend dat de beschikbaarheid in buurlanden, met name Frankrijk, wat minder is. LPG is daar (nog) veel beyer voorradig aan de pomp. Hier nog een interessante link: https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... vandaan/4/Veel wijsheid gewenst
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
25 aug 2021 23:29 |
|
|
WV84
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 nov 2019 10:58 Berichten: 134 Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 210000
Kleur: grijs aluminium
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Bedankt allemaal voor de info. Ik ga de LPG optie toch is beter bekijken en vooral zien waar de dichtste tankoptie is. Momenteel heb ik een CNG tankoptie op geen 3 km van bij mij. Over de beschikbaarheid in het buitenland voor CNG is voor minder van toepassing daar ik enkel de C5 gebruikt voor woon/werkverkeer. Voor buitenlandse trips heb ik m'n Kia Niro Hybrid nog En over het kort rijbereik op CNG, normaal komt dat iets goedkoper uit ook al moet ik meer tanken, want CNG staat momenteel op 0.90 EUR/KG (met in gedachte dat een gemiddelde installatie een tank heeft van 15 kg). Ik weet wat mij te doen staan.
_________________ Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
|
26 aug 2021 13:57 |
|
|
Gusto10
C5club Rookie
Geregistreerd: 05 apr 2018 16:21 Berichten: 16
Auto: C5 break exclusive PII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 438000
Kleur: rood (aubergine)
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Miisschien, ook al is de benzine in Nederland schandalig duur, toch even wachten. In Frankrijk is men ver met de ontwikkelling van een systeem waarbij op waterstof gereden kan worden met behoud van de huidige motoren (aldus een interview op de autoroute radio enkele maanden geleden).
_________________ 3x GS, 1x BX14E, 1x Volvo740, Xantia 1x 2.0 HDI
|
08 jun 2022 12:10 |
|
|
silver944
C5club Fan
Geregistreerd: 22 aug 2012 15:38 Berichten: 76
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 300099
Kleur: silver
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Hoe lang wil je nog in de auto rijden? Inbouwen van een gasinstallatie kost rond de 2000 euro. Grof gerekend moet je dan ruim 2000 liter getankt hebben voordat het voordeliger wordt.
Bij die van mij zit er een Vialle lpg installatie in waarmee ze al 300.000 km prima rijdt. Om de 150 km tanken vind ik een groot nadeel van CNG.
|
09 jun 2022 00:55 |
|
|
WV84
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 nov 2019 10:58 Berichten: 134 Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 210000
Kleur: grijs aluminium
Naar boven
|
Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
voorlopig hou ik het nog gewoon bij benzine. zeker nu de CNG prijs gestegen is.
Het is de bedoeling dat ik de wagen nog zeker 3 jaar hou.
_________________ Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden
2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020
|
20 jun 2022 15:55 |
|
|
|