storing uitlaatgas 2.0 HPI
Auteur |
Bericht |
SanderFaber
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 jan 2013 21:28 Berichten: 4 Woonplaats: Helmond
Auto: C5 exclusive break, 2.0 HPI
Opties: ACC, PDC, xenon, cruise, nog veel meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 158030
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
storing uitlaatgas 2.0 HPI
Beste forumleden,
Na enkele honderden kilometers storingsvrij gereden te hebben met mijn C5, kreeg ik een storingsmelding in het scherm: storing uitlaatgas
Ik heb de storing laten uitlezen bij de dealer, Hoefnagels in Helmond. Die kwam met de mededeling dat er eerst geen storing was, maar na een kleine 10 minuten draaien kwam de storing weer terug. De uitslag van deze excercitie was: permanente storing brandstofdrukregeling Produktie.
Ik heb het idee dat de hogedruk sensor is overleden. Klopt dat, of kan het iets anders zijn? Ik heb een andere hogedrukbrandstofpomp gevonden voor een mooi bedrag. Is het wijs om die meteen te vervangen?
Ik lees ook van alles over de hydraulische klepstoters, dunnere olie en bougies. Wat is wijsheid? gelijk alles aanpakken, of stap voor stap?
Zo veel vragen, nu nog antwoorden...
Ik hoop dat er een paar experts zijn die me kunnen helpen
Groeten, Sander
_________________ Ge kent de groeten uit Brabant krijge!
Mijn vorige voertuigen: Suzuki Samurai, softtop Volvo 360, de opa-Volvo Volvo 480, 1.7 turbo, ernstig totall loss Citroën Berlingo 1998 1.9 commercial Ford Transit DC pepper red Suzuki Swift 1.3 automaat Ford Focus 1.8 TDDI 90 PK
|
15 jan 2013 20:48 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Het lijkt me raadzaam om stap voor stap te gaan. Anders weet je niet wat uiteindelijk de oorzaak is geweest en kost het je misschien onnodig (veel) geld.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 jan 2013 21:31 |
|
|
SanderFaber
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 jan 2013 21:28 Berichten: 4 Woonplaats: Helmond
Auto: C5 exclusive break, 2.0 HPI
Opties: ACC, PDC, xenon, cruise, nog veel meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 158030
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Daar zat ik ook al aan te denken, maar als ze zelfs bij de dealer niet weten wat er aan de hand is, dan begin ik toch te twijfelen aan welke oplossing de beste is. Volgens de monteur die ik heb gesproken, was het nog niet voorgekomen dat de HDpomp stuk was gelopen. Ze hebben daar sowieso weinig ervaring met HPI blokken volgens de monteur. Het vreemde is, dat de storingen die een maat van me uit kon lezen (EOBD?) P1113 en P0411 volgens mij, niet specifiek op het rapport van de dealer staan. Ik heb met storingen weinig ervaring, tot nog toe weinig stuk gehad.
Groet, Sander
_________________ Ge kent de groeten uit Brabant krijge!
Mijn vorige voertuigen: Suzuki Samurai, softtop Volvo 360, de opa-Volvo Volvo 480, 1.7 turbo, ernstig totall loss Citroën Berlingo 1998 1.9 commercial Ford Transit DC pepper red Suzuki Swift 1.3 automaat Ford Focus 1.8 TDDI 90 PK
|
15 jan 2013 23:05 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Even aan Johan Oldenhage vragen. Daar weten ze meestal wel een oorzaak te achterhalen.
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
15 jan 2013 23:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Kijkend in het algemene overzicht van de PSA codes vind ik: P1113 staat voor Intake Air Temperature Circuit/Sensor open/kortgesloten. P0411 staat voor Secundary Air Injection System Incorrect Flow.
Die twee hebben wel een relatie tot elkaar, zo te zien.
Ik zal in de CitDoc's kijken of ik meer kan vinden over die IAT Sensor. Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft kan ik daar wat makkelijker naar zoeken.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 jan 2013 01:29 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Inmiddels heb ik in de CitDoc's het document B1KX0PP0 Storingscodes EOBD : CITROEN C5 HPi Motor EW10D (RLZ) INJECTIE EW10D SINDS ORG 9128 gevonden. Daarin staat voor die code P1113: Citaat: Beschrijving defecten : Hogedrukbrandstofsysteem Branden van het diagnoselampje : Ja (safety) Bestand "diagnoseschema" : D10054D0 Code P0411 staat daarin niet vermeld. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 jan 2013 01:48 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
da's dan toch weer vreemd dat de collega's zeggen dat de hogedruk brandstofpomp nooit defect gaat. Juist die pomp geeft zo vaak de geest..
Neem geen gebruikte.. Ik heb er althans slechte ervaringen mee.
Maar wat ik in de PB ook al aangaf, laat eerst de drukken controleren met een Lexia.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
16 jan 2013 01:52 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
dat was ook mijn eerste reactie.
maar misschien heeft deze garage nooit HPI's in onderhoud gehad.
Was er niet een leveringsprobleem met die HD pompen?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
16 jan 2013 10:04 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Volgens mij wel idd , zeker gezien de meeste HPi's toch op de sloop belanden is de onderdelen voorziening van ondergeschikt belang ben ik bang ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
16 jan 2013 10:09 |
|
|
SanderFaber
C5club Newbie
Geregistreerd: 12 jan 2013 21:28 Berichten: 4 Woonplaats: Helmond
Auto: C5 exclusive break, 2.0 HPI
Opties: ACC, PDC, xenon, cruise, nog veel meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 158030
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Goedenavond,
Omdat ik nieuw ben in de Citroën wereld, ben ik benieuwd wat een lexia is. Ik neem aan dat het een diagnose apparaat is. Ik ga morgen naar Hoefnagels om de computer uit te laten lezen en de drukken te laten meten.
Welke druk zou ik moeten zien?
Fijne avond,
Sander
_________________ Ge kent de groeten uit Brabant krijge!
Mijn vorige voertuigen: Suzuki Samurai, softtop Volvo 360, de opa-Volvo Volvo 480, 1.7 turbo, ernstig totall loss Citroën Berlingo 1998 1.9 commercial Ford Transit DC pepper red Suzuki Swift 1.3 automaat Ford Focus 1.8 TDDI 90 PK
|
16 jan 2013 22:51 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Lexia/diagbox is idd diagnose software ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
17 jan 2013 10:33 |
|
|
BlauweVis
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 feb 2020 22:17 Berichten: 6 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Break 2.0 HPi Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198.000
Kleur: donkerblauw metallic
Naar boven
|
Re: storing uitlaatgas 2.0 HPI
Waarde HPI rijders, houdt moed. Nooit een kapotte HP pomp weggooien, meestal is het een kleinigheid wat er aan schort. Een reparatiesetjekist minder dan 100 euro op Ebay, maar kijk dan qel bij Ipel of Peugeot due vrijwel dezelfde pomp gebruikten destijds. Ook de brandstof druksensor die iets van 10 cm onder het inlaatspruutstuk zit, kan de geest geven, maar ook dat kan reuze meevallen. Ik spreek uit ervaring.
|
06 sep 2020 22:41 |
|
|
|